3 mei 2025, 19:53:56

Valkparkiet aan de leg

Gestart door parkietengek12, 31 december 2011, 17:55:38

« vorige - volgende »

parkietengek12

Hoi,

Onze valkparkiet die alleen zit. Is sinds 2 dagen aan de leg.
Wij zijn 2 dagen weg geweest en toen we terug kwamen lag er een ei op de bodem.
Ze was al een aantal dagen druk op de bodem met het maken van een nestje, dus ik had het wel al verwacht.
Vandaag onder het eten dumpte ze weer een ei.
Ze is nu 1 jaar en 2 maanden.
Is er nog iets aan te doen om te zorgen dat ze niet meer gaat leggen? Ik ben namelijk bang dat ze bijvoorbeeld legnood krijgt of iets dergelijks en heb daar niet zo'n zin in om het zo te zeggen
Ze paart als het ware heel soms met d'r speeltje dus dat zal de aanleiding geweest zijn. Ze doet dit wel vaker en toen kwamen er geen eieren dus het speeltje weghalen maakt niet echt veel uit denk ik.. Of zal ik toch gewoon wat andere speeltjes in plaats van dat speeltje in de kooi hangen?
Ze broed trouwens niet. Ze legt het ei, en maakt het eventueel kapot doordat ze ermee speelt ofzo. Schenkt er dus geen aandacht aan dus (gelukkig) geen broedzorg. Hoe zou ik er dus voor kunnen zorgen dat dit stopt?

Groeten, Joël

PS: Iedereen alvast een gelukkig nieuwjaar!

kellxr

Hee joel,

Mijn valkparkiet zit nu ook heel erg onrustig in der kooitje heen en weer te renen en heeft in een hoekje ook een kuiltje gemaakt wat voor mij op een nestje lijkt, dus het is voor mij even af wachten, uit ervaring weet ik dat als je ze gewoon weghaald ze er geen problemen aan over houden, en ze hoefen niet altijd eieren te leggen, ik moet wel zeggen dat dit bij mijn grasparkieten zo was, heb zelf niet zoveel ervaring met een valkje, want dit drukke gedoe van mn valkje had ik ook nooit eerder gezien, hopelijk hebben andere wat meer tips ?        Groetjes kelly

parkietengek12

Hey Kelly,

Bedankt voor je reactie. Bij jou is het dus ook het geval lees ik.
Inderdaad de bodembedekking in een hoek weghalen.

Hier gaat ze erop zitten en beschermd zichzelf fel. Ze blaast en maakt een dreigende beweging als je in de buurt komt.

Vanavond is eitje nummer 3 gelegd. De andere eitjes heb ik uiteraard allang weggegooid. Ze legt ze en gaat dan gewoon weer op d'r stok en schenkt er geen aandacht voor.

Ik vraag het hier omdat ik een beetje bang ben dat ze legnood krijgt en overlijd.. En een oplossing wil om dit te stoppen.

Er is trouwens geen patroon in het leggen van de eieren. Alhoewel ze volgens mij weleens 'paart' met d'r speeltje. Ik heb al nieuwe speeltjes erbij gehangen en ga het huidige speeltje misschien maar vervangen. Misschien zou dat toch het beste zijn?

Groeten, Joël

Bello

De eitjes gewoon laten liggen, tot ze haar interesses erin verliesd.
Niet weghalen dan blijft ze eieren leggen en dit kan op den duur het leventje kosten van je valkje.

Heb je misschien een rooster voor in de kooi, dan kan ze tijdelijk niet meer op de bodem van de kooi (broed gedrag doorbreken).

Groetjes,
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

parkietengek12

Maar interesse toont ze dus niet. Ze legt ze, en gaat de stok op en wat anders doen.

Ik heb geen rooster voor op de bodem, maar is dit niet gevaarlijk? Want als ze een ei in zich heeft kan ze niet leggen?..

parkietengek12

Sinds vanochtend broed ze dus toch op het eitje en beschermd het. Ik ga nu maar goed in de gaten houden of ze wel eet en drinkt.
Ze neemt het heel serieus, want normaal als d'r kooitje open word gedaan komt ze eruit maar nu ging ze in de opening zitten om vervolgens snel naar d'r eitje te rennen en erop te gaan zitten  ::)

Goed in de gaten houden dus. Iemand nog tips? Kooi indeling veranderen om de broed stemming te verbreken? Lichturen kan ik niet veranderen, tenzij we een doek om de kooi gooien s'avonds?

Sanna

Als je valkje alleen is, is het heel belangrijk dat ze genoeg eet. Mijn ervaring is dat een vrijgezelle popje dan zo bezig is met haar eitjes, en omdat ze nooit afgelost wordt, dat ze té fanatiek zit te broeden en daardoor niet goed meer voor zichzelf zorgt. Ze kan heel snel vermageren in dat geval.

Het enige advies dat ik je kan geven om het broedgedrag te doorbreken is het advies dat Bello ook al gaf: looprooster in de kooi. Dat is echt het enige dat helpt. Tenminste, wat ik uit eigen ervaring kan aanbevelen. Ik weet niet of er iemand anders nog een gouden tip heeft? Maak je geen zorgen om eventuele eieren. Als er echt een uit moet en ze geen nestje kan maken, zal ze die vanaf een stok gewoon laten vallen. Het geeft even zooi (dankzij het looprooster ;D), maar daarna zal het gauw over zijn. Ik moet helaas mijn looprooster permanent gebruiken, want zodra ik hem eruit haal gaan die gekke kip van mij meteen weer nestelen :P, maar sindsdien is er geen enkel ei meer geweest.

Groetjes, Sanna

parkietengek12

Oke, nu heb ik 2 tegenstrijdige reacties gehad op 2 verschillende fora.
CitaatAls er eenmaal een eitje ligt kan je de broedstemming niet meer verbreken.
Zorg voor kwalitatief goede voeding.
Haal het eitje niet weg, daarmee stimuleer je tot veel meer eieren leggen (meer dan de 4 a 5 die ze normaal leggen).
Het is nu echt uitzitten totdat zij geen interesse meer heeft.
Ik zou nu ook geen veranderingen meer aanbrengen, want wellicht komen er nu meerdere eitjes, dat is meestal wel het geval nl, en als je dan de boel verandert en haar stress bezorgt heeft ze misschien niet meer de rust om haar eitje te leggen en loop je kans op legnood.
Succes!

Wat moet ik nou doen? Toch het zo laten gaan, of een rooster op de bodem leggen?
Weet het nu even niet meer..

Sanna

Sorry, ik zie dat ik mijn reactie wat onhandig heb opgeschreven... ::) Uiteraard moet je haar gewoon op haar eitjes laten broeden nu ze daar eenmaal mee bezig is. En zeker niet weghalen, die eitjes.

Maar.... wanneer ze eenmaal haar interesse in haar 'nest' verliest en zelf de eitjes verlaat, dan moet je het looprooster erin doen voordat ze weer broeds raakt. En dan hoef je je er geen zorgen over te maken dat ze misschien haar ei niet kwijt kan. Wanneer er echt een uit moet komt die vanzelf wel. Maar als ze geen nest meer kan maken zal de broedsheid vanzelf afzwakken.

Groetjes, Sanna

parkietengek12

Oké  :)
Dan zal ik het nu laten voor wat het is. In de gaten houden of ze eet en haar gewoon de gelegenheid geven om te vliegen als ze wilt.
Als ze klaar is met het leggen en broeden leg ik een soort van rooster op de bodem. Ook ga ik toch d'r speeltje vervangen voor wat anders om te voorkomen dat ze ermee gaat paren.

Heel erg bedankt voor de reactie!

Sanna

Het is wel goed haar een keer of 2 per dag uit de kooi te jagen zodat ze even een rondje vliegt en even leeg kan poepen (let op! héle grote poep, kan stinken!). Ze gaat vanzelf wel weer terug op haar eitjes.

Groetjes, Sanna

parkietengek12

Sinds vandaag eitje 2 erbij.
Ze heeft ook nog even gevlogen en ze ging idd even leegpoepen.. :o :o :o
Wat een schijtzooi haha  :P
Ze eet en gaat goed met d'r en zit weer op de  eitjes :)