27 april 2024, 09:39:18

1e valkje

Gestart door rockgirl, 10 september 2011, 10:22:38

« vorige - volgende »

rockgirl

Hallo allemaal!
Ten eerste, wat een leuk forum is dit zeg! Er is echt veel info te vinden. Nu komt mijn verhaal/vraag.
Ik heb sinds afgelopen maandag een valkje in huis, mijn eerste. Hij is nu 10 weken en al handtam.
In de kooi is hij nog erg stilletjes, zit veel op 1 plek en slaapt erg veel. Soms klimt hij de kooi wat door, maar dat gebeurt nog niet veel. Als ik hem uit de kooi haal stapt hij zo op mijn vinger, zonder bang te zijn. Maar hij wil niet echt bij me zitten, hij gaat van me weg en gaat bijvoorbeeld op tafel zitten, met zijn rug naar mij toe!! Ook als ik wat trosgierst ofzo op tafel leg, wil hij hier niet van eten. In zijn kooi wel.
Is dit omdat hij nog erg aan mij moet wennen???
Ik probeer zijn vertrouwen te winnen door veel tegen hem te praten, maar dat is ook niet zo gezellig als hij steeds met zijn rug naar mij toe gaat zitten.
Als ik hem weer in de kooi wil zetten, hoef ik mijn vinger er maar voor te houden en "op" te zeggen en hij stapt op. Zonder problemen gaat hij dan weer in de kooi. Zoekt zijn vaste plekje weer op en gaat weer zitten "dutten".
Is dit normaal gedrag voor een jonge valkparkiet, die nog maar 6 dagen in zijn nieuwe huis is?
Ook is hij erg stil, maakt helemaal geen geluidjes.
Kan iemand mij helpen of dit normaal is, of dat ik iets anders moet aanpakken om zijn vertrouwen te winnen??

Sanna

Hoi,

Allereerst, welkom hier en gefeliciteerd met je valkje. Ik denk dat je het heel goed doet hoor. Het is een hele hapening voor een valkje, zo'n verhuizing. Blijf vooral lekker met hem bezig en probeer zijn aandacht te trekken met bijvoorbeeld speeltjes. Probeer uit te vinden wat hij leuk vindt. Meestal vinden ze dingen om aan te knagen erg leuk. Wat je bijvoorbeeld kunt proberen is wilgentakjes, een wc-rolletje of iets van sisal-touw. Felle kleurtjes vinden ze ook meestal wel leuk. Je hebt tegenwoordig heel veel acryl-speeltjes in lekker felle kleuren. Maar ook bijvoorbeeld limonade-rietjes vinden ze meestal erg leuk om mee te spelen. Als je valkje eenmaal een beetje gaat spelen zal het wel snel beter gaan.

Groetjes, Sanna