7 mei 2025, 15:53:17

eigenwijs valkparkietje

Gestart door daphnex, 25 augustus 2011, 19:41:20

« vorige - volgende »

daphnex

hallo,

ik stel me even voor ik ben Daphne en heb sinds drie weken een valkparkietje gekocht genaamd tinkerbell (dit is onze eerste vogel).
We hebben haar uit de dierenwinkel en die zeiden dat ze 4 tot 6 maanden is al twijfelen we daar sterk aan en denk dat ze al wat ouder is.
Het was liefde op het eerste gezicht vandaar dat we haar toch mee hebben genomen.
We weten dat het tam maken dan langer kan duren maar dat is voor ons niet erg.

Sinds ze bij ons thuis is heeft ze een heel lief karakter ze heeft nog geen één keer gebeten, en na een dag zat ze op mijn hand.
ik deed precies het filmpje na(tam maken) en merkte dat het ook bij haar goed werkte.na 5 dagen mocht ze eruit.
zolang ik haar op mijn hand heb en trosgierst geeft vind ze dit prima maar als ik de trosgierst weg haal vliegt ze zelf terug naar d'r kooi.
ze ging zelf in de kooi en als ze dat niet deed dan deed ik dit via mijn hand.

nu komt het probleem na 1 week wou ze niet meer in de kooi ze was er al twee keer die dag uitgeweest en de laatste keer meer dan 4 uur ik vond het genoeg en wou naar bed maar madam wou hier niets van weten.ze vloog steeds weg en wou niet meer op mijn hand maar zeker niet naar d'r kooi.
op het laatst zat er voor mij niets anders meer op dan achter haar aan te blijven lopen totdat ze moe was en niets anders kon dan opgeven.
Ik heb zeker niet met een doek gegooit of haar vastgepakt.
Maar toch heeft dit behoorlijk indruk gemaakt op haar.
Want zij wil nog steeds na 5 dagen niet op mijn hand ze komt wel naar me toe als ik voor de kooi staat.
Ze is zeer gefrustreert dat ze er niet uit mag maar dit durf ik niet omdat ik bang ben dat ze dan nog alleen maar banger word. (ze klimt steeds naar het deurtje als ik naar haar toe kom)
Wat moet ik nu doen? haar er toch uitlaten of wachten tot ze weer op mijn hand gaat zitten.
Ook ging ze er daarvoor zonder trosgierst niet op mijn hand en ben bang dat als ze een keer geen trosgierst wil ik haar ook niet op mijn hand krijg.
Ze negeert de hand volledig als die zonder trosgierst is ze gaat gewoon met haar rug naar me toe zitten.
hebben jullie tips???
al vast bedankt
Daphne

Sanna

Hallo Daphe,

Gezien het feit dat de laatste keer eruit niet zo denderend ging, zou ik haar als ik jou was niet eruit laten zolang ze niet meer op je hand wil komen. En gebruik trosgierst voorlopig alleen om haar tam te maken, dus niet tussendoor als snack gebruiken. Blijf heel rustig als je met haar bezig bent en heb veel geduld. Dan moet het goedkomen.

Groetjes, Sanna

daphnex

badankt voor je reactie,
inderdaad doe ik trosgierst alleen geven als ze op mijn hand komt en niet zomaar  geven.
ja ik heb haar al een hele week er niet uit alleen vind ik het wel heel zielig. maar goed ik denk dat ik maar weer van voor af aan moet beginnen en eerst zorgen dat ze mijn vertrouwen terug heeft.
dus werk aan de winkel hihihi.
bedankt al vast

piedewiedewiet

toen ik mijn valkje tam wilde maken lukte dat niet met trosgierst. dus toen heb ik hem gewoon eruit gelaten en elke keer als hij ergens zat dan nam ik een stok uit zijn kooi en hield die voor zijn buikje en zei "op" en dan stapte hij vanzelf op. toen hij zonder problemen op het stokje zat terwijl ik rond de huiskamer liep toen hield ik me vinger langs de stok en schoof steeds een stukje dichterbij zijn voetjes tot hij erop zat na een paar keer doen stapte hij zonder problemen op mijn vinger.
misschien helpt dit voor jou ook wel dan kan je hem tam maken zonder dat hij de hele tijd in zijn kooi zit. ik moet wel zeggen dat dit natuurlijk niet gelijk goed ging maar het ging een stuk makkelijker dan met het trosgierst.

daphnex

bedankt, ze vind trosgierst wel heel lekker hoor maar zou is kijken of ze het ook pikt als ik met een stok haar probeer op te laten stappen.
Misschien een combi ervan.
Ga het morgen proberen dan hoor je wel of dat een succes is.