27 april 2024, 18:20:53

terugkomend probleem na leggen eitjes

Gestart door nickboon, 30 augustus 2011, 14:44:54

« vorige - volgende »

nickboon

Hallo,

Mijn valkparkietje is ongeveer 3 jaar en leg dit jaar voor het eerst eitjes, 1 maand terug legde ze er 3 en toen begon ze al raar te doen, elke keer persen en de cloaca zag er erg geiriteerd uit, naar dierenarts  geweest, geen legnood, valkje paar dagen onder de warmtelamp, injectie met calcium, injectie anti-biotica en ze was levendiger dan ooit, nu zijn we een maand later, heeft ze 5 eitjes gelegd en nu kwam ze bibberend uit haar broedkooi, ging op de grond zitten en kwam niet meer uit het hoekje, ze doet erg geiriteerd als ik haar oppak en dat heb ik nog nooit meegemaakt, wat me ook erg opvalt en dat heb ik nog niet eerder gezien is dat ze haar staart echt kaarsrecht naar beneden heeft als ze nu op haar stok zit, heb haar maar weer onder de warmetelamp gezet en een sauna gegeven.

Sanna

Hallo,

Het klinkt of er weer een eitje aan moet komen. Probeer even of je haar een stukje kunt laten vliegen, dat wil nog wel eens net het zetje geven om het ei eruit te persen. Houd haar goed in de gaten, overleg eventueel even telefonisch met je dierenarts. Maar als het te lang duurt kan het inderdaad legnood zijn en dan moet je met haar naar de dierenarts.

Citaat van: Lique op 11 augustus 2006, 12:12:03

Informatie: Ziektes onder valkparkieten

Legnood

Verschijnselen bij legnood kunnen zijn:
• de valkparkiet kruipt rusteloos over de grond of ze zit apathisch in een hoek van de kooi;
• de valkparkiet wipt met haar staart en haar ademhaling is versneld.

Oorzaken van legnood kunnen zijn:
• te jonge valkparkiet;
• ontsteking van de eileider;
• plotselinge verlaging van de temperatuur;
• acute ziekte;
• te groot ei;
• het ei ligt dwars;
• windei;
• slechte conditie bij aanvang van de kweek.

Behandeling:
• valkparkiet warm zetten (warmtelamp);
• wisselbaden geven;
• slaolie in de cloaca druppelen (ei hierna natuurlijk weggooien);
• wanneer het te lang duurt kan een (vogel)dierenarts het ei verwijderen of eventueel opereren.

Ook kan het wel eens helpen om de vogel een stukje te laten fladderen. Dit kan net het laatste zetje geven om het ei kwijt te raken.




Groetjes, Sanna