7 mei 2025, 23:39:17

nieuw valkparkietje erg stil

Gestart door Dobby01, 6 oktober 2011, 17:06:45

« vorige - volgende »

Dobby01

Dag allemaal,

Ik heb tot nu toe al erg veel goede info van dit forum kunnen halen en me ook al van te voren ingelezen over de valkparkiet maar heb toch nog een paar vraagjes waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.

Ik heb nu sinds een klein weekje een valkparkietje in huis van ongeveer 9 weken oud, lutino, waarschijnlijk een popje (Saartje)  :-*

Ze lijkt al aardig gewend te zijn maar al met al vind ik haar erg stilletjes. ze laat af en toe wel iets van zich horen maar maakt eigenlijk maar weinig geluid. Nu is dit niet heel vreemd sinds het waarschijnlijk een popje is maar daarnaast zit ze ook de hele dag stilletjes op haar stokje of op haar voerbakje. Wat me daarbij ook opvalt is dat ze erg veel eet. Mijn grasjes hebben ook altijd wel trek maar die eten zo'n 5 minuten en dan is het voor een tijdje klaar terwijl ik haar echt de hele middag met haar koppie in de voerbak kan zien zitten. Ze ziet er overigens verder helemaal gezond uit dus heb niet de indruk dat ze ziek is ofzo. Ze lijkt zich ook erg op haar gemak te voelen want schrkt niet als je in de buurt komt en gaat zichzelf ook rustig zitten wassen terwijl je bij haar zit e.d.

Als ze uit de kooi komt, zit ze ook vaak stilletjes op een zelfde plekje. De kweker heeft haar slagpennen weggehaald waardoor ze niet kan vliegen voorlopig maar lopen kan ze natuurlijk wel. Verder is ze handtam gemaakt door de kweker en kan ze op je vinger, schouder e.d. komen zitten maar meestal loopt ze weg voor mijn vinger. Als er trosgierst in het spel is komt ze wel makkelijk op mijn vinger zitten en blijft dan ook net zo lang zitten totdat ik haar ergens anders neerzet. ze gaat niet weg als ik de trosgierst weg haal. Kan het zijn dat ondanks dat ze handtam is ik toch nog een tijdje hard moet werken om haar vertrouwen te winnen? Om een lang verhaal kort te maken maak ik me dus m.n. zorgen om het feit dat ze zo rustig is (speelt ook nooit met de speeltjes die ze heeft) en het feit dat ze in mijn ogen zoveel lijkt te eten.

Heeft iemand adviezen voor me of iets om me gerust te stellen?  :-[

Alvast bedankt voor alle reacties!

Sanna

Hallo Dobby,

Over dat rustig zijn hoef je je helemaal geen zorgen te maken hoor. Je valkje is nog erg jong en na zo'n grote verhuizing moeten ze altijd erg wennen.

Wat je zelf al denkt klopt inderdaad, jij zult er zelf nog wel moeite in moeten steken om je valkje tam te houden. Want jij bent weer iemand anders dan diegene die hem tam heeft gemaakt, hij moet ook weer aan jou wennen. Als je veel aandacht aan je valkje geeft (prima om hem met trosgierst bij je te lokken) is hij binnenkort helemaal handtam.

Groetjes, Sanna

Dobby01

Dankjewel voor je reactie! Dat stelt me weer wat gerust!

keet

Hoe gaat het nu Dobby?

Ben zomaar benieuwd, heb er zelf ook een nieuw valkje bij, ben hem tam aan het maken wat niet meevalt...

Dobby01

Hey,

leuk dat je er naar vraagt  ;D
Met mijn Saartje gaat het super goed. Ze is helemaal opgeleefd en erg tam en lief.

Hoe oud is jouw valkje en is hij/zij al handtam?

keet

Mijn valkje is nu 6 maanden en heb hem toch maar bij mijn andere valkje gezet want kon niets meer met mn valkje!
En..nog steeds niet. Nee de nieuwe is nog niet tam, kan er niets mee doordat mijn eigen valkje hem beschermd :(
Maar ook als ik hem apart zet is het niet makkelijk. Hij komt uit een voiliere en is doodsbang van handen. Dus geduld.
Maar komt het je bekend voor dat ik niets meer kan met mn eigen valkje? Vind het zo jammer. Ze zeggen wel eens dat hij minder tam wordt als je er een nieuwe bij neemt. Dit is niet leuk. Weet op t moment niet goed wat ik moet doen.

carco

Oudere volièrevalkjes zijn niet gemakkelijk meer tam te krijgen, als het al helemaal lukt.
Ik zou overwegen om hem een keer te laten kortwieken zodat het wat gemakkelijker gaat.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

keet

Ik wil dit wel overwegen maar vind het ook heerlijk als ze rond kunnen vliegen...

carco

Tuurlijk, het is ook maar tijdelijk.

Maar een vogel die je zijn kooi niet meer in krijgt kan je ook niet rond laten vliegen zonder de stress van erachter aan te jagen.
En je moet hem ook niet zo drastisch knippen dat hij gelijk ter aarde stort: echt maar een paar pennetjes zodat hij minder vaart kan maken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

keet

Oke goeie tip maar geeft het nu niet dat ik hem dan vast pak? (omdat hij toch nog niet tam is?