8 mei 2025, 04:16:48

verhuisprobleem!

Gestart door animallovertje, 31 juli 2011, 11:03:53

« vorige - volgende »

animallovertje

hallo allemaal,
ik heb een verhuisprobleem en ik hoop dat jullie me hier misschien mee kunnen helpen.

zo'n 9 weken geleden had ik voor het eerst geluk dat van de 4 eitjes die mijn parkieten hadden gelegd er 2 uitgekomen waren. ik was dolblij en de kleintjes deden het uitstekend. beide ouders voerden perfect en waren voor mij dan ook echt het ultieme koppel zo goed dat ze het deden. Toen de jongen ongeveer 6 weken waren gingen wijzelf voor 3 weken op vakantie. op zich geen probleem want het ging met de jongen en ouders uitstekend. mijn opa en oma zouden de oppas worden. wij dus onze grote binnenvoliere met moeite daar gekregen. natuurlijk wel eerst de parkieten in een ander kooitje gedaan. dat was voor de parkieten een hele belevenis. je kon zien dat ze echt even helemaal moesten bijkomen, maar voordat we gingen bleef ik nog een poosje kijken en na een half uurtje zaten ze elkaar al weer grondig te poetsen.
wij gingen dus op vakantie, maar toen we nog maar net weg waren (op 12 juli) kreeg ik een sms van m'n opa. de parkieten hadden weer een eitje gelegd, daarna volgde het 2e eitje (14 juli) en het laatste eitje (16 juli)

ik was daar eigenlijk helemaal niet blij mee, ze hadden hun eigen jongen nog zitten en dat was nog maar hun eerste nestje, jammer genoeg kon ik er op een afstand niets aan doen. ik had nog geen nepeieren en wist ook niet waar je die kon kopen. mijn opa heeft ook geen internet. ik vroeg mijn opa of hij op wilde letten of de ouders nog wel voor die andere 2 jongen bleef zorgen en of ze ze nog toelieten in het nest. dit bleek het geval. de jongen konden zich prima redden en sliepen 's nachts beide nog gewoon bij de eitjes in het nachthok.

nu ben ik gisteren terug gekomen van vakantie en zit nu dus met een verhuis probleem.
de eitjes zijn bijna 3 weken oud en kunnen dus elk moment uitkomen. het liefst verhuis ik ze gelijk zodat ik alles goed in de gaten kan houden, maar aan de andere kant ben ik bang dat de ouders niet meer zullen broedden als ze weer zo'n reis moeten doormaken tijdens het broeden.
van mijn opa mogen de vogels best langer blijven en dat ik dan gewoon bij hun langs kom. maar ik zelf vind het vervelend.
wat zouden jullie doen?
en als ik nu niet kan verhuizen, vanaf wanneer kan dat wel en hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Jeroenw

31 juli 2011, 13:10:52 #1 Last Edit: 31 juli 2011, 13:15:06 by Jeroen-valkparkiet
Eerst moeten ze bij komen van de verhuising en blijven even van de
Eitjes af en de eitjes kunnen koud worden voor een lange tijd

Ik had een shok probleem ze gingen niet meer broeden
Verhaal kan je lezen uit mijn boekje

Ik had de eieren kunnen redden omdat ik een broed machine had
De volgende dag waren ze instaat om weer te broeden

Ik denk dat je valken opden duur weer gaan broeden maar hoe hou je de eitjes warm?

Ook tijdens de verhuising

Hoe lang is de rijs ?

En kan je eitjes warm houden in die tussen tijd ?

Als je wat hier boven staat niet aan kan  voldoen en de rijs is veel te lang  , dan lijk mij het beste bij opa te laten staan , tot je een geschikte
Middelen heb om ze te verhuizen

Gr. Jeroen

animallovertje

bedankt voor je reactie:
nog even wat aanvullende informatie:
de reis is ongeveer een kwartier lang.

ik kan de eitjes natuurlijk goed in zaagsel leggen, maar heb geen broedmachine ofzo..
dus echt zo goed warmhouden als dat de moeder dat zou doen kan ik niet.. het grootste probleem is denk ik dat ik niet weet of de moeder na de verhuizing weer zal gaan broeden en hoe snel ze dat zou doen.
--------------

Rianne

Ik zou ze ook daar laten. Het is niet veel extra werk voor je opa, en als hij het niet erg vindt, zou ik niet het risico willen lopen dat het nest verloren gaat.

animallovertje

bedankt.. maar eerlijk gezegt is het wel veel extra werk voor m'n opa. broedhok moet dan bijna om de dag schoon, rijst, groente fruit extra geven. controleren..

ik zal dus bijna elke dag op en neer moeten reizen terwijl ik zelf niet in bezit ben van een auto.. wel rijbewijs, maar ja.. daar ehb je ook een auto voor nodig.. dat zal op zich wel moeten lukken, maar heel makkelijk is het niet. aan de andere kant.. ik vergeef het mezelf nooit als de eitjes hierdoor niet zouden uitkomen op zo'n nog kort termijn voor uitkomen...

als de jongen zijn geboren , is verhuizen dan met minder risico?
--------------

Rianne

Valt wel mee, het blok maak ik zelf de eerste 10 dagen niet schoon, pas als ik ze ga ringen. Je kunt desnoods met een lepel het ergste er uit scheppen ipv het hele blok eraf halen.
Verhuizen als ze ouder zijn neemt ook risico's met zich mee maar een jong van 3 weken kun je makkelijker zelf opvoeden als een pasgeborene.

animallovertje

vanmiddag ben ik er weer even langs geweest. gister avond was het donker en kon ik weinig zien. ze lagen ook al te slapen, dus wilde ik ze niet storen.
vanmiddag kon ik alles goed bekijken, jammer genoeg zijn de oudere jongen erg wild geworden :( ze waren goed tam, maar vliegen nu bang het hok door als ik het kooitje open doe.
mijn opa heeft ook alleen door de zijkanten het voer gegeven en verder het hok deurtje niet open gehad. ik wist dat de kans groot was dat ze wild zouden worden, maar het is toch jammer.

ik zag ook een eier schaaltje op de grond liggen. ik dus even in het hokje spieken en ja hoor.. 1 jong is vandaag al uitgekomen. hij was nog nat , dus is het vandaag pas gebeurd. er lagen nog 3 hele eitjes, er waren dus niet 3 maar 4 eitjes gelegd.

ik heb het geluk dat mijn opa en oma een boerderij hebben. ze hebben een moestijn met allemaal sla, andijvie, wortels, appels enzo.. ik mocht pakken wat ik wilde, dus heb ze een lekkere bak vol groenvoer gegeven met wat appel.
ik heb nog geprobeerd met wat trosgierst ze naar me toe te lokken, maar de jongen met de moeder vliegen dan gelijk hun hokje in. ze zijn echt heel bang.
nu zit het broedhok dus aardig vol elke keer. de moeder, de 2 oudere jongen en dan de 3 eitjes en 1 heel klein jong :)

de vader houdt de wacht net buiten het broedhok op het takje dat ervoor zit.

ik wacht nu dus tot ze allemaal zijn uitgekomen, of ik zeker weet dat de eitjes die er nog liggen niet meer uit zullen komen.. dan zal het spannende moment toch moeten komen van het verhuizen..
nu hoef ik daar gelukkig nog niet aan te denken..

morgen ga ik er weer heen. het hok moet echt schoongemaakt worden, de voer schilfers liggen erg hoog en de voliere stinkt. het broedhokje is mooi schoon, dus daar hoef ik niets aan te doen gelukkig.
ik ga morgen ook m'n foto toestel meenemen, zodat ik wat foto's kan maken
--------------

Jeroenw

Gefeliciteerd met je kleine donsje  :) :D

Leuk!!

animallovertje

Bedankt Patrick!

Ik vroeg me af of het nu wel zou kunnen lukken (het verhuizen) nu de donsjes dus zullen piepen naar hun moeder(om voedsel)

--------------

Jeroenw

Ik mis iets ?????  ;D

Gr. Jeroen

animallovertje

Citaat van: Jeroen-valkparkiet op  6 augustus 2011, 14:09:59
Ik mis iets ?????  ;D

Gr. Jeroen

ik ben dus echt totaal niet wakker.. ik bedoelde jeroen, sorry  ::)
--------------