Als je zelf de donsjes houd hoe voorkom je inteelt ?

Gestart door Jeroenw, 10 augustus 2011, 21:52:49

« vorige - volgende »

Jeroenw

Als je zelf de donsjes houd hoe voorkom je inteelt ?

Gr. Jeroen

ptje

Het lijkt mij toe dat je dan de verwante dieren uit elkaar houdt.
Dus vader en dochter bijvoorbeeld ieder in een andere kooi of ander gedeelte van de volliere.

Jeroenw

De eerste zes maanden kiesen  ze hun partner uit ik wil speedy koppelen aan 1 van mijn jongen en liesa ook een aan 1 van mijn jongen , en dan heb ik nog Sam

Broertjes en zusjes  apart zetten
Zeg maar bij de zusje,'s  doe je onverwanten mannen
En bij de jongens onverwanten poppen

En Onderling hopen dat ze naar mekaar toe trekken is dat geen goed plan

Rianne

Een valkparkiet is niet monogaam, en ook op latere leeftijd kunnen ze besluiten een andere partner te kiezen. Is mij hier al meerdere keren gebeurd.
Hoe voorkom je inteelt? Simpel, je zet de verwante mannen en poppen niet bij elkaar, of je zorgt ervoor dat je evt eieren op tijd weg haalt.

Cherro

Of je gewenste koppels in aparte kweekkooien zetten met blok, en dan langere tijd samen zetten zodat ze hopelijk gaan koppelen.

Ik doe hier geen volierekweek, omdat ik zo zoiezo beter toezicht heb op wie met wat doet en dat ik zeker ben van wie de jongen zijn, want zoals eerder beschreven, kunnen vogels ineens besluiten een andere partner te willen.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Jeroenw

Dan is de metode die ik al doet, is dan al goed ik laat ze alleen broeden in een aparte kooi zo als ik met Sem en rosa heb gedaan

Is dat ook een manier ?

En als de eieren in de voliere wordt gelegd niet uitlatenbroeden ruil ze om voor nep eitjes als ze in een hoek gaan broeden

Op die manier doe ik het dan goed aan ?
want dan kan ik ze Bij elkaar laten zonder inteelt

Ze zijn nu nog klein maar later niet meer

Gr. Jeroen