29 april 2024, 15:12:23

Overgeven

Gestart door Yuu, 11 augustus 2011, 15:33:08

« vorige - volgende »

Yuu

Hoi allemaal,

Mijn Coco is sinds vanmiddag een paar keer aan het overgeven geweest, nu heeft hij een klein kwartiertje niks meer gedaan maar neigt hij er wel nog steeds naar. Het opgegeven spul stinkt niet, 't zijn gewoon hele zaadjes maar er komt wel slijm mee.

Daarstraks was hij nog wel heel alert, maar nu zit hij heel stil op z'n stokje en heeft z'n veren helemaal plat op z'n lichaam liggen. Ook z'n kuifje ligt plat.

Moet ik me zorgen gaan maken of gaat dit vanzelf weer over?

Mvg, Yuu.

Sanna

Hallo Yuu,

Je kunt het beste even een vogelarts bellen, die kan je beter advies geven. Zou het kunnen dat Coco ergens aan geknaagd heeft? Telefoonnummers vind je hier:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Even bellen, dan weet je meer en hoef je je hopenlijk geen zorgen meer te maken.

Groetjes, Sanna

Tamireya

Is hij misschien ergens tegen aan gevlogen of kwam het gewoon opeens?

Overgeven is iets wat heel erg goed in de gaten gehouden moet worden ivm uitdroging en kan verschillende oorzaken hebben het beste is idd een vogelarts te bellen en na te vragen.

Sanna was even sneller met haar reactie dus moest het even iets aanpassen  :D

Yuu

Ik heb inmiddels even met de DA gebeld, zij zeiden dat hij zich misschien even verslikt heeft of even misselijk is geweest. Moet in de gaten houden of hij eet en vanavond even checken of the krop nog volzit, als die nog volzit en hij heeft niet gegeten kan het zijn dat er iets met de spijsvertering niet goed is.

Tamireya: Hij is nergens tegenaan gevlogen, hij weet precies waar hij wel en niet kan vliegen in huis, hij zat gewoon rustig in zijn kooi toen het opeens opkwam. De hele ochtend was er niks aan de hand, maar 't kwam opeens vanuit 't niets.

Hij heeft inmiddels nog steeds niet weer overgegeven, wat een goed teken is, maar hij zit nog wel veel te stil op zijn stok voor zijn doen, ook wil hij niet eten/drinken tot nu toe.

Sanna

Met vogels moet je dingen nooit te lang aankijken, dat kan heel snel gaan. Houd hem goed in de gaten of hij zo suf blijft. Kan hij niet ergens aan geknaagd hebben, planten ofzo? Ik moest ook aan misselijk denken, maar een vogeltje is niet zomaar misselijk. Dan heeft hij iets gegeten wat hem niet goed bekomen is. Je zult op je eigen oordeel af moeten gaan hoe je hem er vanavond bij vindt zitten, of je nog een keer de vogelarts moet bellen. Ze hebben altijd een nummer voor spoedgevallen. Als hij vanavond nog suf is maar je durft zo de nacht wel in te gaan, maar hij is morgen ook nog suf dan is het echt niet goed hoor. Dan moet je hem wel snel laten onderzoeken.

Groetjes, Sanna

Yuu

Coco zit inmiddels lekker bij me op de laptop en lijkt alweer een stuk levendiger dan vanmiddag. Hij heeft nog niet gegeten/gedronken, dus dat houd ik nog wel even in de gaten. Hij piept en zingt wel weer, en heeft er ook geen moeite mee om te vliegen, dus dat zie ik als een goed teken.

Sanna

Dat klinkt inderdaad beter. Als zijn poepjes ook goed blijven en hij toont morgen beter, dan ziet het er goed uit. Mocht hij nou weer ineens een keer beginnen over te geven, ga dan toch even naar de vogelarts. Er zijn meer dingen die misselijkheid kunnen veroorzaken. En kijk de ruite even goed rond of hij niet ergens aan geknaagd heeft.

Groetjes, Sanna

Yuu

We zijn er achter gekomen dat Coco van de lit-cactus heeft gegeten.. Dit is hoogst waarschijnlijk de reden dat hij ziek is. Hij leeft gelukkig nog, neem vanmiddag contact op met de VA tijdens 't telefonisch spreekuur.

Sanna

Hallo Yuu,

Zie je wel, dat dacht ik al. Blij dat je het gevonden hebt. Ik heb even zitten googlen, waarschijnlijk is de lidcactus niet giftig (http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,21714.0.html). Maar er zit zoveel sap in dat hij daar waarschijnlijk strontmisselijk van geworden is. Maar neem zeker even contact op met je dierenarts. En houd Coco goed in de gaten, als hij weer slechter lijkt te worden meteen bellen. En haal alle planten uit de ruimte waar Coco losvliegt.

Groetjes, Sanna

Yuu

Hoi Sanna,

Dankjewel voor deze link, hij is nu op het moment de hele cactus eruit aan het gooien, er zit groene derrie in wat hij opgeeft. Heb met Dr. Feld gebeld vanmorgen, en die gaven me het advies om met een pipetje wat water in z'n snuitje te druppelen zodat hij in elk geval wat binnenkrijgt. Dit is me daarstraks gelukt, maar hij is nu zo bezig dat ik 'm zometeen weer wat ga geven.
Hij heeft wel weer praatjes, gelukkig, dus hopen dat ik hem aan het eten en drinken hou zodat de sapjes uit z'n systeem komen.

Yuu

Sanna

Is hij nog steeds aan het overgeven? Mag ik je dan een tip geven? Bel niet het telefonische spreekuur, maar maak even een afspraak om met Coco langs te komen. Ik denk dat het beter is dat je dierenarts Coco even ziet. Heeft hij soms vanmorgen weer van de cactus gegeten?

Groetjes, Sanna

Yuu

Nee, hij heeft sinds gisteren niks meer gehad, maar gisteren kwamen er alleen maar zaadjes uit. Hij is verder de hele avond rustig geweest, en is nu vanmorgen weer begonnen. 't lijkt er op dat nu de boosdoener eruit komt.

Ik zou wel heel graag met hem heengaan, maar ik heb geen vervoer, en ook niets om Coco in te vervoeren, anders had ik gisteren al bij de DA op de stoep gestaan. Bij ons in het dorp weten ze vrijwel niets van vogels, ik was al doorgestuurd naar een andere dierenarts, maar die kan ik vanmiddag pas bereiken. Als het echt weer minder wordt hang ik meteen weer met een DA aan de telefoon.

Sanna

Ok, misschien dat hij de cactus er nu aan het uitspugen is. Houd hem in ieder geval in de gaten, dat hij niet suf enzo wordt.

Ja, het is toch wel belangrijk dat je Coco kunt vervoeren als er iets is (zoals nu). In de meeste dierenwinkels kun je hele goeie vervoersbakjes kopen en dan zou je Coco zelfs met het openbaar vervoer kunnen vervoeren. Bijvoorbeeld:



Ik weet niet waar je in de buurt woont?

Groetjes, Sanna

Yuu

Het overgeven is inmiddels weer opgehouden, en hij heeft ook via het pipetje weer wat water binnen gekregen. Hij zit nog wel erg stil, maar hij is wel redelijk alert.

Ik zit in Friesland, ik moet er voor naar Meppel of verder, wat nog een aardige trip is met zo'n diertje.

Sanna

Mmmmm... ja dat is aardig ver. Nou, succes dan maar.