21 mei 2025, 01:28:57

gezicht schoon en nu voer probleem?

Gestart door Tamireya, 11 juli 2011, 10:02:23

« vorige - volgende »

Tamireya

11 juli 2011, 10:02:23 Last Edit: 12 juli 2011, 08:06:29 by Tamireya
Hoi hoi

Ik heb net nest controle gedaan en heb ze even, om ze goed te bekijken, een voor een eruit gehaald.

Daarbij ontdekte ik dus dat van de lutino het gezicht helemaal plakkerig is (de andere kleine gele heeft dit ook een beetje). Eigenlijk niet zo heel erg maar het zaagsel zit er ook aan vast en dat zit gedeeltelijk op een oog en op een neusgat.
Dat zal vast niet echt lekker zijn voor Akia dus wil ik dit eigenlijk schoon maken alleen heb ik geen idee hoe ik dit kan doen.

Washandje en lauw warm water? Wattenstaafje? Of zitten laten? Heb probeert het met mijn vinger voorzichtig weg te halen maar het kleeft eraan vast, dat lukt niet.

Akay (witmasker) word iets te goed gevoerd....die schreeuwt het hardst blijkbaar. Zijn krop zat echt goed vol, maar niet te vol...de andere hadden ook wel de krop gevuld maar niet zoveel als de witte.
Is hier iets aan te doen? Of moet ik het gewoon maar verder in de gaten houden?

En mijn laatste vraag. Het laatste ei zou vandaag uit moeten komen. Heb gisteren in mijn dagboek al geschreven dat het ging verkleuren. Nu is het helemaal donker geworden en weet ik niet precies wanneer ik deze eruit moet/mag/kan halen.

Bedankt alvast voor het lezen en de reacties  :)

groetjes Tami

Cherro

Ik zou het even met een nat stukje keukenrol voorzichtig schoonmaken.

Hier had een van de kleintjes in een braat poep van mams gelegen met de bips, dus dikke prut op de kont, dus heb dat ook schoongemaakt, want het moet immers zelf wel kunnen blijven poepen ;)

Over het voeren, zolang ze niet overvoerd zijn, gewoon lekker hun gang laten gaan.

Over het laatste ei.

Is het nog wel rood, of echt zwart?

Het kan zijn dat het kleine afgestorven is wanneer het ei zwart is.

Hoor je iets in het eitje, of zie je nog iets van beweging?
Ik zou toch het eitje zelf uit laten komen mocht er nog leven in zitten, je hebt kans dat de dooier anders niet opgenomen is...

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Tamireya

even verandert...had niet goed gelezen dus maar die stomme vraag eruit gehaald   :-[ :D

Ziet er niet overvoerd uit, het kropje "hangt" nog dus dat denk ik is goed.

Het ei is zwart. Gisteren alleen het "dopje" en vanochtend was het al overal verkleurd in zo´n grijs/zwart.

Om eerlijk te zeggen, ik heb nog niet verder naar dit eitje gekeken of het wel of niet bevrucht is en of er leven (nog) in zit.

Tamireya

Heb Akia eruit gehaald om schoon te maken maar dat is niet zo makkelijk als gehoopt  :-\

Heb het stukje over het neusje weg gekregen, dat scheelt zeker een hele boel lucht die ze miste.
En een oogje is weer vrij maar aan het andere oogje is er zo dik eten en een stukje zaagsel op dat zit er echt hard aan vast  :-\

Had ik dit maar eerder gezien dan was het nu niet zo verkleefd  :(

Iemand nog een tip hoe ik het zachter krijg en eraf kan halen?

Ook zag ik nu is goed het kropje en vergeleken met dat van de andere word zij groffer gevoerd (ik zie zwarte pitjes en normale maar bij de andere helemaal geen/amper pitjes).

Misschien dat ze daarom ook iets achterloopt vergeleken met de witmasker?

Het eitje wat er nog ligt doet niks dat heb ik ook even goed bekeken en is echt overal zwart aan het verkleuren. Ik zie en voel geen beweging hierin  :(

Rianne

Misschien even wat laten weken met een keukenpapiertje en lauw/warm water? Het oogje zit nog dicht, heb het ook wel eens gehad en dan probeerde ik het er toch af te peuteren.
Hebben de ouders maagkiezel ter beschikking? Je zou ze ook eerst eivoer en ander zachtvoer aan kunnen bieden en na de eerste voeding pas de zaadjes geven.

Tamireya

Tuurlijk hebben ze maagkiezel ter beschikking. Hangt altijd in de kooi  ;)

Ze krijgen ´s ochtends parkietenvoer en eivoer gemixt (als ik eivoer alleen ophang word er niet naar gekeken  ::)), en ´s avonds valkparkietenvoer. En bij iedere maaltijd nog een stuk bruin brood.
Trosgierst hangt op dit moment ook standaard in de kooi zodat er genoeg eet mogelijkheden zijn.

Helaas willen ze bij mij geen groente/fruit of maccaroni/rijst en zulke dingen anders had ik dat ook aangeboden.

Aan weken laten had ik ook al gedacht maar....niet lachen hé...ik was bang dat Akia zich dan ook oplost  :D
Ze is zo ieniminie klein, dat ik echt bang ben er wat stuk aan te maken.
Zoals het oogje open "scheuren" of iets dergelijks.

Rianne

Zitten er zonnepitten in het voer? Anders die er tijdelijk even uit halen tot ze wat groter is. Maak je je eivoer ook een beetje vochtig? Hier eten ze het niet als het droog is.
Ze zijn hier niet super fan van groente, maar een paar dingen dus die geef ik dan maar. Andijvie, het groen van wortels en ik gooi het schilletje er ook wel eens bij en als ik soepgroente of wokgroente oid over heb, gooi ik dat ook in de voliere. Nu scheelt het dat daar zo'n 16 valken in zitten dus er is er altijd wel 1 die het lust ;D

Tamireya

alleen in het valkparkietenvoer zitten de zonnenpitten.
Ik ga dan maar vandaag sorteren ;D

Het eivoer maak ik niet vochtig. Maakte hun (tenminste voor de donsjes) niks uit, omdat ze het toch niet eten zouden als ik het niet ergens onder mix.

Misschien nu nog eens proberen nu de donsjes er zijn of ze het dan apart eten als het vochtig is.
Had ik nog niet verder over nagedacht.

Ik heb echt alles door aan groente/fruit...het word niet eens aangekeken...ja goed, de witlof (gepureerd met water) daar hebben ze een happie van genomen en that´s it...dus daar is echt geen kans van slagen helaas.

Ja bij 16 valkjes moet er wel eentje bij zijn maar bij (nog) 3 is de kans kleiner  :)

Cherro

Als je het vuil er niet gewoon zomaar aftrekt, kan het huidje niet beschadigen.

Ik had hier daarstraks ook een jong met een veertje en een poepje op zn ene oogje en half over zn snaveltje en neusgat.

Dit heb ik zachtjes aan losgeweekt, en alles is weer schoon.

Ik zou als ik jou was het eivoer wel licht vochtig geven, voor de kleintjes ook beter, alle extra vocht is nooit verkeerd meegenomen.

Ik geef valkjes met jongen standaard geruld (beetje nat) eivoer.

De vogels in de voliere krijgen het soms geruld, soms droog, beide vinden ze t lekker.

Succes!

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Tamireya

op de een of andere manier is het vuil vannacht er af gegaan.
Gezichtje is dus weer lekker schoon. :)

Maar ik begin me nu zorgen te maken.

Kropje van de lutino was zo goed als leeg. kropje van het andere gele iets gevuld en het kropje van de witmasker erg goed gevuld.

Iemand tips/suggesties/raad  ???

Warm gehouden worden ze allemaal, maar die witmasker schreeuwt gewoon het hardst naar eten...die krijgt dus ook het meeste.

Rianne

Je kunt de oudste er even uithalen als de ouders gaan voeren. Dan geven ze eerst de kleintjes en kun je de grootste later weer terug zetten :)

Tamireya

Dank je Rianne,

Hoe lang kan/mag zo´n jong donsje van 7 dagen uit het blok blijven zonder uit te koelen?

Rianne

Lekker in een doekje tegen je aan houden. :) Het voeren gaat vrij snel, dus als je ziet dat de kleinsten te eten hebben, zet je m weer terug. Het is in huis ook niet zo heel koud.

Tamireya

Heel erg bedankt Rianne.

Ik ga dit zeker straks proberen  :)