6 mei 2025, 23:41:56

help!

Gestart door Jolandaa, 31 december 2011, 16:04:57

« vorige - volgende »

Jolandaa

Hallo allemaal,

Wij hebben 4 valkjes waarvan er 3 tam en 1 niet. Ze vliegen allemaal los rond maar het is altijd een heel erg groot probleem om ze weer in de kooi te krijgen. Met die 3 hebben we geen probleem maar het valkje dat niet tam is, is er moeilijk. Hij is ontzettend bang voor handen, als wij in de buurt komen met de handen dan is hij al gevlogen. 's avonds krijgen we het nog wel wat voor elkaar omdat we het dan donker kunnen maken en hij ons niet kan zien. Overdag is er geen beginnen aan om hem weer in zijn kooi te krijgen. We moeten dan als het ware "jagen". We praten heel veel tegen hem en als we hem meenemen naar een nieuwe ruimte dan is het ook helemaal goed. Hij komt wel op het hoofd zitten (wat niet mag) maar dan leggen we daar onze hand op en komt hij daar op zitten. Hij wil dan ook wel op het schouder zitten als we alles maar heel rustig aan doen. Het meest frustrerende is dat zodra hij weer in de woonkamer is alles weer bij het oude en is hij weer ontzettend bang. Belonen helpt ook niet echt want hij durft het trosgierst niet uit onze handen te eten. Komt wel bij je als ik het op mijn schoot heb liggen.

Wat moeten we doen? Hem gewoon een tijdje in de kooi houden en beginnen bij het eten van trosgierst uit onze hand? En de andere 3 er dan wel uit doen, met het gevolg dat zodra die gaan vliegen er voluit wordt geschreeuw naar elkaar?

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.

Groeten Jolanda

reza

Hi

Ik ben niet zo heel ervaren heb er zelf maar een. Wat ik je wel kan vertellen is dat je je valkje beter pas kan laten vliegen als ie handtam is. Want zoals je zegt moet je nu jagen, daardoor zal het vertouwen dat je al hebt weten te winnen meteen verloren gaan. Komt te voet en gaat te paard in het begin.

De andere leden zullen je wellicht meer en diepere informatie kunnen geven.

Groetjes en succes!

Reza

milaja

durft hij wel op een stok te stappen?
dan kan je dat gebruiken ipv je handen.
ook je hand in je mouw verstoppen wil ook soms helpen.

keet

Inderdaad, pas laten vliegen als ze handtam zijn.

Ook kun je het best beginnen met trosgierst uit de hand laten eten in de kooi. Zo win je vertrouwen.

Ben zelf ook bezig met mn tweede valkje handtam maken. Geduld is een schone zaak hierbij.

Suc6!!