28 maart 2024, 11:17:31

Pellets

Gestart door Nadiine, 28 november 2011, 10:13:21

« vorige - volgende »

*Yvon

Citaat van: Rianne op  7 december 2011, 18:26:53
Naar mijn weten is het verkeerd te denken dat valkparkieten voornamelijk zaden eten in het wild. Denk ook aan planten (velen die in nederland niet groeien) gras- en fruitsoorten.
Je krijgt ook het advies om naast pellets evengoed af te wisselen met zaadvoer, groente en brood.
En waarom zou een pellet voor een vogel verkeerd zijn, terwijl onze honden en katten het ook dagelijks krijgen?

Hoi Rianne,we zeggen niet dat het verkeerd is.  :)
Je zou alleen al eens moeten kijken wat er allemaal aan toegevoegd is.  ;)
Zowel pellets als de brokjes voor hond en/of kat wat in supermarkten/dierenwinkels te koop is.
Als je je eigen gaat verdiepen in voer dan kom je er achter wat beter en slechter is.
Ikzelf heb al goede ervaring in het overgaan op de betere voeding.  :D
Vandaar dat ik meer geloof in zaadjes voor vogels.  :)

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Patrick

Gelukkig heeft ieder zijn eigen voorkeur van voer en als we dat van elkaar respecteren is dat toch goed :-)
De voeding industrie speelt heel makkelijk in wat de mensen willen en vragen en daarom is er zo'n breed aanbod van diverse merken en soorten voeding. Zolang alles in goede mate en verhouding gegeven wordt met eventueel aanvullingen zoals vitamines of vers fruit of dergelijk is er niks aan de hand. Ieder zaadmengsel of pellet vorm zal een basis voeding zijn en verder dien je ieder dier op het oog in de gaten te houden wat ze eventueel extra erbij moeten hebben. Helaas verdiept niet ieder zich in het voeding patroon of probeert dingen uit. De echte liefhebber kijkt ook verder als enkel ieder dag het bakje met water en zaad aan te vullen en denken morgen krijg je weer nieuw als ik het niet vergeet........
Zo zal de 1 gek zijn op pellets en de ander op een zaadmengsel bij de vogels en met honden en katten zal de 1 blikvoer geven en de ander een warm of koud geperst brok geven of vers vlees.

Zou wel makkelijk zijn voor de mens als er voor ieder soort voer maar 1 merk is......... zal ik tenminste niet meer steeds naar huis hoeven bellen van welk merk jam wil je ook al weer want zie wel tig merken aardbeien jam staan pfffffffff..  ;D

Groetjes,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Jeroenw

ik denk dat alles hier word gezegd niet verkeerd is
van alles wat en wat afwisseling
en vergeet ook de insecten niet die ze in de natuur eten

en pellets als hoofd voeding blijf gebruiken

er is mijn verteld dat alleen pellets de werking van de krop overbodig  maak en zelfs stop zet of dat goed is ??? ik weet het niet ::)

cityside

Citaat van: Jeroen-valkparkiet op 10 december 2011, 23:29:03
ik denk dat alles hier word gezegd niet verkeerd is
van alles wat en wat afwisseling
en vergeet ook de insecten niet die ze in de natuur eten

en pellets als hoofd voeding blijf gebruiken

er is mijn verteld dat alleen pellets de werking van de krop overbodig  maak en zelfs stop zet of dat goed is ??? ik weet het niet ::)



Als je alleen maar pellets zou geven dan zou dat op lange termijn idd stop kunnen worden gezet en een kropziekte kunnen opwekken,
daarom is het zo belangrijk om zoveel mogelijk afwisseling te bieden jij eet toch ook niet elke dag hetzelfde? whaha

pellets + zaadmengsel en tussendoortjes zoals een vitamine stok zou voldoende moeten zijn,
ik zelf gooi in onze voliere ook vaak nog groente en sla in zijn ze gek op!

www.yorkshireterrierinfo.nl alle informatie over dit ras!

Rianne

Ook dit zou niet waar zijn, door de structuur en vorm van een opgegeten pellet zou deze dezelfde functie krijgen als maagkiezel.

Jeroenw

Oké  rianne

Het zou de zelfde werking kunnen. Krijgen als maag kiezel
Dat zal mooi zijn.is er al een rapport verslag van dieet alleen maar op pellets op lange termijn.? Wat met een vogel kan doen kwa krop conditie
Enz. Geen reclame van onze pallets is zo geweldig maar echt een onderzoek.

Ik heb hier een verslag gelezen met kweken van valken die alleen pallet
Te eten hebben gehad en valken met pellets en zaad

De valken die op dieet zijn met alleen maar pellets waren de eieren minder vaak bevrucht dan de valken die de Combie van pellets en zaad te eten hebben gehad de kweek was meer een succes. .

Jeroen









Patrick

Met hoeveel vogels en over hoeveel jaar is deze test gedaan Jeroen?
Is er ook een test gedaan over de verzuring in de krop tussen pellets,zaden of een combinatie van pellets en zaden tegelijk?

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Jeroenw

Citaat van: Patrick op 12 december 2011, 19:13:10
Met hoeveel vogels en over hoeveel jaar is deze test gedaan Jeroen?
Is er ook een test gedaan over de verzuring in de krop tussen pellets,zaden of een combinatie van pellets en zaden tegelijk?

Gr,

Patrick



dat is eigenlijk ook mijn vraag ik wil dat ook weten.
zijn er onderzoeken die iets kunnen bevestigen.


DvE

Citaat van: Nadiine op 28 november 2011, 10:13:21
Hallo allemaal,

wat kun je dan het beste geven en hoeveel ongeveer?
Welk merk kun je het beste aanbieden maar is wel goed te betalen? 

Ik heb al wat rond gelezen op het forum, maar ben er dus nog niet helemaal over uit..


Zie eventueel http://www.dierenkliniekvossegat.nl/dieren/de-papegaai/voeding-papegaai voor wat volgens onderzoek van de Universiteit Utrecht het beste voer zou zijn.

Zelf geef ik Harrisons, onbeperkt en dat is meer dan er op de verpakking staat. Mijn valkparkietjes zijn beslist niet te dik (zo'n 90 gram). Zitten binnen maar vliegen wel veel los (hoewel ze dan veelal niks anders doen dan ergens wat gaan zitten slapen ;-) ).

Hartelijke groeten,
Daphne
Hartelijke groeten,
Daphne

Savanna-c

Haai allemaal!

Ik heb een vraagje :
Ik weet niet of ik het hier goed plaats maar,
Ik wil aan mijn aankomstige vogels ook Harrison's birdfoot (als ik het goed schrijf  ::)) geven, maar ik heb van iemand gehoord dat als je ze pellets geeft ze zaden niet meer pellen, en dus met schil en al het op eten, en het onverteerd er weer uit komt  :-X

dit geloof ik snel, en daarom dacht ik,

hoe moet je ze dan belonen bij het tam maken?
Kunnen ze trosgierst nog wel eten?

Nu ze nog bij de kweker zijn, krijgen ze nog zaden, kookvoer, groente en fruit! Ik las hier dat je eerst een paar weken dat je ze in huis hebt, hetzelfde voer moet geven omdat ze moeten wennen, dat snap ik wel. Maar hoelang moet je het oude eetpatroon houden tot dat je ze de pellets kunt voeren?

Ik hoop dat er hier antwoord op mijn vragen worden gegeven  :)

xSa

DvE

Hoi Savanna-c,

Hoe lang je de jonge valkjes op het oude voer moet laten, daarover kan ik je niks vertellen.

Wel kan ik je verzekeren dat vogels die pellets eten, zoals Harrisons BirdFood, echt wel de zaden blijven pellen.

Ik heb hier een popje bijna zeven jaar op Harrisons gehad en af en toe kreeg ze wat zaad. Dat pelde ze heus wel. Hier ook een mannetje dat op Harrisons staat en hij krijgt ook af en toe zaad en ook dat pelt hij keurig. Lijkt me dus een fabeltje dat vogels afleren om hun zaad te pellen door het eten van pellets.

Succes straks met je jonge dieren! Hopelijk lukt het overzetten ook goed. Ik heb hier sinds drie weken een 7-jarige die altijd zaad heeft gegeten en het overzetten naar pellets valt niet mee met hem. Het lijkt erop alsof hij zich liever dood hongert, ha, ha! Maar ik blijf proberen. Geef wel ook nog regelmatig zaad want hij stikt echt van de honger. Ik neem er de tijd voor. Ook hij moet natuurlijk nog wennen want hij is nog maar zo kort bij me.
Hartelijke groeten,
Daphne

Savanna-c

Heel erg bedank voor je reactie!

Maar het was geen fabeltje, want het was ook echt gebeurt bij diegene, maar misschien ligt het aan de vogel...

Ik hoop dat het me gaat lukken, op een normale manier! ::)

xSa

Rianne

Hey,

ik heb, toen ik nog maar 3 valkjes had, deze ook op pellets gezet. Dit doe je door eerst 75% zaadvoer en 25% pellets in het voerbakje te doen, en langzaam de hoeveelheid zaadvoer af te bouwen en steeds wat meer pellets te geven. Nu heb ik er zo'n 16, en dat wordt me te kostbaar ;)

Savanna-c

Haai,

Okee ik snap het gewoon zaadjes en pellets geven en dan steed minder zaadjes.

Ik snap alleen dat van te kostbaar niet  :-[

xSa

DvE

Harrisons Bird Food is natuurlijk best duur spul.
Maar er zijn natuurlijk ook andere merken. Zo schijnt Nutribird een goede kwaliteit te hebben (alleen vinden lang niet alle vogels het lekker) en dat is een stuk voordeliger.

Persoonlijk ben ik van mening dat ik mijn dieren het allerbeste wil geven. En als ik daar het geld niet voor heb, dan kies ik er liever voor om niet zoveel dieren te nemen. Maar goed, dat is voor ieder een persoonlijke keuze. Ik vind het een prettig idee om Harrisons te kunnen voeren omdat ik geloof dat het goed spul is.
Hartelijke groeten,
Daphne