3 mei 2025, 14:21:12

donsje 3 weken en nog maar 15 gram

Gestart door Melanie12, 29 augustus 2011, 15:05:38

« vorige - volgende »

Melanie12

Ik heb van begin augustus een nestje van vier donsjes. 2 donsjes groeien zoals dat hoort en zitten al behoorlijk in de veren. Eentje loopt wat achter maar wordt goed gevoerd en wordt steeds groter.

De vierde heb ik gisteren na veel wikken en wegen maar uit het nest gehaald. Al een week voer ik hem 3 keer per dag bij maar ik haal hem geregeld met een lege krop uit het nest. 's morgens is zijn krop zelfs helemaal leeg.

Hij zit dus sinds gisterenavond in een bak met een warmtelamp erboven en ik voer hem regelmatig zodat de krop niet leeg raakt. Hij weegt nog maar 15 gram en het lijkt alsof hij net geboren is zo kaal is hij. Als ik naar de foto's kijk van de groei van een valk dan zit hij ongeveer op dag 7 terwijl hij er al ruim twee weken op heeft zitten...

Kan iemand mij van advies voorzien over het verzorgen van dit valkje. Ik geef hem opfokvoer gemengd met eivoer en heb hem sinds vanmorgen geloof ik wel 5 keer gevoerd... De warmtelamp is speciaa voor jonge vogels aangeschaft...

Wie o wie kan mij vertellen welke weg ik precies moet volgen...

Alvast bedankt
Melanie

Rianne

Ik heb je verplaatst naar het handopfok forum, omdat je hier alle info vind daarover.
Welk merk voer geef je het jong? Cede toevallig, aangezien je het aanlengt met eivoer? Hier heb ik alleen nog maar slechte ervaringen over gelezen. Het beste geef je Nutribird A21.
Hoeveel voeding geef je per keer?

Melanie12

Hi,

Ik geef inderdaad cede...gemengd met eivoer.. Donsje woog 12 gram en nu 15 gram dus gaat voorruit maar ik zal inderdaad nutribird halen. Ik ken dat wel van een kweker in de buurt die dit ook gebruikt! Ik geef nu 1,5 ml gram want ik heb begrepen dat ik 10 procent van zijn lichaamsgewicht mag geven...Is dat in orde.. Ik doe dit voor de eerste keer maar het was kiezen tussen twee slechten zo zal je begrijpen. Ik hoop dat je mij verder kan helpen

Groet Melanie

Rianne

Het kan geen kwaad om hem 2 ml te geven. Heb je het voedingsschema al gelezen? Ben bang dat je nu even om de 2 a 3 uur moet gaan voeren als het kropje zo snel leegt.

Melanie12

Hi,
moet ik dan steeds wachten tot het helemaal leegt want ik voer hem nu bij wanneer zeg maar een kwart tot de helft is gezakt. Ik heb even de pagina van de precieze handopfok gelezen. Moet ik dit kleine mannetje nu, zoals in het schema aangegeven is, echt om 7 uur de laatste voeding geven??? Zijn krop was vanmorgen helemaal leeg terwijl ik om 12 uur vannacht zijn laatste voeding had gegeven. Wat denk jij???

Ik vind het allemaal heel spannend en had gehoopt dat het helemaal niet hoefde maar dit kon ik niet meer aanzien. Hij kwam ook gewoon niet meer boven zijn broertjes uit zo klein is ie.

Melanie12

foto van de bak en de lamp (elstein 60 watt).
Beukensnippers op de grond en knuffeltje voor ondersteuning+ een kruik met lauwwarm water

Melanie12

foto van het donsje (nu dus ongeveer 3 weken oud!!!)

Melanie12

temperatuur gemeten in de kooi...36 graden. Voor zijn leeftijd te warm maar hij lijkt net uit het ei dus misschien niet te warm????

Rianne

Ik denk dat 36 iets te warm is, een te warme omgeving zorgt dan weer voor uitdroging.
De tijden moet je voor jezelf een beetje invullen. Is hij om 9 uur weer helemaal leeg, mag je gerust wat geven en om 11 uur ook. In principe is de nacht voor het legen van de krop, oudervogels voeren 's nachts ook niet. Zit hij echt nog op het niveau van net uit het ei, moet je om de 2 uur blijven voeren...
Maar ik vind m er verre van gezond uitzien, kun je een foto van wat dichterbij en opzij plaatsen?

Melanie12

Hi,

Ik zal de lamp iets hoger hangen want het lijkt wel iets warmer geworden (37 graden) en als 36 iets te veel is dan is 37 dat zeker.

Ik vind het donsje er zelf ook niet helemaal top uitzien. Er lagen vijf eitjes in het nest. Dit was de laatste. Nr 4 is vroegtijdig overleden. In het begin had ik het niet zo door maar toen ik een week geleden van vakantie terug kwam en de verzorgers van mijn dieren aangaven dat dit donsje zo klein bleef, ging ik er goed op letten. De afgelopen week heb ik zitten dubben wat te doen. Het liefst laat ik de natuur zijn gang gaan want als dit donsje vanuit aanleg niet goed is geeft dat straks nog meer problemen (!!!) Gek genoeg heeft hij zich dus de afgelopen week (en) met minimale voeding weten te redden. Voor mij een signaal dat het een vechtersbaasje is. Ik kon hem niet laten dood gaan en gisteren besloten om hem naar binnen te halen met het idee dat hij het sowieso in het blok niet gaat halen aangezien zijn broertjes/zusjes al 5 keer zo groot zijn. Er is een grote kans dat hij het binnen ook niet haalt maar ja....Toch maar proberen met enige scepsis

Melanie12

Melanie12

Melanie12

Melanie12

de laatste

Ik ben benieuwd wat jij er van denkt!

Tamireya

Hoi Melanie,

Heb vandaag al hier gelezen maar wist niks goeds erop te zeggen.

Heb enkele weken geleden zelf mijn eerste nestje met handopvok groot gebracht omdat ze geplukt werden en ook een groeiachterstand opgelopen hadden maar zo erg als bij jou donsje was het niet.

Op de foto´s lijkt het alsof hij een soort waterhoofd heeft...nu heb ik geen idee of dit bij vogels ook mogelijk is dat ze dit kunnen krijgen maar voor mij ziet hij er echt niet zo goed uit voor zijn leeftijd ook al zou ik heel graag iets anders willen zeggen.

Ik zou hem bij een vogel/dierenarts voorstellen en mocht er geen hoop voor dit donsje zijn hem van zijn leed verlossen.