27 april 2024, 08:19:01

Pellets

Gestart door Nadiine, 28 november 2011, 10:13:21

« vorige - volgende »

Rianne

Een 5 kilo zak kost geloof ik 40 euro.
Mja, het is niet zo dat pellets het best is en dat de rest slecht is. Ze hebben het hier echt niet slecht: in de voliere, kunnen de regen in als ze willen, krijgen brood, groente, zaadvoer, eivoer, trosgierst, gras, onkruid enz. Je kan een valk zielig in een kooitje houden en Harrison's geven maar welke valken zullen er gelukkiger zijn denk je?

Savanna-c

O haha, bedoelde je de prijs  ::)
IK vind het niet zo erg ik heb genoeg geld, en krijg nog elke maand zakgeld, daar kan ik precies mee uitkomen, me elke maand een zakje van 14 euro  :)

xxSa

Sven de Valk

ik geef geen pellits, ik maak meestal een mengeling tussen eivoer en normaal voer en vaak wat bladgroenten want fruit eten ze helaas niet..

Ik hand ook vaak wilgentakken op met blaadjes (geeft binnen een boel troep al die losse blaadjes) maar het is geweldig om te zien hoe ze alles lekker zitten te slopen :)

Jeroenw

5 juli 2012, 23:15:58 #33 Last Edit: 5 juli 2012, 23:24:33 by Jeroenw
Citaat van: Rianne op  5 juli 2012, 20:08:04
Een 5 kilo zak kost geloof ik 40 euro.
Mja, het is niet zo dat pellets het best is en dat de rest slecht is. Ze hebben het hier echt niet slecht: in de voliere, kunnen de regen in als ze willen, krijgen brood, groente, zaadvoer, eivoer, trosgierst, gras, onkruid enz. Je kan een valk zielig in een kooitje houden en Harrison's geven maar welke valken zullen er gelukkiger zijn denk je?


Rianne ik heb er 15 wel 1 minder maar dan toch ik geef ze  uit een 5 kilo zak elk bakje een bodem harrison pallets doe ik twee maanden over. maar dan moet ik wel zeggen dat ze de zaad erbij krijgen twee a driemaanden vind ik wel te doen tegen die tijd heb je 44 euro weer bij elkaar gespaard. voor een nieuwe
zak.

o ik reken grasparkiet niet bij 16 bij elkaar  dan ;)

op dit moment met jongen 20 hahaha

sven zaad en eivoer is ook goed als je valken alle  soorten zaden eten en niet te kieskeurig zijn. en pallets zeggen zij dat er geen schimmel, ziekte verwekkende en giftige stoffen in zitten.

ik geef ze beiden om 1 van de reden is ik kan het niet controleren met zo veel valken dat ze allemaal pallets eten , en ze dan laten verhongeren nee ik geef beiden

en rianne ik denk dat jou vogels het beter hebben dan een valkje alleen in een kooitje met harrison food ;)

kleine correctie anders klink het zo cruw voor de valken lief hebbers met valken in een kooitje. we bedoelen de extremen gevallen niet die valken die fijn door het huis kunnen vliegen en kroelen met de baas die hebben het ook goed




DvE

5 juli 2012, 23:25:05 #34 Last Edit: 5 juli 2012, 23:32:06 by DvE
Mijn nieuwe valkje weigert vooralsnog de pellets te eten en ik zie heel duidelijk dat hij heel erg kieskeurig is met zijn zaad. Die wil ik dus beslist om gaan zetten.

De discussie over wel of geen pellets blijf ik een lastige vinden. Ik geloof wel in het concept pellets, zeker in de wijze waarop Harrisons ze produceert (met zaad en van biologische oorsprong, dus zonder gif geteeld) en zeker voor vogels, zoals mijn nieuwe aanwinst, die echt kieskeurig zijn.

Anderzijds heb ik gehoord van mensen die een valkje hebben gehad die 24 jaar oud is geworden met een zaaddieet en wat groenten en fruit en eivoer erbij. Het kan dus best. Maar misschien is het vergelijkbaar met de roker die ondanks zijn ongezonde gewoonte de 85 haalt??? Ik weet het gewoon niet en denk met pellets van Harrisons het zekere voor het onzekere te nemen.

Overigens heb ik twee valkparkietjes en ik koop desondanks een zak van 5 kg Harrisons omdat dat relatief een stuk voordeliger is dan een halve kilo (455 gram). Het voer houd ik zo lang vers door het op te bergen in de diepvries. Ik haal er af en toe een paar honderd gram uit om dagelijks van te voeren. Dat voer bewaar ik dan trouwens in de koelkast. Het ruikt dan altijd fris en lekker. Want let daar wel op als je Harrisons voert: als de vogels het te lang laten liggen, dan gaat het na pakweg anderhalve dag al muf ruiken. Ik heb gemerkt dat mijn vogels het dan echt niet lekker meer vinden, zelfs degene die normaal gek zijn op die pellets van Harrisons. Je kunt het zelf ook goed ruiken, als ze muf zijn.

Nou, succes hoor!
Hartelijke groeten,
Daphne

Jeroenw

dve

hoe lang doe jij erover met een zak van 5 kilo, met twee valkparkieten?

DvE

Citaat van: Jeroenw op  5 juli 2012, 23:39:23
dve

hoe lang doe jij erover met een zak van 5 kilo, met twee valkparkieten?


Nou, Jeroenw, mijn antwoord is: lang ...
Ik weet niet precies hoe lang. Maar ik heb bijvoorbeeld half december een zak besteld en deze is, zo schat ik, nu ongeveer 2/3 leeg. Moet ik er wel bij zeggen dat ik in die tijd maar één vogeltje heb gehad omdat de andere begin januari overleed. Sinds drie weken heb ik er nu weer een tweede bij -die de korrels dus (nog?) niet wil eten. Mijn vogels krijgen ook zo gemiddeld eens per week een maaltijd zaad.

Overigens valt het me op dat vogels heel wisselend eten. Ik geef altijd twee theelepels per vogel per dag, als basis. Soms is dat aan het eind van de dag niet helemaal op; soms is dat al eind van de ochtend op. Ik geef mijn vogels zo veel te eten als ze willen, dus ik vul bij zodra ik zie dat het eten op is. Ik geef echter maar één of twee theelepels per vogel per keer omdat het, zoals ik hierboven ook al schreef, snel muf wordt buiten de koeling en dan moet ik het weggooien, wat ik zonde vind. Ik controleer dus vele keren per dag de bakjes of die moeten worden bijgevuld.
Hartelijke groeten,
Daphne

Rianne

Ik heb 2 grote voerbakken in de voliere hangen, dus er zou bij mij best veel doorheen gaan. Ook is er idd geen controle wie waarvan eet. Degene die absoluut geen pellets willen, eten al het zaadvoer er als eerste uit, waardoor een andere valk die geen pellets wil, bijna niks te eten heeft. Ik ga dus niet experimenteren met eten, ze moeten in de zomer gewoon lekker op gewicht komen om zo sterk te winter in te gaan. En dat gaat al jaren goed :)

DvE

Citaat van: Rianne op  6 juli 2012, 09:13:52
Ik heb 2 grote voerbakken in de voliere hangen, dus er zou bij mij best veel doorheen gaan. Ook is er idd geen controle wie waarvan eet. Degene die absoluut geen pellets willen, eten al het zaadvoer er als eerste uit, waardoor een andere valk die geen pellets wil, bijna niks te eten heeft. Ik ga dus niet experimenteren met eten, ze moeten in de zomer gewoon lekker op gewicht komen om zo sterk te winter in te gaan. En dat gaat al jaren goed :)


Hoi Rianne,

Wat jij beschrijft is dan toch eigenlijk een pleidooi vóór de pellets? Dan kunnen niet bepaalde vogels al bepaald voer wegkapen voor de rest erbij kan.
Nou ja, ik begrijp je motivatie dat pellets wellicht te kostbaar worden met zoveel vogels.
Hoewel Nutribird ook goed schijnt te zijn en dat is een stuk voordeliger dan Harrisons. Ik vraag me eigenlijk af of je dan met zaad en eivoer niet net zoveel geld kwijt bent?
Hartelijke groeten,
Daphne

Savanna-c

Ja dat dacht ik nou eigenlijk ook, hoeveel duurder kan een zak harrisons pellets nou zijn, dan al dat verschillende voer dat je anders moet geven? Zoveel zou het toch niet schelen?

xxSa

Rianne

Ik koop 20 kilo zaadvoer voor 22 euro en daar doe ik 2 a 3 maanden mee. Brood moet ik voor onszelf toch al kopen, dus als ik wat over houd, gaat dat de voliere in. Groente net zo: loof van de wortels, het schraapsel, restjes bloemkool, broccoli, andijvie, een klokhuis. Gemaaid gras, onkruid... In verhouding met pellets kost het vrijwel niets, het gaat anders de groene container in.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen pellets, maar als je het te duur vind is mijn manier van voeren absoluut niet slecht.

DvE

Citaat van: Rianne op  6 juli 2012, 10:37:23

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen pellets, maar als je het te duur vind is mijn manier van voeren absoluut niet slecht.


Oh, nee, dat wilde ik ook zeker niet beweren, dat jouw manier van voeren slecht is. Maar zoals jij het beschreef, dat sommige vogels hun favoriete zaad eruit pikken zodat dat op is als de andere vogels gaan eten, dan klinkt het toch als een groot nadeel van dat zaad en dát nadeel hebben de pellets natuurlijk niet. Dat bedoelde ik.

En net zo min als dat jouw manier van voeren een garantie is dat je vogels 24 jaar oud worden (zoals een vogel van kennissen die ook zo werd gevoerd), is het voeren van pellets zoals Harrisons een garantie dat je vogel wel gezond oud wordt (mijn popje overleed helaas op 7-jarige leeftijd, door een verstopt ei  :'(). Maar goed, we willen het beste voor onze dieren en helaas zijn zelfs deskundigen het niet unaniem eens wat dat beste dan is. Hoewel... over de pellets zijn de meeste vogelartsen het volgens mij wel eens. Volgens mij adviseren de meesten om dat te voeren en dan af en toe wat zaad erbij.

Ken je birdtricks.com? Het is een commercieel bedrijf uit de USA en het verkoopt informatie over het oplossen van gedragsproblemen (schreeuwen, bijten) en leren praten aan papegaaien. Binnenkort brengen ze ook iets uit over voeding. Zij adviseren al jaren pellets en kwamen erachter dat dat prima is maar dat het toch onvoldoende is. Hoe wel te voeren maken ze binnenkort bekend -helaas op hun commerciële manier: je inschrijven voor een gratis exemplaar en als je wordt uitgeloot ...?? Als ik word ingeloot voor een gratis exemplaar (te koop is het (nog?) niet) dan laat ik hier ook wel een bericht met de samenvatting achter.

Hieronder de mail die ik van birdtricks.com ontving:

Hi Daphne,

Yesterday was interesting, to say the least.

We were swamped with both love letters and a few
graphic pieces of hate mail from our BirdTricks
fans and, ummm, let's call them followers!

Because while, yes, there has been plenty of
excitement surrounding the announcement of our
new Bird Tricks Natural Feeding Program, set
to be released next Tuesday (July 10th)
at 10 a.m. PST...

(Over 3,686 people have already pre-registered to
get early notice when we release the FREE Trial
copies.)

... We've also received a lot of questions, too,
and to be honest, some serious criticism and even
nasty letters and comments from people who think
we're exaggerating and being 'over the top' with
references to killing our birds with their
previous diet.

So I want to take a minute to address a few
of your questions and concerns here:

QUESTION #1:
"Aren't you exaggerating?  Isn't this over-hyped?
You weren't REALLY killing your birds with a fresh,
organic diet, were you?"

ANSWER:
"I know this sounds over-the-top dramatic, but it's
100% true.  And it's not that we were feeding
our birds one or two 'dangerous' foods.  The problem
is that their diets were severely lacking in
certain vitamins and minerals... they were getting
too much of the wrong kinds of proteins, etc.

The issues were many and COMPLEX!   

And that's why we're releasing this Feeding System.
If it were as simple as giving you a 'feeding list'
for your bird, we'd do that.  But this took
MONTHS and hundreds of hours of intensive research
to put together. 

It's not something that can be explained in a
short article or blog post.


QUESTION #2:
"Why won't you just tell us what to feed our birds?"

ANSWER:
"On Tuesday, July 10th there will be a free video
available on our site (pre-register and we'll send
you the webpage address).

This video will provide you with an overview of
our Feeding Program, and explain it in much greater
detail.

Again - it's too complex to share with you in
an email or blog post.


QUESTION #3:
"Why isn't this information available for free?"

ANSWER:
"This isn't a 10-page or even 30-page report that
we could obviously afford to give away for free
as an electronic download.

We're putting the FAIREST price possible on this
information and we're making it available as a
FREE TRIAL so you can preview it and try it
yourself before deciding whether or not it's
right for your flock. 

But as you'll see if you check out the photo here:
http://www.birdtricks.com/savemybird

... This is a hefty series of manuals.

We have production and manufacturing costs to
cover.  And it's our opinion that serious
bird enthusiasts will find it EASIEST and
MOST CONVENIENT to have the physical copies
of the manuals in their kitchens.


QUESTION #4:
"I'm feeding my birds 'Feed Your Flock' - the
pellets that YOU recommend.  Does this mean
these pellets are worthless???"

ANSWER:
"No - and we'll explain how the pellets can
and should be incorporated into our 
Natural Feeding Program in the free video
preview of the program set to be released
on Tuesday.


QUESTION #5:
"Are there really just 450 copies?  That
sounds like a number you picked out of the
sky."

ANSWER:
"This is a physical, shipped product.  We've
done a production run of 500 - and 50 copies have
been set aside and already spoken for.

So 450 physical free trial copies will be
available and that's it.

If the demand is there, we will eventually choose to
do another print run.

It's something we're discussing the timing of now as the
response to our pre-launch has been, in a word,
frenzied (and we're only 24 hours in).

But it will be some time before we can
get the next print run done... 

... Anyway - I'm sorry if my email yesterday
sounded over the top to you.

But the fact is, we WERE killing our birds with food.

And we've learned an absolute truckload about
avian health and diet in the last few months that
we're extremely excited to share with you on
Tuesday.

So I encourage you...

Please take a minute to at least pre-register to
watch the preview movie we'll be making available on
Tuesday.

You can sign up here --

http://wwww.birdtricks.com/savemybird

This truly has the potential to be life-saving
information for your bird, and I'd hate for you
to miss it.

All my best,


Chet Womach
BirdTricks.com
Hartelijke groeten,
Daphne

Rianne

Ik doelde op het overstappen naar pellets, de vogels die geen pellets willen zullen eerst het zaad er uit halen en de andere vogels die ze niet lusten, hebben dan niks omdat ze de pellets gewoon niet nemen. Dan moet je door een soort 'verhongeringsfase' en dat weiger ik gewoon. Met 3 valkjes heb je daar nog wel zicht op maar als alles buiten zit, kan ik niet zien of ze allemaal pellets eten of dat ze liever wachten tot ik ze groente of brood geef.
Het bedrijf lijkt me echt mega commercieel ;)

DvE

Citaat van: Rianne op  6 juli 2012, 11:46:10
Ik doelde op het overstappen naar pellets, de vogels die geen pellets willen zullen eerst het zaad er uit halen en de andere vogels die ze niet lusten, hebben dan niks omdat ze de pellets gewoon niet nemen. Dan moet je door een soort 'verhongeringsfase' en dat weiger ik gewoon. Met 3 valkjes heb je daar nog wel zicht op maar als alles buiten zit, kan ik niet zien of ze allemaal pellets eten of dat ze liever wachten tot ik ze groente of brood geef.
Het bedrijf lijkt me echt mega commercieel ;)


Ah, had ik je verkeerd begrepen, Rianne, sorry!

Ja, birdtricks.com is ook behoorlijk commercieel. Soms hebben ze in hun (gratis) nieuwsbrief interessante informatie staan maar meestal moet je je door een lange tekst werken en kom je er aan het einde achter dat er eigenlijk inhoudelijk niks stond ;-)

Hemeltjelief, ik zit hier vanochtend toch met een schreeuwende valkparkiet! Hij heeft H-O-N-G-E-R en laat dat al een uur schreeuwend weten. Hij moet verdorie die pellets gaan eten, dan hoeft ie helemaal geen honger te lijden, dat kleine ventje van me.
Hartelijke groeten,
Daphne

Rianne

Haha, veel praten en niks zeggen dus :)
Wat je kunt doen is je valkje bij je op tafel zetten en hem dan de pellets aanbieden. Bij jonge valkjes maalde ik het wel eens met de koffiebonenmolen en deed ik het door de pap, dit waren dan de hevig geplukte gevallen, die konden wel wat extra's gebruiken.