Merel en haar nieuwe vriendje sinds 2 weken

Gestart door ilse2102, 29 december 2011, 11:14:22

« vorige - volgende »

ilse2102

Hallo,
Ik heb een pop,Merel, sinds maart dit jaar.  Omdat ik haar overdag te lang alleen moet laten heb ik sinds 2 weken een witmasker mannetje van 3 maanden.  Ze zitten samen in een grote kooi en dat ging goed.  Het mannetje Kai stapt nog niet op in de kooi, maar is niet bang.  Merel is gewend om 's avond rond te vliegen bij ons en dat wil ik haar niet afpakken.  Dus Merel laat ik sowieso iedere avond een paar uur los.  Kai gaat dan heel hard gillen en wil er ook wel uit maar durft niet echt.  Eergisteren en gisteren had hij het lef om wel zijn kooi te verlaten, maar Merel is daar niet zo gelukkig mee.  Ze gaat als een gek in het rond vliegen en jaagt Kai verschrikkelijk op.  Merel weet precies waar ze heen gaat, maar Kai blijft rondjes vliegen en vindt geen landingsplaats.  De lamp mag hij niet van Merel want ze jaagt hem er af.  Dus de kooi is de enige landingsplaats die hij vindt en gebruikt.  Niet erg, maar als Merel bij mij zit probeert Kai naar haar toe te komen en landt dan op mijn schoot (hoera, hij is niet bang van me) maar Merel vindt dit niks en gaat dat weer als een gek fladderen.  In de kooi op de grond jaagt Merel Kai weg, maar als ze dan samen op een stok zitten probeert Merel Kai te kroelen en dat wilt Kai dan weer niet.  Hij probeert haar dan te bijten (niet hard, maar toch).  Wat moet ik denken van deze haat liefde relatie?  Moet ik ze tijd geven, of moet ik me ongerust maken? Is dit normaal gedrag of vinden ze elkaar niet leuk.  Ik wilde een vriendje voor Merel, maar ik weet niet of ik haar hier nu gelukkig mee gemaakt heb. ???  Heeft iemand tips of dezelfde ervaring gehad. 
Alvast dank voor jullie antwoord.
enne, prettig eindejaar allemaal  :D

milaja

merel ziet alles als haar domein en jij bent ook van haar.
ze moet leren dat kai er nu ook bij hoort en dat hij geen bedreiging is.
wennen dus en dat kost tijd.
en als ze dan eens lief doet denk hij jij bent eng want jij doet steeds lelijk.
ze moeten allebei leren dat ze niks te vrezen hebben van elkaar.
en je hebt gelukkig 2 schouders dus plek voor 2.
hier hebben ze ook een favoriete schouder dus ook al vinden ze elkaar niet zo kunnen zo toch samen bij me zitten.
dat ze tam is maakt het iets moeilijker omdat ze dan brutaler zijn.
zou het nog maar even aanzien hoor.
zo moet ook door krijgen dat je haar nog net zo lief vindt als daarvoor.
hoop dat het een goed jaar wordt voor jou en je vogels.

keet

Hier precies hetzelfde! Heb sinds vandaag een jong valkje erbij. Ik wacht het nog ff af. Hoop dat het goed komt want mijn valkje wilt dan knuffelen maar de nieuwe vind het nog maar eng. en mijn valkje maar babbelen tegen haar hahaha prachtig hoor!!!

keet

mijn valkje valt mij aan sinds de nieuwe er is :( :(
heb ze nu apart gezet. Is dit goed of hoeven ze eigelijk niet apart? wie weet raad??

Jaimy

Hey Keet, echt aanvliegen? Of alleen dreigen en hakken met zijn snavel? Hoelang zitten ze al bij elkaar nu? man en pop? Misschien worden ze broeds, dan zijn ze vaak wat feller. Verder heb ik hier geen ervaring mee.

Groetjes Jaimy

keet

Nou, hij kwam aangevlogen ging op schouder zitten en viel mijn oor aan!! en nu zit hij in de kooi, en kan ik niet bij hem komen dan doet hij dreigen en ja hakken inderdaad. Dat mannetje, ja had het idee dat hij toe was aan een vrouwtje want hij ging altijd schuren op mijn hand dus vandaar dat ik een vrouwtje (nou alst goed is een vrouwtje, die zekerheid heb ik nog niet) erbij heb gedaan.

vind het zo jammer dat ik niets meer met mijn kuifje kan doen, of gaat dit over?? Ze zitten vanaf gister bij elkaar en heb ze vanmorgen apart gezet. maar vanavond kon ik nog steeds niet over zijn kuifje aaien...

ilse2102

hoi, Merel en Kai gaat goed!  ze zijn echte vriendjes geworden en zitten constant te kroelen..  Enkel naar mij toe wilt Kai niet echt wennen.  Daar de kooi zo groot is kan hij iedere keer wegkruipen als ik bij hem in de buurt kom..  Ik laat ze samen los, en dan is Merel na opstappen gelijk de kooi uit om op mijn schouder te komen zitten.  Kai daarentegen stapt niet op..  als ik bij de kooi wegga dan komt hij er wel uit om een tijdje rond te vliegen en te landen op zijn kooi om van daar rond te kijken.    Als Merel er weer in gaat, dan probeer ik Kai te laten opstappen wat hij doet (tegen zijn zin) maar hij blijft er niet op zitten..  ook niet met iets lekkers..  Kai moet van mij niet super tam worden maar net iets tammer dan nu zou leuk zijn.  Al was het maar dat hij niet gedoemd is om iedere keer op zijn kooi te zitten. Moet ik hem gewoon tijd geven?  Ik heb niet de indruk dat hem verplichten om op te stappen helpt.  Merel blijft gelukkig super tam en dat was de bedoeling.  Ze blijft mijn meisje en ze heeft een vriendje waar ze ondertussen stapel verliefd op is..   ;D

keet

kuifje moet niets meer van mij hebben.
kan dit overgaan?
of kan ik beter mijn nieuwe valkje weg doen? Deze is nog niet echt tam maar kan hem zo in ieder geval ook niet tam maken!

hellup, wie weet raad?? wil mn nieuwe graag houden...

Tamireya

Keet, je hebt je nieuwe valkje pas 10 dagen en denkt erover na om hem nu alweer weg te doen  ???

Ik snap dat het "vervelend" is als je tamme valk ineens niet meer tam is, maar er is altijd een reden waarom dieren plotseling anders reageren.

Het is voor jou valkje wennen dat hij niet meer alleen is en alles moet delen, dat hij daarom boos reageert op jou kan ik wel begrijpen.

Zoals ik in eerdere postings van je gelezen heb is kuifje ook niet echt super tam geweest en moest bij de vorige eigenaren weg omdat hij agressief was.

Ik zou zeggen ga gewoon met alle twee valkjes aan de slag met trosgierst training, het nieuwe valkje moet zeker lukken om hem tam te krijgen omdat deze nog jong is.

Probeer dat zo vaak mogelijk en dan zal het zeker wel goed komen  :D

En ook al heb je een niet tamme valkje kan je de ander wel tam krijgen. Heb er ook twee die niet tam zijn en toch ook 3 valkjes die het wel zijn (de een meer, de ander iets minder  ;))

Het heeft gewoon tijd nodig en dat vergt veel geduld  ;)

Succes 

ilse2102

hallo Keet,
Ik vind ook dat je ze nog iets meer tijd moet geven..  Merel heeft het ook nog steeds moeilijk om mij te delen  :)  en onze nieuwe Kai is ook niet echt tam, maar het gaat al een stuk beter.  In de kooi kan ik hem echt niet laten opstappen, en deze kooi is ook echt te groot om dit makkelijk te laten doen, maar buiten de kooi stapt hij wel op.  Hij blijft nog wel niet zitten, maar dat komt wel.  Als Merel bij mij zit, doet Kai alle moeite van de wereld om bij Merel te komen, maar Merel pikt het niet dat Kai naar mij toe komt en dan vliegt ze als een gek weg, en Kai er achter aan natuurlijk om uiteindelijk weer op zijn kooi te landen en merel bij mij op mijn schouder.  Ik hoop dat Merel mij (en mijn vriend) ooit zal willen delen..  Iemand tips hoe ik dit vlot kan laten gebeuren, of is het goed hoe het nu gaat?? 
Keet, succes ermee..  het komt echt wel goed ;)

keet

Thanks voor jullie antwoord!! Ben blij om te horen dat het goed gaat komen. Zal er alle aandacht aan besteden!

Ja klopt dat ik hem nog maar 10 dgn heb maar ik zie nog niet veel verandering dus vandaar mijn vraag.

Kga hem dus lekker niet weg doen. Zou er ook niet zomaar 1 weg doen ook hoor, kan dat niet over mijn hart krijgen! Maar als ik nu weet dat het niet verandert en die van mij blijft zo agressief dan moet ik dat misschien wel overwegen maar zou het niet zomaar doen :)