9 mei 2025, 21:06:37

Jonkie doet macho!?

Gestart door Marl1, 15 november 2011, 20:59:10

« vorige - volgende »

Marl1

Hallo allemaal,

Ik heb een tijd geleden, begin augustus, een nestje van 3 donsjes gehad, voor het het eerst. De oudste is nu 3,5 maand oud. Maar hij/zij zit al m'n andere mannetjes na te doen. Hij zit nog net niet met z'n vleugeltjes wijd. Kan ik nu met zekerheid (100%) vaststellen dat het een mannetje is? Of doet een jong popje hetzelfde? Want de andere 2 maken ook wel andere geluidjes dan wat mijn andere popjes doen. Wat voor een geluidjes maken jonge popjes? Ik wil dit nl. heel graag weten. Dan kan ik er misschien uit opmaken, of het mannetjes zijn? Dit is mijn eerste nestje, ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Ik denk zelf dat de oudste wel een mannetje is, van de andere 2 weet ik het echt niet. Of zijn ze nog te jong om wat eruit op te kunnen maken?

Wat denken jullie?

Groetjes Marleen.

Larissa

hey Marl

Ik heb hier nu een jonge pop van net 5 weken en deze begint met dezelfde tonen als haar vader....zo heb ik hier ook een jonge man 5 weken deze gedraagt zich als een pop. deze piept eentonige geluidjes

Beide zijn getest, vandaar dat ik het geslacht zeker weet

Wij zeggen meestal ff wachten tot de jeugdrui, heb je een mutatie waarbij je het na de jeugdrui nog niet kunt zien dan ff testen als je zekerheid wil

groetjes

Marl1

Hoi Larissa,

Bedankt dat je, ondanks alles, even de moeite heb genomen om een antwoord te plaatsen.

Wanneer begint de jeugdrui? Ik dacht er goedkoop (geen DNA-test) vanaf te komen, maar wat ze voor een geluid maken, maakt dus niet zoveel uit. Het kan dus gewoon allebei de geslachten zijn. De oudste is opaline witmasker, de tweede een wildkleur opaline, de jongste een witmasker. Van opaline weet ik dat de parels verdwijnen met de rui.

Het is dus gewoon even afwachten....

Als het lukt, zou je dan nog aub willen antwoorden, wanneer de (jeugd)rui begint?

Nogmaals bedankt!

Groetjes Marleen.

Tim1987

De jeugdrui begint met 6 a 9 maanden.
Bij witmasker moet je zeker dna doen.

Tamireya

Citaat van: Tim1987 op 17 november 2011, 23:23:53
Bij witmasker moet je zeker dna doen.

Waarom moet je bij een witmasker zeker een dna test laten doen?

De parels verdwijnen idd na de eerste rui mocht het een man zijn.
Alleen bij bonte valkjes kan dit langer duren.

Tim1987

Hij heeft een normale witmasker zitten zonder parels.
Dus bij die kan je niet zien of de parels verdwijnen.
Tevens parels die hoeven niet meteen met de eerste rui te verdwijnen het kan ook meer dan een jaar duren ;)

Rianne

Bij een man wordt het masker wit :)

Tamireya

Zij heeft ook een witmasker opaline zitten  ;)

Zoals Rianne zij, het masker word wit bij een man.
Je kunt dus duidelijk een verschil tussen de twee geslachten later herkennen.

En ja, ik weet dat parels niet altijd met de eerste rui verdwijnen, dit is bij bonte valkjes (zoals gezegd) namelijk het geval.
Maar in de regel is het zo dat ze deze tijdens/na de eerste rui verliezen (dit kan ook best wel duren, ze verliezen ook nooit alle veren te gelijk  ;))

Marl1

De moeder is cinnamon opaline, maar ook zij, lijkt haar parels op d'r ruggetje te verliezen. Hoe zit dat dan? Zij is toch 100% een popje....

Tamireya

Pfff jeetje, dat is moeilijk te zeggen  :)

Ik heb wel eens gelezen dat het met de leeftijd te maken kan hebben.

Ook kan de zon veel invloed uit oefenen op het verenpak van de valkjes ... dus als ze buiten wonen dat dit dan ook ermee te maken kan hebben.

Marl1

Ze zitten binnen, niet direct in de volle zon. En ze heb net haar eerste nestje gehad. Zij is zelf van juni 2010. Ik vond het zelf veels te vroeg voor een nestje, maar ja, de natuur laat zich niet leiden....  ::) Eigenlijk wilde ik eerst helemaal geen nestje, (misschien ooit), maar ja, dan moet je geen mannetje en vrouwtje bij elkaar zetten....  ::) Ondanks dat pa en ma zelf net 1 jaar oud waren, ben ik heel trots op ze! Ze hebben het geweldig gedaan!!! Ze hadden enkel de neiging om vooral de (achter)hoofdjes kaal te plukken.  :-\ Maar ik heb er 3 mooie valkjes aan over gehouden!  :-*

Tamireya

Nou dan zou ik echt niet weten aan wat het zou kunnen liggen dat zij de parels verliest.

Zeker ervan dat zij de pop is en niet andersom  ;D ;D ;D

Dat plukken hé .... ik heb dit jaar ook mijn eerste nestje gehad (nou ik niet, maar mijn valkjes  :P) en die hebben zo erg geplukt dat ik de kleintjes zelf verder op moest voeden ...

Je kan er echt trots op zijn dat ze het voor de eerste keer zo goed gedaan hebben  :)

Rianne

Het parelpatroon kan inderdaad wat minder intensief worden. Maar dit betekend niet dat ze van geslacht veranderen hoor ;D

mariska79

Citaat van: Rianne op 18 november 2011, 16:12:06
Het parelpatroon kan inderdaad wat minder intensief worden. Maar dit betekend niet dat ze van geslacht veranderen hoor ;D

wat en heerlijke reactie, mijn koffie kwam bijna mijn neus uit van het lachen  ;D