8 mei 2025, 03:57:23

Help,

Gestart door Larissa, 7 november 2011, 10:37:10

« vorige - volgende »

Larissa

Hoi hoi

Ik heb gisteren een pop op gehaald waarvan gedacht werd dat ze zelfstandig is/was.

Ze woog gisteren 80 gr, vanmorgen 77 gr.
Ik heb met pijn en moeite 3 ml pap er in gekregen
maar hoe vaak zou ik haar eventueel moeten gaan pappen ?

Hier een foto van de betreffende pop

Als je haar vast hebt voel je het borstbeen ook best wel goed....

Alle advies is welkom

Sanna

Het enige dat ik kan zeggen is terugbrengen naar waar je haar vandaan hebt. Deze pop is duidelijk niet gewend aan pappen en het is dan voor jou, een onervarene wat pappen betreft, zowat onmogelijk genoeg pap bij haar binnen te krijgen. Dus laat de kweker het even doen totdat ze echt zelfstandig is. Blijf niet wachten met haar terugbrengen, ze is echt veel te licht en moet snel aankomen.

Groetjes, Sanna

*Yvon

Hoi hoi

Ik zou het eerst tot een uurtje of 4 vanmiddag aankijken of ze eet.
's Morgens wegen ze altijd lichter dan 's avonds.
Hoeveel weken is het valkje ?
Wat doet ze met trosgierst ?
Het valkje is nu ook in een vreemde omgeving en moet ook wennen.

Groetjessssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Larissa

Dat gaat dus heel moeilijk worden want de kweker heeft de ouders vorige week verkocht en blijft er bij dat deze pop zelfstandig is/ was toen ze vertrok.
Pop heeft namelijk afgelopen week alleen gezeten,

Zou het misschien helpen als ik iemand opzoek die het kan met krobnaald ?
Wil haar niet verliezen...

Sanna super bedankt voor je antwoord

Hoi Yvon,

We weten dus niet zeker hoe oud ze is, de kweker zegt dat ze van ca 5 sept is.
Klopt vreemd omgeving daar moeten ze vaak aan wennen, maar ze doet ook niks met het trosgierst, eivoer, bruin brood, grasparkiet zaad.
Ik kijk het nog ff aan

Thnx

Sanna

Mmmm, vervelend zo'n welles-nietes situatie. Heeft ze zelf gegeten vandaag? Is ze al wat zwaarder dan vanmorgen? Ik blijf erbij dat ik haar te licht vind voor 2 maanden, ik zou haar graag een gram of 10 zwaarder zien.

Ik denk dat in ieder geval bijvoeden nog wel nodig is. Heeft de kweker ervaring met handopfok? Dan blijft dat de beste optie (als die mee wil werken). Of een andere kweker in de buurt. Niet zelf met een kropnaald gaan proberen, dan doe je meer kwaad dan goed! Als je helemaal niemand kunt vinden, ga dan op Youtube zoeken naar filmpjes van hoe je een valkje met een spuitje voert. Want ik denk toch dat je er meer dan 3 ml in moet zien te krijgen. Maar blijf alsjeblieft voorzichtig met het spuitje, je kunt zo gauw verkeerd spuiten. Misschien dat ze wel van een lepeltje wil eten, dat zou nog beter zijn. Bovendien kun je er dan wat eivoer doormengen zodat ze meer gewend raakt aan vast voedsel.

Is je pap wel op de juiste temperatuur? Als die te koud is lusten ze het ook niet. Probeer in ieder geval 's morgens 7 a 8 ml te voeren en kijk dan even aan of ze verder op de dag wel zelf eet. Weeg altijd 's morgens voordat ze gegeten heeft. Dan pas kun je zien of ze vooruitgang boekt.

Groetjes, Sanna

Larissa

Hey Sanna

Ervaring met pappen heb ik wel heb Gipsy immers zelf opgevoed, alleen met krobnaald heb ik nog nooit gedaan en daarom ga ik dat zelf ook niet doen of proberen want weet dat een bepaalde techniek voor is.

Ze heeft vandaag nog niks gegeten, heb al wel contact gehad met de nieuwe eigenaren van de ouders van me popje.
Pap is op de juiste temp.
Lepeltje kan ik morgen vroeg nog proberen,
Smorgens blijf ik wegen, heb nu 1 van mijn vrijgezelle poppen er bij in gezet in de hoop dat deze het voor gaat doen,

Ik ga duimen dat ze het gauw oppikt

Sanna

Hoi Larissa,

Dan denk ik dat het probleem voornamelijk is dat ze niet aan pappen gewend is. Jij zult even een sterkere wil moeten hebben dan zij. Waarschijnlijk gaat het lepeltje dan het beste lukken. En inderdaad, een volwassen valkje erbij is een goed idee. Hoeveel weegt ze nu? Als ze nog verder is afgevallen moet je haar vanavond toch echt nog wel pappen, ik zou dat niet tot morgen aankijken. En dan gewoon 10% van haar lichaamsgewicht geven. Succes verder.

Groetjes, Sanna

Larissa

ze weegt nu 78 gr, ik hoop dat ze het nu dus in de gaten heeft, weeg haar vanavond nog een keer en dan ga ik even weer kijken

groetjes

Lin

Woon je vlakbij den helder? Ik wel nl.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Jij zegt dat de ouders vorige week verkocht zijn en de pop al een week alleen zat?
Dan eet ze dus wel zelf! Een kleintje die niet zelf eet kan echt geen week zonder eten hoor ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Lin

Zie dat je te ver woont. net wat caroline zegt dan was het al veel erger geweest.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Larissa

Hey Lin,

Klopt ik woon een aardig eind uit de buurt, maar ze had dan nu inmiddels toch wel wat moeten eten, ze poets zich nu wel maar er zit nog niet veel beweging in

Heb nu uit voorzorg een volwassen vrijgezelle pop er bij in gezet in de hoop dat ze het oppikt, vindt dat dwang voeden niet zo leuk zeg maar, maar als het niet anders kan dan is ze morgen vroeg wel aan de beurt

Groetjes

*Yvon

Hoi hoi

Een jong  valkje wat al een week zonder ouders zit moet wel zelfstandig zijn.
Dat ze niet zo zwaar is vind ik geen reden om in paniek te raken.
Bij mij zijn ook zelfstandige valkjes met een gewicht van 75gr. verhuisd of zit in de voliere.  :)
Haar gewicht is zo tezien toch wel redelijk stabiel gebleven.
Zou ze helemaal niks hebben gegeten zou ze zeker wel 5gr. minder hebben gewogen.  :)
Nu ze niet meer alleen zit zal ze wel sneller gewend raken en ook beter gaan eten.  :)

Groetjesss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Larissa

Goeiemorgen,

Het popje weegt nu 79 dat is dus 2 gr meer als gisteren morgen, heb haar nog niet in de zaadbak aan getroffen maar wel in het eivoer, ze lijkt wel veel dingen van Cali over te nemen....

We gaan het afwachten

Sanna

Super! Dus dan hoef je haar toch niet te dwangvoeden :D.