28 juli 2025, 20:52:36

Harry

Gestart door Demellie, 13 oktober 2011, 10:02:49

« vorige - volgende »

Demellie

Hallo!

Gisteren ging ik naar de dierenwinkel om snoepjes te kopen voor mijn 3 vogels (2 grasparkietjes en 1 kobalt parkiet). Ik probeer het altijd te vermijden, maar buiten hoorde ik hem al en moest gewoon even kijken! Ja hoor, dat zat hij dan! Alsof hij op mij wachtte! Even gekletst met hem en hij was heel rustig. Met oog op mijn andere 3 vogels en mijn vriend was er niet bij, heb ik hem achtergelaten. Ik had toch even een fotootje gemaakt en deze met mijn vriend gedeeld. Na wat overleg was ik onderweg naar de dierenwinkel. Ik had ook al een naam verzonnen: Harry! Onderweg hebben we gezellig gekletst en we hebben aardig wat bekijks gekregen. 'dat mens praat tegen een doos!' Eenmaal thuis keek ik door het gaatje, even zien waar hij zich bevond. Hij keek me aan, bewoog helemaal blij, want ik had natuurlijk beloofd dat hij er zometeen uit mocht!! Hij was wat sneller dan verwacht en ik had niet in de gaten dat hij zo enorm tam was. Niet geheel vlekkeloos kwam hij in de kooi.
Mijn andere drie vogels waren natuurlijk helemaal nieuwsgierig. De kobalt (Elmo) is een dominant mannetje. Het is echt de vogel van mijn vriend. Hij wilde natuurlijk wel even laten weten wie de baas was en ging tekeer. Maar ze kwekte wat en liet hem eigenlijk meer weten dat hij de baas niet was. lol. Briljant!
er merkte mij wel iets op. Des te langer ze er was, des te ongelukkiger ze leek. 's Avonds kwam mijn vriend thuis en ze wilde maar weinig van hem weten. Maar hij is iets minder bang voor vogels dan ik :D. (Elmo bijt mij namelijk altijd)  Maar zodra ik aandacht aan iemand anders besteed, wordt ze eigenlijk een beetje boos. Ze bijt niet, maar ze moppert en tikt met haar snavel tegen mijn arm/hand. Dit doet ze ook als mijn armen bij elkaar doen, zodat ze kan overlopen.

Ik ben alleen bezorgd (misschien overbezorgd), maar ik ben zooo bang dat Harry zich ongelukkig zal voelen, omdat hij de aandacht moet delen. Harry heeft altijd met vogels gezeten, maar wilt idd alle aandacht. Ben ik terecht bezorgd?

Rianne

Hey,

Harry is echt een hij, ik was even in de war door het gebruik van hij en zij, maar neem aan dat het over Harry gaat.
Ik denk eerder dat dat mopperen en tikken gewoon mannengedrag is, doet hij zijn vleugels ook wijd?
Een valk zal niet ongelukkig zijn, want die emotie kennen ze niet. Tenminste, niet zoals mensen ongelukkig zijn. Hij is pas een dag bij je, alles is nog vreemd. En in de dierenwinkel komen er elke dag mensen bij de kooi staan. Hij moet er aan wennen dat die situatie is veranderd en dat hij nu een leven tegemoet gaat met structuur en meer rust. Geef het een paar dagen, hij moet zich nog aanpassen.

Demellie

Hallo Rianne,

Bedankt voor je reactie! :)

onderweg naar de winkel noemde ik hem Harry, maar ze dachten dat het een meisje was, dus 's avonds werd het DeeDee en vanmorgen heeft de dierenwinkel dit gevraagd bij de fokker en het is dus een Harry. Vandaar de hij/zij verwarring. lol!

Bij mijn thuis gaan dieren altijd voor, dus ben ik extra gebrand om te zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft. Maar ik zal even geduldig moeten zijn en iedereen laten wennen aan elkaar.

samantha21

Veel plezier en genietse met je nieuwe valkje harry  :)

Demellie

Citaat van: Rianne op 13 oktober 2011, 10:35:09

Ik denk eerder dat dat mopperen en tikken gewoon mannengedrag is, doet hij zijn vleugels ook wijd?
Een valk zal niet ongelukkig zijn, want die emotie kennen ze niet. Tenminste, niet zoals mensen ongelukkig zijn.

Ik bedacht me ineens dat jij mij een vraag stelde en ik vergeet helemaal te reageren!

Hij had ook zijn vleugels wijd ja. Maar hij was niet agressief of zo, nog steeds heel zachtjes. Hij heeft mij helemaal geen pijn of zeer. Ik schrok alleen ervan. lol.
Hij doet zijn vleugels ook wijd, zonder geluid. Dit deed hij al in de winkel. Toen ik een foto wilde maken, ging hij ervoor zitten hoor. LOL. Veertjes mooi in plooi, vleugels wijd en kom maar op! Eenmaal klaar, ging hij weer gewoon zitten. Natuurlijk was de foto mislukt, dus nog een keertje en ja hoor, hij ging er weer mooi voor zitten. Hij heeft dit nog maar 1 x thuis in de kooi gedaan, zonder camera ;).

Ik las net dat mensen dierengedrag verkeerd kunnen interpeteren en ik ben daar zeker 1 van. Ik zie dieren te veel als mensen (mijn vogels zijn eigenlijk mijn kinderen!), dus dat moet ik dus wat minder doen. Voorkomt een hoop misverstanden en ook wat ongelukkigheid bij mij ;). Ik ben iig blij dat Valkparkietjes dat gevoel niet kennen!

cityside

het is gewoon macho gedrag van de valk wat die uit 8)
hij wil gewoon laten zien dat hij de stoerste... valken stellen soortgenoten alleen maar op prijs vinden ze prachtig voor als je zelf even weg bent bevoorbeeld en vermaken zich prima dan ;) dieren zijn je kinderen goed om te horen dan zit die zekker goed bij jou :D

www.yorkshireterrierinfo.nl alle informatie over dit ras!

Demellie

En een macho dat het is! :O oh oh oh.
Tijdens het eten dan reageer ik niet op mijn vogels, dat heb ik nooit gedaan. Ik wil dan gewoon even rustig eten, de rest van de dag/avond is al van hun ;). Harry was het zat en dacht: jij negeert mij, ik zal je laten zien hoe makkelijk jij mij kan negeren!!! En hij gaat met toch af! Hij klonk als een noor die een autoalarm nadeed! LOL. En hij stopte ook niet meer. Ik moest serieus naar hem toegaan en zeggen dat alles goed was en sussen, voordat hij stopte.
Maar voordat hij afging, was hij wel schattig. Hij was bang dat mijn eten mij pijn zou doen. Dus hij stond hoog op zijn pootjes te kijken, klaar in de aanvalhouding om me te redden. (als hij niet in de kooi zat :P)
Het tam maken gaat beter dan verwacht. Ik laat hem in zijn kooi, zodat hij op een 'veilige' manier aan alles en iedereen kan wennen, maar gisteren was hij het zat en dacht : ik ga op mijn kooi staan. Kostte wat overtuiging, maar uiteindelijk kreeg ik hem weer in de kooi. Snap dat hij er niet in wilt, het is een te kleine kooi. Ik dacht namelijk dat hij kleiner was en wel in de kooi paste die wij hadden staan, meneer heeft mij in de maling genomen in de dierenwinkel! lol. Hij had zijn staart niet laten zien, die zag ik pas toen hij in de kooi zat! :O. Maar morgen komt een mooie grote papagaaienkooi (als TNT meewerkt) en dan kan hij lekker zijn gang gaan :).

@ Cityside. Ik zorg soms beter voor mijn vogeltjes dan voor mijzelf :$. Ik ben een diehard dierenvriend. Ik mag ook niet van mijn vriend in een dierenwinkel werken of bij de dierenbescherming, ect. Ik zeg steeds geen vogels meer! Maar de laatste 3 heb ik naar binnen gehaald :D voor Harry, was een agapon Fritzie, hij zat zelfs nog aan de pap (na wat verhalen hier, besef ik me dat hij gewoon te jong weg is gehaald!), dus dag en nacht verzorgd, maar na een week was hij al overleden: hersenbloeding. Ik was zo kapot ervan, dat ik zei dat ik NOOIT meer een vogel naar binnen zou halen. :) Maar toen zag ik Harry.

Ik zal es even foto's posten van mijn vogeltjes :).... *trots*

Demellie

Dit is Charlie. Ik zag haar 1 week nadat onze graspakiet was overleden. Ik zag haar in de winkel en ze had heel haar nekje leeggeplukt. Ik ben heel de week na werk naar de winkel gegaan (ze stond voor het raam) om te kijken of ze er nog was. De zaterdag erop ben ik haar gaan halen. Ze is helemaal weer 'normaal', voor zover een parkiet normaal kan zijn, lol!

Demellie

Dit is Elmo. Zoals je kan zien, de gek van het stel! lol.

Wij gingen naar de dierenwinkel en keken bij de vogeltjes (eigenlijk een gewoonte). Ze (vriend en elmo) zagen elkaar en het was voorbij. Gelijk meegenomen. Hij was ook tam, maar moest nog met de pap gevoerd worden. Na 4 jaar is hij nu zodanig verwend door mijn vriend, dat hij de regels vaak uitmaakt. lol. Ikzelf en Elmo hebben een vreemde relatie. Ik mag niet weg, maar ik mag ook niet blijven, want dan bijt hij. Het is zoals het is ;).

Demellie

En dit is Bubbles. Zoals je kan zien, is ze niet de jongste meer. Maar ze is de meest bijzondere voor mij. Mijn vader (overleden) heeft haar aan mijn moeder (overleden) gegeven met moederdag. Ze is echt mijn meissie. Wonderbaarlijk heeft ze toch geleerd om kusjes te geven, maar alleen als ze zin heeft.

Demellie

Dit was Fritzie. Een klein drolletje, hihi. Toen wij hem zagen, zat hij net 2 uur in de dierenwinkel en de grasparkietjes liepen over hem heen. Hier ligt hij dus lekker lui bij mij, we waren net thuis. Sinds die dag waren we eigenlijk onafscheidelijk. We deden alles samen, hij zat ook heel weinig in de kooi. Als ik thuis kwam van werk, was hij zo happy dat hij bijna van het stokje viel en 's morgens net zo. Hij was ook gek met mijn vriend (en hij was gek), maar ik was toch zijn mama. Een zaterdag gekocht en woensdag erop kreeg hij een hersenbloeding. Ik ben er nog een beetje kapot van. Dierenwinkel zei dat ik een nieuwe mocht uitzoeken, maar dat heb ik afgeslagen. Ik had geen klik, maar ik was veel te verdrietig om ook maar een klik te herkennen. Dit was iets meer dan een jaar geleden.

Maar toch trost en blij dat wij hem hebben mogen hebben, ongeacht het tijdsperk...

Ok, ik stop met trots doen op mijn beesjes :$.....

Rianne

Je zou een dagboek bij kunnen houden over je vogeltjes bij Andere Dieren: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/board,23.0.html
Waarom niet bij Dagboeken? Omdat het overgrote deel van een dagboek over de valkparkiet moet gaan.

Demellie

Bedankt voor de tip!

De camera wordt geregeld gebruikt voor de vogeltjes ;)

Demellie

We zijn weer wat weekjes verder. Het gaat nog langzaam, maar vooruit is alsnog vooruit.

Hij is heel lief, hij bijt niet. Hij laat alleen zien als hij het er niet mee eens is. We spelen saampjes en ik mag in de buurt komen. Zijn ook aardig wat schattige foto's van gekomen :), maar dat zetten we ergens anders ;)

Gisteren maakte ik een fout. Onze kobalt parkiet kan alleen op de bank blijven, als we even een doekje in de keuken pakken. Harry niet. Hij raakt volledig in paniek, voordat ik rechtop sta. Ik had gelezen dat valkjes niet alleen buiten de kooien kunnen zijn, maar niet bewust bij nagedacht. Meer: 'Elmo kan het ook'. Harry dus niet.

Hij heeft een laddertje in zijn kooi (touwladder van links naar rechts) en hij vind het leuk als ik hem zo wieg (GEK!). Vooral als hij te keer gaat, kan ik hem zo soms stoppen, hihi. legt hij zijn koppie tegen mijn hand. Cute, maar als hij ook es stopt met gillen is hij nog meer cute ;)......

Ik geef hem veel ruimte. Enige waar ik streng in ben is dat hij alleen eruit mag als hij op mijn vinger komt zitten. (tenzij wij zijn dakterras open gooien ;)) Voor de rest laat ik hem zijn gangetje gaan, anders leer hij het nooit. :)

Jaimy

heyhey! Ik heb even je topic over harry en je andere vogeltjes gelezen! Mooi groepje heb je zo! :) Kan Harry niet alleen los blijven? Beetje verlatingsangst ofzo? Wel schattig :P

Groetjes!