Douchen terwijl de veren nog niet helemaal uit zijn?

Gestart door Kadir1907, 6 augustus 2011, 13:54:39

« vorige - volgende »

Kadir1907

Hallo allemaal,

Zoals sommige wellicht al hebben gelezen heb ik een 8 weken oude lutino waarvan alle veren nog niet uit zijn (omdat hij waarschijnlijk te hard is schoongepoetst door de ouders ofzo). Hij heeft nu kale plekken op zijn rug, zijn buikje en hoofd. De stekels zijn er op al die plekken al wel uit.

Ik merk dat hij vaak jeuk heeft en met zijn snavel bezig is op zijn rug, onder zijn vleugels en hij is vaak aan het krabben op zijn kop.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om nu al met hem onder de douche te gaan, of zou het slecht zijn omdat hij nog een paar kale plekjes heeft?
Ook zag ik laatst in de dierenwinkel een plantenspuit met groen water erin wat ook een raar geurtje had. Er stond 'bird shower' op van het merk Flamengo. Iemand die daar ervaringen mee heeft? Zou ik die ook kunnen gebruiken of zou het slecht uitpakken met alle kale gedeeltes?

En nog een heel klein vraagje als jullie het niet erg vinden ;D
Is er ook een speciale vogelshampoo voor als ik wel met hem onder de douche mag?

Bij voorbaat dank,
Kadir

Rianne

Je kunt je valkje wel meenemen met douchen, let er dan wel op dat je dit 's ochtends of 's middags doet en niet 's avonds voor het slapen gaan. Anders koelt hij af en gaat hij koud de nacht in. Je zou m met de fohn op de lage stand ook droog kunnen blazen.
Met de plantenspuit douchen kan ook, ik ben niet bekend met het merk wat jij opschrijft maar ik ken wel Avian Bird Rain, zal wel hetzelfde zijn. Ik deed voorheen Eucalyptusreiniger van Koudijs in de spuit, dit is ook heel goed voor ze. Maar gewoon met water is ook prima :) Let er wel op dat je geen andere chemicalien in de plantenspuit hebt gehad.

Kadir1907

Dankjewel voor je reactie, dan ga ik morgen ochtend even kijken of hij het wat vindt en dan maak ik hem wel droog met de fohn.
En dat merk wat ik zag had dezelfde kleur als Eucalyptusreiniger van Koudijs. Dan koop ik ook een flesje van dat. 1x per week douchen (mits hij het wat vindt) en 1x per week een aantal spuitjes van dat zal wel voldoende zijn denk ik :D

Rianne

Maak je valkje niet doornat, tenzij ze zelf onder de volle straal gaan zitten. Te nat kan de vetlaag eraf spoelen.

Kadir1907

Ik doe het gewoon net als bij mijn oude valkjes. Vogels op mijn vingers, armen half onder water en dan kijken of ze eronder willen of niet. Mijn oude valkjes gingen er als een raketstraal heen rennen en daarna hun veren schoonmaken tot ik klaar was ;D