5 mei 2025, 23:03:59

Te veel eitjes?

Gestart door Jana, 17 juli 2011, 19:14:21

« vorige - volgende »

Jana

Ik heb al 2 jaar een valkparkiet, dit is een vrouwtje. Sinds nieuwjaar hebben we er een valparkiet bij. Deze hebben ze ons verkocht als mannetje. 7 weken geleden kregen we een eerste eitje in ons broedhok. Maar er kwamen er altijd bij. Vorige week hadden we er zelfs al 12. Is dat mogelijk? We hebben een paar dagen geleden de eitjes er uit gehaald, geen enkele was bevrucht. Kan het misschien zijn dat die nieuwe valparkiet toch een vrouwtje is? En hoe zie je het verschil?

mellanie

Wij hadden bij het eerste nestje ook 12 eitjes. & waren er bervucht en 5 zijn er uitgekomen. 2 jonkies hebben het overleefd. Ik weet niet of het normaal is maar wij hadden het dus ook. Nu hebben we weer een nestje maar ze hebben het dit keer bij 5 eitjes gelaten die trouwens alle 5 bevrucht zijn dus we wachten af. Het eerste eitje is van 1 juli dus nog even wachten

*Yvon

Hoi hoi

Heb je de valkjes ooit een keertje op elkaar zien zitten ??
Doet het ene valkje ook weleens macho gedrag en fluit het ook wel een beetje ?
Dat zijn zo'n beetje de mannenstreken.
Je zou ook even een foto kunnen plaatsen of een goede beschrijving kunnen doorgeven.  ;)

Groetjessssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Valkparkieten-030

De oorzaak van windeieren is een tekort aan calcium bij de vogel. Het is mogelijk dat dit bij de vogel zelf ligt, maar kan ook duiden op een calciumtekort in het voer. Het lichaam van de vogel bevat dan te weinig kalk om de schaal van het ei te kunnen vormen.
Om de windeieren te voorkomen, is het noodzakelijk om de vogel extra calcium toe te dienen. Dit kan bijvoorbeeld door karnemelk door het water te mengen, door gemalen schelpen door het voer te mengen of door hier zelfs oude eierschalen voor te gebruiken.
Door het toedienen van extra vitamine D kan men de opname van kalk door het lichaam stimuleren.
In zeer zeldzame gevallen kunnen windeieren duiden op een ontsteking van de eileiders of op paratyfus.(Paratyfus is een besmettelijke darmziekte, veroorzaakt door een bacterie )
Ik denk niet  dat dit de oorzaak zou kunnen zijn,
maar toch zou je goed moeten opletten, en zorg dat ze genoeg calcium binnen krijgen.
En over je man/pop vraag,
kijk onder de vleugels, mannetjes hebben meer ''stippen''
dan de popjes. En wat hier boven ook wordt gezegd,
''Macho gedrag'' of kijken of-ie wat keelgeluiden maakt
of natuurlijk fluit. veel plezier met je valkjes.   8)

Gr.

Whitney

het mannetje vertoond macho gedrag, ze hebben opelkaar gezeten, ze zijn oud genoeg om te paren  en het probleem van de miskraam van het 1e nestje komt waarschijnlijk omdat ze 2 dagen of zo koud waren geweest
Ik ben niet heel actief op het forum, het kan daarom zo zijn dat je na een lange tijd pas een privébericht van me terug krijgt.

mijn excuses

Jana

Ja, hij vertoond wel macho-gedrag en een paar dagen geleden heb ik hem er voor de eerste keer op het vrouwtje zien opzitten, waarschijnlijk zal hij dat nog gedaan hebben. En het mannetje heeft een kaal plekje op zijn kop. Na dat we al die eieren eruit hebben gehaald ligt er nu na 2 weken weer eentje in. Kan dit wel?