5 mei 2025, 10:16:55

Nieuw avontuur met Blitzy

Gestart door Stephen, 2 augustus 2011, 12:59:25

« vorige - volgende »

Stephen

Hoi iedereen,
Mijn naam is Stephen en dit is dus mijn eerste post hier. Ik ben namelijk gisteren voor het eerst gestapt in de wereld van vogels houden als huisdier. Het leek me wel leuk om een dagboek proberen bij de houden en hopelijk kunnen lezers mij wat helpen bij het opvoeden d.m.v. tips en dergelijke.

Ik ben een student en woon dus in een studentenkamer en na 3 jaar wilde ik wel een huisdiertje hebben. Altijd een grote dierenvriend geweest, maar alleen honden gehad als huisdier (die dus bij mijn ouders wonen). Het leek me leuk om een vogeltje te nemen omdat het goedkoper is om te verzorgen en niet zoveel aandacht enzo vereist als een groter dier als een hond. Zover als vissen nemen hoefde ook weer niet want dat lijkt meer iets voor de sier zoals een plant ofzo :P. Dus ik heb wat gezocht op het internet en kwam tot de conclusie dat een valkparkiet het beste is voor beginners en ook hele gezellige vogeltjes zijn.

Direct heb ik er alles over geprobeerd te vinden zoals kosten, zorg, opvoeden en wat ik maar kon bedenken om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Uiteindelijk heb ik gisteren Blitzy, een 10 week oude cinnamon valkparkiet, gekocht uit de dierenwinkel en een kooi met alles erop en eraan om zo goed mogelijk te beginnen. Nu heb ik ook wel gelezen dat valkparkietjes uit de dierenwinkel wat langer duren om te temmen dan handgevoede vogels, maar dat het niet onmogelijk is ofzo.

In ieder geval, Blitzy is nu sinds gisteren in huis en fladerde eerst wat rond in de kooi en plaatste zich toen in het verre hoekje en leek behoorlijk bang. Ik had al eten en drinken geplaatst en liet Blitzy verder wat met rust zodat hij/zij(nog niet bekend) kon wennen.

Wat later kwam Blitzy wat naar voren tot wat nu zijn/haar favoriete plekje lijkt. Zij/hij zit nu in een voorhoekje met een goed uitzicht op de kamer. Ik heb hem/haar helaas nog niet zien eten of drinken en dat baart wat zorgen ook al schijnt het normaal te zijn. Hij/zij zit ook voornamelijk nog op de grond van de kooi en nog niet veel op een stok.

De eerste avond heb ik een nachtlampje aangelaten en verder in de nacht geen gefladder ofzo gehoort. 's Ochtends en tot nu was het weer een beetje hetzelfde geval als de dag ervoor. Voorin in de kooi zitten om alles in de gaten te houden, af en toe oogjes dicht en een beetje dutten.

Hopelijk doe ik het goed tot nu toe. Ik probeer Blitzy zoveel mogelijk alleen te laten om te wennen en wanneer ik in de buurt kom, praat ik met hem/haar en probeer een beetje fruit te geven waar nog niet aan gegeten is :(.

Het is allemaal nieuw voor mij en ik wil het zo goed mogelijk doen.
Even kijken hoe het verder gaat vandaag en zal ik morgen weer een berichtje maken.
Ik maak me wat zorgen of de kooi goed is (zeiden van wel bij de dierenwinkel), of het eten goed is en of ik genoeg ruimte geef enzo.

Cherro

Leuk dat je een dagboekje bent begonnen :)

Ikzelf zou niet snel een valkje in een dierenwinkel kopen persoonlijk, vaak is het gissen of ze inderdaad maar 10 weken zijn of niet en vaak zijn ze niet tam, uitzonderingen daar gelaten.

Het op de grond zitten kan ff van angst zijn, ander stuur even een foto, dan kunnen we wat meer zien.

Zo ook van de kooi ;)

Heel veel plezier met je valkje, en geniet er van.
Ik weet overigens niet hoeveel je weg bent?

Een hele dag alleen is soms best veel voor een valkje,  wij hebben er daarom destijds 2 genomen, wel zo gezellig als wij er zelf niet waren en inmiddels wonen er een "paar"meer ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Stephen

Hoi, bedankt voor je bericht!
Heb even snel een foto gemaakt, hopelijk goed upgeload.

Ik heb inderdaad begrepen dat uit de dierenwinkel minder tam en langer duurt om te temmen, maar iemand moet toch voor ze zorgen? :) En ik heb het hart niet om nu al op te geven want ik vind het wel een mooi diertje!

Wel denk ik er al over na om gewoon een grotere kooi of in ieder geval grotere stokjes te kopen ervoor. Wanneer Blitzy eenmaal wat gewent is aan mij mag hij/zij wel gewoon de hele dag uit de kooi zijn als ik erbij ben, dus hopelijk is ruimte dan geen probleem.

Uploaded with ImageShack.us

animallovertje

ik zou ook een grotere kooi kopen hoor.. ik vind dit zelfs voor een grasparkiet klein..
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Sanna

Hallo Stephen,

Gefeliciteerd met je nieuwe vriendje en welkom hier. Ik zou ook inderdaad een grote kooi kopen. Kijk eens of je niet wat met de dierenwinkel kunt regelen. Zij hebben je gewoon de verkeerde kooi verkocht (inderdaad voor grasparkieten, dat kun je zien aan de zitstokken, die zijn te smal) en het lijkt me niet meer dan redelijk dat je hem kunt inruilen voor een valkparkietenkooi.

Als hij alleen nog maar op de grond zit kun je een voer- en waterbakje bij hem op de grond neerzetten. Of hij daarvan eet kun je controleren door zachtjes over het bakje te blazen. De losse velletjes van gepelde zaadjes zullen dan opvliegen.

Groetjes, Sanna

Stephen

3 augustus 2011, 14:16:28 #5 Last Edit: 3 augustus 2011, 15:18:46 by Stephen
Vandaag iets beter gegaan met Blitzy heb ik het gevoel. Ben even naast de kooi gaan zitten en wat deuntjes zitten fluiten en met hem gaan praten. Hij leek het leuk te vinden omdat hij dichterbij kwam en z'n kopje draaide om aandachtig te luisteren leek het. Na enige tijd ging hij wat rondlopen in de kooi en ging op z'n zitstokje zitten. Hij zit zo te zien nu liever daar dan op de grond dus vooruitgang denk ik!
Was wel grappig om te zien daar hij eerst wat balans problemen had leek het. Oogjes dicht om te dutten en begon heen en weer te schommelen en schrok wakker als het te erg werd. Maar verder wel rustig gebleven, ook op de stok blijven slapen de hele avond. :)
Ook was hij zijn veertjes aan het schoonmaken waar ik bij zat, heb begrepen dat het betekent dat hij zich meer op z'n gemak voelt! :D

Ik kan er helaas nog niet te dichtbij komen want het lijkt erop dat ik gepikt word als ik het probeer. Toen ik het waterbakje eruit haalde om schoon water te zetten was hij op z'n hoede, maar toen ik het terugzette moest hij weer schrikken en sprong van z'n stok af. De kooi heeft zo'n waterbakje dat ik dus van buiten eruit kan halen enzo, maar hij klikt tussen de tralies en daar schrok hij van.
Ook heb ik een extra waterbakje in de kooi zelf geplaatst die verschoning nodig heeft, alleen ben ik bang dat hij in paniek raakt door mijn hand in de kooi en dus weer een stap achteruit doe bij het winnen van vertrouwen :(.

Toen ik terug kwam van werk zat hij wel weer rustig op z'n stokje en hij blaast niet meer zo veel als ik bij de kooi ga staan. Alleen te dichtbijkomen met mijn handen moet hij nog niet veel van.

Heb hem wel af en toe een zaadje zien eten en ik probeer stukjes appel aan hem te geven(appel nog niet gegeten). Maar in ieder geval ben ik een stuk rustiger nu ik weet dat hij gegeten heeft. :)

Hopelijk doe ik het nog goed tot nu toe. Ik probeer hem niet teveel te storen en kom af en toe even een paar minuutjes bij hem zitten om te praten en te fluiten.

mariska79

Ik denk idd dat je het goed doet zo, zelf laat ik de vogels de eerste week zo veel mogelijk tot rust.
In die week kunnen ze even tot rust komen.

Maar je moet wel het water verversen hoor, water kan namelijk ook bederven, en dat is niet goed voor Blitzy  ;)
Ja grote kans dat ie er van schrikt, maar dat is dan niet anders.

Na die week kan je proberen om hem/haar tam te krijgen, hier heb je een idee hoe je dat kan aan pakken
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

heel veel plezier met je mooie valkje

Stephen

Net een beetje doorbraak gemaakt denk ik met het vertrouwen! :D

Ik begon met mijn vinger voor de tralies te houden en hem eraan te laten wennen. Eerst maakte hij pik-bewegingen, maar telkens minder. Uiteindelijk probeerde ik wat trosgierst door de tralies te krijgen en hield het dus nog vast in mijn hand. Eerst wat voorzichtig, maar hij kwam het wel eten!

Heel leuk om te zien. Hij at het best vrolijk terwijl ik het voor hem vast hield, en niet zo'n grote afstand tussen mijn hand en zijn snaveltje!

Wat later probeerde ik het deurtje aan de zijkant open te maken en meer trosgierst te geven. Langzaam mijn hand erin bewogen en kwam hij weer wat eten ervan.
Heb toen ook zijn waterbakje ververst zonder al teveel moeilijkheden. Hij fladderde wat rond maar ik heb het weggehaald zonder terug te deinsen ofzo en toen ik het terugzette bleef hij wat rustiger naar me kijken.

Hopelijk betekent dit dat er wat vertrouwen is gewonnen en kan ik binnenkort proberen hem uit mijn hand te laten eten en op mijn vinger te staan! :D

Sanna

Leuk, het gaat goed zo te lezen ;).

Groetjes, Sanna

Jeroenw

Leuk
Het gaat goed komen tussen jullie  :)

Maar heb vooral veelgeduld en ik denk dat je die wel heb  ;)
Je heb je goed voorbereid , voor dat je een valkje nam teken van geduld hebben ,

Ben benieuwd naar de update

Gr. Jeroen

ManjaV

4 augustus 2011, 20:29:13 #10 Last Edit: 4 augustus 2011, 20:35:01 by ManjaV
Hoi Stephen,

Gefeliciteerd met je valkje Blitzy :D Een erg leuke naam en ook een mooi valkje om te zien. Hij went al best snel aan je he, zo te horen. Een erg goed teken dat hij uit je hand al eet :D

Hoe groot is jouw kooi eigenlijk? Ik heb eenzelfde kooi (momenteel niet in gebruik) maar dat was niet bepaald een kleine kooi, eigenlijk juist wel een goede kooi. Maar misschien is dit een kleinere versie. Om je valkje zo te laten wennen, lijkt me met de kooi niets mis. Maar op een foto kan je het niet zo goed zien, dus vandaar, ben erg benieuwd :D
Ik zou alleen andere voerbakjes ophangen. Het is best moeilijk eten uit van die bakjes die aan de zijkant hangen. In mijn kooi destijds heb ik ze weggehaald en in de dierenwinkel ronde bakjes gekocht (die heb je in allerlei formaten) en die kon je gewoon aan de binnenkant ophangen. Ik denk dat het voor je valkje dan makkelijker is het voer te vinden.
Als hij nog voornamelijk op de grond zit, kan je ook overwegen een bakje op de grond te plaatsen, tijdelijk, totdat hij vaker op zijn stokje zit.

Oh trouwens...je zei dat Blitzy een cinnamonnetje is. Is hij niet een wildkleurtje? Heb je misschien nog een foto? :D

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Landiej

Gaat inderdaad hartstikke goed zo! Een iets grotere kooi is altijd fijn voor een valkje. Zou je de afmetingen van de kooi eens willen posten? Ik denk dat met name de diepte wat krap is: als Blitzy zijn/haar vleugels spreid, raakt hij/zij dan de tralies?

Verder zou ik in elk geval zorgen voor andere zitstokken. Die kunststof stokjes zijn niet goed voor de pootjes. Bovendien zijn ze een beetje smal voor valkparkietenpoten, zoals je al ziet aan de balansproblemen ;)

Heel veel plezier in elk geval met het tam maken, je bent al goed op weg!

Stephen

Hallo!

Bedankt voor al jullie reacties! :D
Ik ben vandaag weer bezig geweest met Blitzy te laten wennen. Het is nu vooral goed gegaan met mijn hand in de kooi. Eerst wilde hij/zij er niet veel van weten en fladderde rond, maar na een aantal minuutjes ging ie weer rustig op een stok zitten en vanaf toen kon ik zowat gerust mijn hand in en uit de kooi steken en dingen rondbewegen zonder probleem. Ook wat trosgierst gegeven om te belonen.

Hij laat nu al makkelijk mij zijn snaveltje aanraken met mijn vinger en eet daarna heel graag de trosgierst weer op. Het laatste dat ik net nog heb geprobeerd is het opstappen beginnen. Blitzy was wat nerveus maar bleef op de stok staan terwijl ik mijn vinger een beetje bij z'n pootjes zette. Ik kon 'm overhalen om een pootje half op mn vinger te zetten, maar toen wilde hij niet verder en ging op een ander stokje zitten.
Maar heb hem wel beloont met veel trosgierst en ik vond het al hardstikke leuk om het nu al zo ver te krijgen.
Ook lukt het me om via alle kooideurtjes mijn hand erin te doen, zelfs de grotere voordeur zonder dat hij tracht te ontsnappen :P

Om wat vragen de beantwoorden: de kooi is zo'n 30 cm diep en 60 cm breed. Ik heb inderdaad wat groter gewilt en zal dat uiteindelijk ook wel doen, maar het lukt in ieder geval wat makkelijk bij het temmen. Zoals gezegd in een reactie is de kleinere kooi een hulpmiddel bij het temmen. Maarja, ik ga echt wel een grotere kooi kopen wanneer hij wat gewent is denk ik. Lijkt me nu wat moeilijk omdat hij al hier aan heeft moeten wennen om hem dan al over te plaatsen naar een ander.

Of het een cinnamon of wildkleur is...Ik weet het eerlijk gezegd nog niet en ik zal zeker wat meer fotos plaatsen binnenkort. En ik heb inderdaad een bakje voer op de bodem geplaatst als hij moeite heeft bij de andere bakjes te komen en ik zal die tip opvolgen van andere voerbakjes zoeken. Bedankt! :D

Ik heb ondertussen wel wat houten en dikkere zitstokken gekocht in ieder geval :)

Met wat geluk hoop ik dat hij uit zijn kooi kan rond het weekend en dan mag hij de hele kamer verkennen!

Zal zo snel mogelijk wat foto's uploaden!

samantha21

hey!

welkom op het forum trouwens. en wat leuk dat je een valkje hebt....

de kooi ziet er idd wel wat klein uit. meer een parkieten kooi maar op marktplaats heb je vaak mooie en goedkope kooien als je ff zoekt. en misschien als je deze kooi op marktplaats ook verkoopt kost het je misschien bijna niks extra;s!

wel super dat het langzaam wat beter gaat... :)
keep the spirit  8)

Stephen

Hoi iedereen!
Weer even een update voor vandaag. Alles gaat goed bij het slapen. Blitz kan gewoon op de stok slapen en ik kon gerust zijn eten en drinken verversen. Ik heb hem nu eindelijk ook echt zien drinken en wat uit zijn voerbakje zien eten dus volgens mij voelt hij zich op zijn gemak!

Ik heb vandaag zelfs het voordeurtje open gemaakt en hem daarop laten staan, buiten de kooi dus. Vond hij hardstikke interressant en was alles aan het bekijken. Na een aantal minuten viel hij in slaap op de voordeur.

Het was niet lang voordat hij de rest van de kamer wilde onderzoeken dus vloog hij naar beneden en begon alles grondig te bekijken. (Ik heb er voor gezorgd dat de deur en ramen dicht waren en luxaflex omlaag gedaan bij de ramen) Eerst was ie een beetje bang en onzeker maar uiteindelijk is het gelukt om hem te laten opstappen op mijn vinger! :D Eerst heel kort voor hij weer weg vloog, maar steeds langer en ging hij ook op mn arm een beetje lopen!

Uiteindelijk was Blitzy moe en wilde weer terug naar de kooi maar omdat zijn vleugels gekortwiekt zijn kon hij het niet bereiken dus liet ik hem op mn vinger stappen en bracht hem naar een zitstok in de kooi. Blitz bleef gerust in de lift(mijn vinger) staan en stapte in alle rust af bij zijn verdieping(de zitstok) :D

Dat was echt hardstikke leuk om mee te maken en ik ga dus binnenkort proberen het opstappen echt goed te leren!