Heeft het nut een valkje van 4 dagen te voeden!!!!

Gestart door Lies, 1 juli 2011, 11:07:10

« vorige - volgende »

Lies

Hoi hoi,

Misschien een rare zin in het onderwerp geplaatst.
Maar wij lazen gister een stuk op dit forum over dat een valkje van een dag of 3 opvoeden met pap, geen nut zou hebben. Schrijf het even heel hard. Dit omdat wij nu bezig zijn om en valkje wat onder dezelfde omstandigheden is geboren dan in het verhaal dat Angelique heeft geschreven in het topic handopfok. Wij zijn hier erg van geschrokken. Even voor de duidelijkheid niets te nadelen van Angelique hoor.
Maar mijn vraag is ik heb een Ara en een grijzeroodstaart met de pap opgevoed, het klopt ook deze ara ben ik op gaan voeden om hem tam te maken, maar de grijze roodstaart is ons in de schoot geworpen, waarschijnlijk door een roofvogel uit de bek laten vallen en wij vonden hem in de tuin nog helemaal zonder veren en ik wist echt niet wat het was. Meenaar de dierenarts in Waalwijk geweest en van hun kreeg ik te horen dat het een grijze roodstaart was. Dus helemaal met de hand opgevoed e natuurlijk mijn maatje en super tam. En gezond. Nou vraag ik me af dit kleine valkje is dus gedoemd om ziek zwak en misselijk te worden??? Ik zeg het misschien heel hard, maar ik ben nu al zo gehecht aan dit kleine hummeltje dat we gelijk hebben besloten als hij het haalt we hem zelf houden en ook binnen bij ons in huis gaan houden. Omdat we met dit kleintje al zo'n verschrikkelijke band hebben dat we er helemaal voor willen gaan.
Maar al ik het verhaal lees doen we de kleine er alleen maar verdriet mee. En het ergste is, het is echt een vechterje en zo lief al. Gaat het altijd fout met z'n kleintje????
Graag zo spoedig mogelijk advies wat te doen????
Ik hoop dat julie begrijpen wat ik bedoel.
Moet ook zeggen de kleine is nu al 15 dagen oud en blijft zeer goed op gewicht.

Gr Annelies

Rianne

Om je enigszins gerust te stellen, nee het gaat niet altijd fout met zo'n kleintje.
De risico's op sterfte zijn alleen groter. Denk aan verslikken in de pap of onderkoeling. Ook wordt een jong wel eens met een reden verstoten, oudervogels voelen het vaak aan als een jong iets mankeert en steken er daarom geen energie meer in.
Ook is het zelf voeden heel arbeidsintensief en iemand met bijv een drukke baan houdt het niet vol om om de 2 uur te voeden, ook 's nachts.
Besef je ook dat een jong wat helemaal alleen zit en alleen van mensen eten en aandacht krijgt, grote kans heeft om (sociale) gedragsproblemen te krijgen. Sociale: het ziet zichzelf niet als valkparkiet en zal weinig tot contact zoeken met soortgenoten. Andere gedragsproblemen: geheel afhankelijk van de mens zijn, dus geen moment zonder kunnen of happen naar de handen.
Ook kan het zijn dat het afweersysteem minder goed werkt als dat van een valk wat wel door de ouders is gevoerd. Handopfokvoer kan nooit voor de volle 100% het oudervoer vervangen (mits deze goed en gevarieerd te eten krijgen).
Hopelijk heb je hier iets aan, het is een goed teken dat je jong al 15 dagen oud is maar het garandeerd nog niks. En dit is niet omdat ik graag negatief ben, maar ik heb liever dat je de risico's weet dan dat ik je verkeerd inlicht.

Lies

Hallo Rianne,

Ten eerste bedankt voor je reactie.
Nee deze kleine is niet verstoten omdat er iets mee aan de hand zou zijn. Het was het eerste nestje van de pop en die wist gewoon niet hoe te voeren er zijn er 5 geboren en om de dag ging er een dood en werdt er 1 geboren en deze hebben we 3 dagen aan gezien en die kreeg waarschijnlijk net genoeg om te leven maar kon zijn koppie of niets optillen van zwakte. Dus daarom hebben we de kleine eruit gehaald en hadden we zoiets van als e niets doen gaat ze dood en als we iets proberen heeft tie nog en kans.
Maar het gaat tot nu toe goed.
De klein weegt nu 66 gram dus al 53 gram aangekomen en is levendig en nu zetten we hem af en toe bij de andere 2 die een paar weken ouder zijn. Zodat die ook andere vogels ziet omdat deze kleine appart zit onder een lamp.
Dus hopelijk gaat dit zo door.

Gr Annelies

Landiej

Zo te lezen gaat het best goed komen met de kleine :) Als je in je achterhoofd houdt dat het altijd nog mis kan gaan kan je grote teleurstellingen voorkomen.
Verder zou ik gewoon doorgaan met de zorg waar je mee bezig bent!

Rianne

Fijn dat het zo goed gaat met de kleine. Maar wel vervelend dat je pop niet voerde, was ze alleen?

Lies

Hoi hoi,

Nee ze was niet alleen, maar het mannetje voerde een ander nestje en keek na de paring niet meer om naar het popje en ging dus ook niet mee broeden en dus ook geen eten geven.
De pop moest alles alleen doen.
Heel vreemd het andere nestje werdt gevoerd door 3 valken de orginele ouders en een mannetje ??? Daarvan ging het eerste nest super en het tweede nest werd overvoerd en daar zijn 3 valken van dood gegaan en de laatste 2 hebben we eruit gehaald en voer ik nu dus ook me de hand.

Gr Annelies

Jeroenw

Lies

Hoi,
slecht de kleine is overleden.
We hebben de krop nog een keer laten legen bij de dierenarts en antibioticaspuit en vocht in de liezen gespoten maar volgende dag overleden. Waarschijnlijk is door het overvoeren van de ouders de krop uitgerekt en bleef er daardoor steeds eten achter en wat natuurlijk ging verzuren.
Van heel het nestje heeft het er eentje gered. Bij de andere is het allemaal hetzelfde gegaan. Balen hoor.
Gr Annelies

Jeroenw