7 mei 2025, 02:21:29

valkje bang voor water en vraagje

Gestart door Chantale, 10 augustus 2011, 18:40:15

« vorige - volgende »

Chantale

Hoi, ik ben nieuw hier. Sinds enkele weken hebben wij een valkje in de familie  :). We hebben hem gekocht van een vrouw die hem met de hand heeft grootgebracht. De eerste weken was het beestje doodsbang van ons! Maar na zoveel weken hebben we veel vooruitgang geboekt! Sinds vandaag eet hij trostgierst op mijn hand. Dus ik dacht, ik ga eens proberen hem op mijn vinger te laten stappen. Valkje heeft echter nog niet opgestapt, maar tot mijn verbazing legt hij steeds zijn kopje tegen mijn vinger en dan moet ik hem krabben ;D. Best wel hilarisch, maar ook ambetant, want ik wil hem leren op mijn vinger te stappen! Wat moet ik doen? Opstappen op de stok doet hij wel, maar na veel aandringen. En dan is er nog een probleempje, valkje heeft blijkbaar een hekel aan water! Ik heb al eens geprobeerd hem met een plantenspuit nat te sproeien, maar dit werd niet geapprecieerd. Vandaag had ik een laagje lauw water in de gootsteen laten lopen en valkje erin geleid met de stok. Hij heeft even gedronken, maar was weer snel uit de gootsteen en terug naar zijn kooi ::) . Zou ik dit gewoon moeten blijven proberen denken jullie? Misschien is het allemaal nog nieuw voor hem? ???

Mohammed

Kom hierzo ook wel vaak voor,
vooral bij de nieuwelingen.
Dit is een kwestie van wennen,
sommige vogels zijn geen groot fan van water
en de andere weer wel.
Dus bij de een duurt het langer dan de ander
met wennen.

MVG

Jaimy

hoe gaat het ondertussen? Je kunt het beste een badje/bakje met water aanbieden op een voor hem vertrouwde plek. Zoals in zijn eigen kooi op de bodem. Of een bakje op de eettafel met een klein laagje water.(1 cm) Ik snap dat de gootsteen wat eng overkomt en ook de plantenspuit vinden ze niet allemaal leuk! En het water een beetje lauw maken helpt miss ook? ;)

Groetjes Jaimy

keet

ook ik ben heel benieuwd hoe dit zal aflopen want die van mij houdt er ook niet zo van maar wil hem zelf een keer mee onder de douche nemen! Dat wil ik gewoon eens proberen dus ik ben heel benieuwd hoe hij dan reageert, zal het hier laten weten :)

suc6 in ieder geval!

Chantale

Hoi, sorry voor de late reaktie, ik heb het forum een tijdje niet bezocht. ::) Ik heb nadien eigenlijk niks meer gedaan om hem te laten baden. Ik weet niet of hij daar echt nood aan heeft? Ik heb me meer beziggehouden met het tam maken en dat ging eerst heel goed. Hij at trostgierst van mijn hand. Verder kon ik hem kroelen met mijn vinger, hij is echt dol op kroelen! En er waren momenten dat hij absoluut bij mij wilde zijn en hij dus vrijwillig op de stok stapte om bij mij op de zetel te zitten. MAAR toen ging hij in de rui en sindsdien lukt het allemaal niet goed meer. Het grootste probleem is dat hij opeens een afkeer heeft van mijn handen en ik mag hem al weken niet meer aanraken. Als ik hem benader met mijn vinger dan begint hij te blazen en springt hij naar me om te bijten of hij loopt gewoon weg van mijn vinger. Het is erg irritant! Ik mag hem wel nog aaien met een stok. Als ik 'kopkekrab' zeg, zit hij direct klaar met zijn kopje naar beneden ;D. Ook tijdens het kroelen de stok vervangen door mijn vinger lukt niet en maakt hem kwaad. Hij wilt wel nog trostgierst eten vanuit mijn hand, maar ook dit gaat moeilijker dan voorheen. Hij word af en toe echt kwaad en dan begint hij hevig in zijn speelgoed te pikken. Op de stok stappen heeft hij al een tijdje niet meer gedaan en hij lijkt niet meer zo geinteresseerd in mij. Is dit typisch pubergedrag? En hoelang kan dit nog duren? Op mijn hand heeft hij trouwens nog nooit gestapt en ook hoor ik hem nooit deuntjes fluiten ofzo, terwijl ik lees dat anderen hun parkieten dat wel doen.. Heeft iemand raad?

groetjes

jvdw

Zou iemand eens kunnen antwoorden op de vragen van Chantale.

Ben zelf ook heel nieuwsgierig

grtz

Larissa

Hoi

Het kan zo maar zijn dat de valk humeurig vanwege de rui,
Deuntjes fluiten doen eigenlijk alleen de mannen enkele poppen daar gelaten want ook zei kunnen (mooi) fluiten.

Daarnaast kan het zijn dat je een pop hebt zitten die broeds aan het worden is dan zijn ze vaak niet te genieten.
Misschien is de valk ergens van geschrokken en vertrouwd hij jou niet meer..... ???

Het enigste wat je kunt doen is blijven praten tegen de valk en doorgaan  met het trainen van opstappen.
Meestal is het blazen een teken van angst, en als jij laat merken dat je daar bang voor bent heeft de valk gewonnen.

De valk heeft nog niet gebeten begreep ik uit jou verhaal ?

S6 met dit valkje