Valkparkiet is niet meer te houden, bijt tot bloedend toe..

Gestart door Anne., 18 juni 2011, 21:16:39

« vorige - volgende »

Anne.

En nee, ik overdrijf echt niet...  :-[

Sinds ongeveer een jaar heb ik een valkparkiet, Loki. Toen ik hem kocht was hij ongeveer 3 maanden oud. Al snel merkten we aan zijn gedrag dat het een mannetje was. Hij floot als de beste en deed vaak heerlijk macho. Hij kwam ern iedere dag uit, was superleuk en erg lief.

Tot het echt met de dag slechter begon te worden. Hij zat vaak op de rand van een grote lijst op een schilderij, als je hem daar vanaf probeerde te halen, werd hij vaak erg agressief. Bijten, blazen e.d. Vanaf toen is het echt zo enorm bergafwaarts gegaan. Hij vliegt je nu letterlijk aan als je niet oppast en als hij er uit is.. Wat ik eigenlijk alleen nog op min slaapkamer doe, is het gewoon onmogelijk hem op je hand te laten stappen.

Ik zit nu echt werkelijk met mijn handen in het haar, ik heb echt ALLES geprobeerd. Belonen bij goed gedrag, straffen bij slecht gedrag, ander voer, andere kooi, lichte kamer, donkere kamer..

Ik ben echt opzoek naar dé tip..
Kunnen jullie mij helpen?

Rianne

In dit geval zou het misschien kunnen helpen als je je valkje laat kortwieken. Dan kan hij niet meer naar de hoogste plek in de kamer vliegen, en is hij meteen een stuk afhankelijker van jou.

mariska79

@Rianne
Dis was ook al meteen mijn eerste gedachte, maar omdat de meesten hier of het forum (ik ook) er faliekant tegen zijn durfde ik het niet neer te zetten  :-\

Maar ik denk dat het wel degelijk zal gaan werken!!

Jeroenw

Wat erg  :-[

Zou het ook aan zijn hormonen kunnen liggen ?

Puber na jaar is niet meer van sprekend hij
Is al door zijn puber tijd heen  ???

Mischien dat hij seksueel gefrustreerd is ?
En alleen is

Ik denk nu even mee

En hij probeert een rang boven jou te komen .
Kortwieken wat rianne zegt is een oplossing dan word hij afhankelijke
Aan jou

Vraag : hoe heb je hem in het verleden afgestraft ?
Ik oordeel niet begrijp me niet verkeerd
Bij verkeerd straffen kan je het erger maken
Heel belangrijk om te weten hoe je het heb gedaan . om je valkje en jou verder te  helpen

Een maatje voor hem die hem echt kan begrijpen wat hij bedoel

Het bijten en boos zijn . Is mischien om je iets duidelijk te maken wat hij wil maar het wordt maar niet begrepen

Vergelijk ook maar met ons als we in een omgeving zitten die je niet begrijpt dan draaien we ook door

En dat is niet jouw schuld , jij bent een mens en hij een valkparkiet
Twee kompleet verschillend wezens

Vertell wat meer over de metodes die je met hem heb aangepakt om het gedrag van hem beter te maken

Anne.

Rianne, Mariska. Ik ben bang dat als hij gekortwiekt wordt, dat hij helemaal zijn ei niet meer kwijt kan (vliegen e.d.) en nog gefrustreerder word.

Jeroen. Straffen is iets wat ik niet graag doe, ik beloon het liefst het goede gedrag. Dat heb ik ook gedaan. In het begin beet hij niet zo hard en liet ik hem gewoon bijten tot hij normaal stil zat. Dan beloonde ik hem met een hapje trosgierst, hem steeds weer wat meer laten doen tot hij opstapte zonder te bijten. Dit ging een poosje goed, toen liep het echt uit de hand.
Ik kan momentaan gewoon NIET door de zure appel heen bijten, ik kan hem mij niet laten bijten, dat doet simpelweg te veel pijn. Hij is ook op een gegeven moment begonnen met dreigen naar mijn gezicht als hij op mijn schouder zat. Op de momenten dat hij dat deed, duwde ik hem van mijn schouder en zette ik hem zo snel mogelijk terug in zijn kooi, half uurtje de doek erover en klaar. Heb hem ook vaak genoeg rondjes laten vliegen op momenten dat hij mij of iemand anders aanvloog.

Begrijp mij ook niet verkeerd, Jeroen. Ik werk al heel mijn leven met dieren, vooral met paarden en weet echt waar ik mee bezig ben. Dieren verschillen niet tot nauwelijks van elkaar. Het probleem is dus dat ik met ppaarden op de grond aan de slag ga als ze vervelend zijn, maar dit met mijn mannetje niet kan. Of hij vliegt weg, of hij word zo gefrustreerd en boos dat het me nieteens meer lukt.

Jeroenw

19 juni 2011, 22:51:55 #5 Last Edit: 19 juni 2011, 23:03:40 by Jeroen-valkparkiet
Paarden hebben ander behoeftes dan een valkparkiet
Die vraag om anderen dingen om blij te worden
Maar wat je voor hem gedaan klink goed

En ik weet als de paard vervelend is dat je hem hardt aanpakt
Paard heb een dubbele huid wat voor ons een harde klap is is bij een paardt een klein tikje ik schrok me rot toen ik voor het eerst naar de paardenmenese ging de vrouw die dat deed bij een paard moest echt bij mij verantwoorden.

Hij is blijkbaar echt met iets niet blij mee

Ik ga beginnen bij het begin de basic

Heb hij speeltjes ?
Eten is goed
Kooi ook geen probleem
Hij moet nu uit zijn pubertijd zijn dat kan het ook niet zijn
Je training klink ook goed
Alleen. Dat  rond laten vliegen als hij zo is maar je was op einde raad dan probeer je alles maar zo beloon je hem

Mannetjes zijn dominant en dat uiten ze met bijten dwingen
Bijvoorbeeld om in zijn nek geaaid te worden doe je iets wat ze niet willen dat laten ze duidelijk blijken.

Je heb 1 valkparkiet zijn groepsdieren van oorsprong en de mens kan dat niet vervangen afwijkend gedrag krijg je daardoor frustratie van de valkparkiet naar de baas toe en kan ook heel aanhankelijk worden

Eenzaamheid verveling ben je veel weg geweest is hij veel alleen geweest ?

Ben je bv opvakansie geweest ?

Ik trek de conclusies tot nu toe

Hij probeerdt baas te zijn :
Oplossing:  om te voor zorgen dat hij het gevoel heb dat hij niet alles kan doen en afhankelijk van jou word en dat jij de gene ben die de baas is is kortwieken dan kan je veel meer met hem doen en zo beter met hem werken de voorbeeld gaf je al met je paard is op de grond en je  valkje  niet want die vliegt weg. Je hoef het maar een keer te doen tot zijn volgende rui en heus gefrustreerder kan hij niet worden
Kans is heel groot dat hij rustiger word

Of Hij verlangt naar een maatje die hem begrijpt of naar een vriendin

Oplossing : Valkparkieten alleen kunnen vereenzaamen en krijgen gedrag stoornisssen veren plukken eenzijdig eten agressie naar baasje
2e valkparkietje kan wonderen doen. Op de momenten dat je weg ben heb hij al tijd aandacht en af lijding

Paren seksueel gefrustreerd

Jeroenw

20 juni 2011, 01:34:54 #6 Last Edit: 20 juni 2011, 01:42:11 by Jeroen-valkparkiet
Een tip
http://click.icptrack.com/icp/relay.php?r=54449490&msgid=214281&act=BA66&c=454705&destination=http%3A%2F%2Fwww.birdtricks.com%2F7tips.pdf

Die man traint valkparkieten en geef ook uitleg over het bijten
Leren van trucjes en gehoorzaamheids traning
En beter begrijpen van je valkparkiet

Hier een link  met gratis filmpjes van hem de rest wijst zich zelf

http://www.birdtricks.com/Cockatiels/

Tamireya

Hoi Anne,

Ik heb even je dagboekje gelezen wat je begon toen je Loki kreeg om meer achtergrond informatie te vinden.

Volgens mij heb je twee problemen. Ten eerste zit hij met zijn 8 maandjes nu in de puberteit of iets dergelijks en ten tweede heb ik het gevoel dat jullie relatie een beetje gestoord is.

CitaatDus ik pakte hem vast.. begint ie gek te doen (doet ie normaal nooit) en bijt me gewoon tot bloedens toe 
Ik weet zeker dat ik nergens in kneep, ik neem hem namelijk altijd tegen me aan en leg dan mijn hand zachtjes over hem heen ..
Ik hoop dat in de kooi al straf genoeg voor 'm was..

Citaatduwde ik hem van mijn schouder en zette ik hem zo snel mogelijk terug in zijn kooi, half uurtje de doek erover en klaar

Door deze handelingen is hij je vertrouwen kwijt. Ik snap natuurlijk dat je het niet fijn vind om gebeten te worden en dan zo reageerd maar je valkje begrijpt dit misschien niet zo  ;)

Ik heb nu gehoord over toilettraining, misschien dat dit een optie is ipv kortwieken als je dit echt niet wild. Zelf heb ik daarmee nog geen ervaring, heb het zelf als tip gekregen om mijn valkjes tammer te krijgen. :)
Je vind informatie via google of (ik dacht) ook hier op het forum erover.

Als je een doek over de kooi gooit, niet helemaal de kooi verduisteren. Misschien alleen maar een helft als het echt moet zodat hij jou dan niet meer ziet.

Klicktraining is leuk maar niet geschikt voor alle dieren....heb het met een hond en een kat probeert en deze reageren daar totaal niet op  ::)
Dat is net zoals dat niet ieder diertje tam is....de een vind het geweldig en de ander ziet het gewoon niet zitten ;)

Hoeveel tijd besteed jij aan Loki?
En hoe vaak kan en mag hij uit zijn kooi?
Hoe ga je te gang als je Loki uit de kooi laat?
Moet hij eerst opstappen of doe je gewoon de deur open?
En hoe gaat Loki weer in de kooi? Vanzelf, met behulp van jou of anders?

Groetjes Agnes

Jeroenw

Haar dag boek is van 27 april 2010
Loki is ouder dan 8 maanden
Puber tijd kan het niet zijn

Huh tolettraning kijk naar de gratis filmpje die ik je als tip gegeven heb Anne

En over de click training nooit geprobeeerd is nooit gelukt

Meer achtergrond informatie is welkom over  loki dan kunnen we jullie veel beter helpen

Landiej

Onze Loekie (zou het aan de naam liggen? ;) ) heeft dit probleem ook een beetje. Hij bijt nog niet, maar heeft de neiging om te weigeren op te stappen/de kooi weer in te gaan. Hij vliegt zijn popje Lola aan om niets en jaagt haar de hele kamer door, en vindt handen helemaal niet meer leuk.

Nu heeft hij een nestje kleintjes gekregen met Lola en gaat het opstappen veel beter. Ook is hij lang niet meer zo agressief. Ik vraag me alleen of dit zo blijft als de jongen zijn uitgevlogen en het 'normale' leven weer gaat beginnen.

Misschien dat het hebben van een popje en een nestje zijn hormonen in balans heeft gebracht, en dat hij daarom weer 'normaal' doet.

Ik denk dat het in het geval van Loki ook best een hormoonkwestie zou kunnen zijn. Hij heeft immers ook zo zijn behoeftes, en heeft voor zover ik het hier uit je verhaal kan opmaken geen popje of maatje om dit te delen. Heb je hem weleens zien 'wipwappen' met een zitstok of iets dergelijks?
En heb je er weleens over nagedacht om een maatje voor hem aan te schaffen?

Saar

Ik ken iemand die dit ook heeft gehad.
Een zeer agressieve valkparkiet die haar ook aanvloog.
Ze heeft toen de valkparkiet gewiekt, en sinds die tijd is dat zo goed als over. Het kortwieken zou zeker positief kunnen werken. Zelf zou ik ook voor die optie kiezen. En als hij dan weer wat liever is, er een popje bijzetten :)
Succes!

Rivka

'Hallo Anne.

Mijn valkparkiet heeft ook zoiets gehad (hij is 1 jaar en fluit heel erg) (hij heeft het nog steeds een beetje) het is ook een mannetje en hij is verliefd op alles (knuffels, theedoeken, bewegende flappen enz.) Bij de theedoeken en knuffels is het zo dat hij ze beschermt en dus agressief reageert.. kan het zijn dat hij bij jouw dat schilderij beschermt? (je vertelde dat hij eerst altijd op een schilderij zat)  bij mij zit ie ook op het schilderij maar die beschermt ie niet..

Bij jouw is het zo te lezen vele malen erger en ik denk dat het voor jouw de beste optie is om het kortwieken te proberen..

Groetjes Rivka

Anne.

Tamireya, ik ben het echt absoluut niet met je eens. Die dingen die jij uit mijn dagboekje hebt getoverd waren puur en alleen omdat meneer mij beet. Bijten = terug in kooi, hoe dan ook. Of ik hem nou vast moet pakken of vanaf mijn schouder de kooi in moet schuiven. Een menneke als dit kan dat soort dingen echt wel handelen.
Loki komt momenteel niet vaak uit zijn kooi, maat probeer hem er toch zeker 2 keer per week uit te hebben. Dit ook puur omdat hij zo agressief is.
Loki krijgt tonnen vol aandacht van me. Ik zit praktisch altijd naast zijn kooi als ik thuis ben.
Als hij er uit gaat, laat ik hem op mijn hand stappen en neem ik hem bij me, na een poosje vliegt hij dat richting zijn schilderij en komt hij niet zonder moeite terug. Als hij terugkomt wordt hij agressief. Soms is het zo dat hij zelf terugvliegt naar zijn kooi, en als hij er te lang uit is, zet ik hem met de nodige moeite en pijn terug.

Jeroen, ik sla mijn paard niet. Ik beloon mijn paard, net als ik probeer te doen bij mijn valk, maar het schijnt niet helemaal over te komen bij hem.

Hij heeft speeltjes, hij heeft prima voer, hij heeft het ook prima naar zijn zin in zijn kooi.

Bello

Hier hebben wij een dominant popje en als ze gekortwiekt is, is ze rustig, kunnen we veel met haar doen.

Groeien de veren weer aan dan is ze wederom dominant en probeert je uit.
We hebben er voor gekozen om haar iedere keer te kortwieken en dit bevalt ons goed.

Is voor je mannetje zeker een aanrader, hij kan dan nog fladderen......
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Jeroenw

Citaat van: Anne. op 23 juni 2011, 20:30:34
Tamireya, ik ben het echt absoluut niet met je eens. Die dingen die jij uit mijn dagboekje hebt getoverd waren puur en alleen omdat meneer mij beet. Bijten = terug in kooi, hoe dan ook. Of ik hem nou vast moet pakken of vanaf mijn schouder de kooi in moet schuiven. Een menneke als dit kan dat soort dingen echt wel handelen.
Loki komt momenteel niet vaak uit zijn kooi, maat probeer hem er toch zeker 2 keer per week uit te hebben. Dit ook puur omdat hij zo agressief is.
Loki krijgt tonnen vol aandacht van me. Ik zit praktisch altijd naast zijn kooi als ik thuis ben.
Als hij er uit gaat, laat ik hem op mijn hand stappen en neem ik hem bij me, na een poosje vliegt hij dat richting zijn schilderij en komt hij niet zonder moeite terug. Als hij terugkomt wordt hij agressief. Soms is het zo dat hij zelf terugvliegt naar zijn kooi, en als hij er te lang uit is, zet ik hem met de nodige moeite en pijn terug.

Jeroen, ik sla mijn paard niet. Ik beloon mijn paard, net als ik probeer te doen bij mijn valk, maar het schijnt niet helemaal over te komen bij hem.

Hij heeft speeltjes, hij heeft prima voer, hij heeft het ook prima naar zijn zin in zijn kooi.

:o o.

Als je stuk van jou zo lees en je heb de rest niet gevolgd
Dan lijkt het net of je zwaar beoordeeld wordt
Over hoe jij je dieren behandelt.

Je heb het zwaar met je verantwoorden .

Je begrijp toch wel wat ik bedoel met paarden
Kijk jij doe het niet mij opa Deet dat ook niet
Je kreeg echt ruzie met hem . Als je een paard sloeg Met een zweep
Maar zo doen ze het wel toch?? In die branch

Oké weer terzaken waar  topic  van jou over ga

loki kom niks te kort bij jou

Je zal echt na moeten denken over kortwieken
En een leuk meisje of vriendje voor hem zoeken

En neem de raad tip aan .volgens mij denk je  dat hij nog meer gaat bijten Daardoor .

Slechter word hij er niet op  . hij bijt nu toch al
Kan alleen maar beter worden .

Bevalt het niet de veren komen na de rui weer terug .

Er zijn er meer die zeggen dat het een oplossing kan zijn
Lees je reakties maar na bijna nou wat zeg ik wij allemaal zeggen
Dat  kortwieken kan helpen

Het blijf jou keuze van wat je ermee gaat doen .
Je vroeg om hulp en die heb je gekregen .

Groetjes jeroen