28 april 2024, 13:09:10

Veren in de war

Gestart door werner, 28 mei 2003, 01:44:36

« vorige - volgende »

werner

Hallo,

Mijn privé dierentuin bevat o.m. een koppeltje valkparkieten. Het vrouwtje is een prachtige lutino, het mannetje bontkleurig. Het laatste baart me zorgen.
Sinds enkele maanden vertoont zijn vederdracht namelijk een onverzorgd uitzicht, alsof hij net uit zijn bed komt.

Beide vogels zitten in dezelfde kooi, krijgen hetzelfde te eten en worden aan dezellfde hoeveelheid daglicht blootgesteld, toch verschillen ze wat de gaafheid van hun verenkleed betreft als dag en nacht van elkaar.

In de hoop het 'verenprobleem' van het mannetje te verhelpen, dien ik ze al een tijdlang gevitamineerd drinkwater toe, zonder resultaat. Pogingen om de vogels te laten overschakelen naar vitaminerijke korrels zijn ook mislukt: de vogels eten er gewoon niet van en lusten enkel hun vertrouwde zaadmengsel (zaden voor 'grote parkieten', zoals verkrijgbaar bij Tom & Co, af en toe aangevuld met zonnebloempitjes en wat verse tuibkruiden).

Voorts gedraagt de valkparkiet in kwestie zich niet abnormaal, hij 'onderhoudt' zelfs zijn verenkleed, eet en drinkt goed en gedraagt zich levendig.

Langs deze weg zou ik graag weten of er nog eigenaars zijn die met dit probleem te kampen hadden en hoe zij dit hebben opgelost.

Met vriendelijke groeten,

Werner uit Gent

Mandy

28 mei 2003, 03:08:40 #1 Last Edit: 28 mei 2003, 03:09:13 by Mandy
Hallo Werner,

Het klinkt bij mij in de oren of je valkje mijt in z'n veren heeft.
Dit is besmettelijk en kan bij je andere valkje over "klimmen". Om dat te voorkomen zou ik zeer zeker even langs je dierenarts gaan die dan de veren kan laten onderzoeken. Ga wel langs een dierenarts die ook echt verstand heeft van vogels!
Paul die ook zeer regelmatig deze site bezoekt heeft ook eens zoiets meegemaakt, lees hier maar eens;
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=zie;action=display;num=1036289133
Veel succes verder en laat je even weten hoe het is afgelopen?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Ellen

Kan het ook niet zo zijn dat hij gewoon al in de rui is?
Die van mij is nu ook even rommelig.  Gewoon de rui !


Wel even goed in de gaten houden,
groetjes Ellen.