6 mei 2025, 09:59:43

mijn eerste valkje

Gestart door kellxr, 10 juni 2011, 19:50:50

« vorige - volgende »

kellxr

u kent het vast allemaal wel,
het dillema van het nemen van een vogeltje,
ik had dat dillema in iedergeval wel.

ik had al eerder 2 grasparkietjes gehad, dribel en ibel, dribel had ik van iemand gehad, en ibel was aankomen vliegen, ibel is overleden na een ongelukje, ze vond het altijd fijn om onder de dekens van het bed te kruipen... en dribel hebben we in moeten laten slapen vanwege een tumor aan het oog (wat overigens vaak ontstaat uit een oogontsteken van het zand op te bodem in de kooi)

maar toen ik in de vakantie een klein spreeuwtje vond, die geen moeder meer had en waar ik toen voor heb gezorgt wist ik het zekker, als ik thuis ben wil ik weer een vogel, ik miste het gewoon..

dus ik met mijn ouders naar 'dennis papegaaien' in den ilp, daar zaten zoveel vogels dat de keuze voor mij alleen maar moeilijker werd, ik zat te denken aan een agaponis, een grasparkietje of een valkje. ik liep langs de kooitjes, waar nog wel erg jonge kuikens zaten, bijna nog kaal, amper dons en al helemaal geen pennen. mijn oog viel op die lieve kale agaponis, die ondanks de kaal heid wat meer dons had dan de andere, en dus groen/blauw van kleur was. ik wist gelijk dat ik deze wou hebben maar moest haar dan wel met de hand voeren, in het begin helemaal prachtig natuurlijk, je hecht je zo erg aan zo een beestje, maar het noodlot sloeg toe, het beestje overleed 3 weken later, (het zat onder de warmte lamp kreeg genoeg en voldoende te eten, en was nooit eenzaam!) wij natuurlijk terug naar de speciaalzaak, en kregen opnieuw een nieuw donsje mee naar huis, ook dit ging goed, tot ze na 2 weken een aanval kreeg, dus belde wij het alarm nummer  van de speciaalzaak, hij vertelde ons dat we opgeloste dextro moesten geven, daarna sterkte ze weer aan, maar nog geen 3 dagen later, was ook dit beestje niet meer bij ons... toen we weer terug keerde met dit nieuws bij dennis pappegaaien, kreeg ik te horen, dat ik het beestje niet goed verzorgd zou hebben, natuurlijk kwam dat hard aan want zelfs in de pauzes van school racede ik naar huis om het beestje zijn voeding tegeven, en nam er zelfs vrij voor. we hadden inmiddels besloten dat we geen agaponisje meer wouden, omdat deze twee keren me erg hebben aangegrepen, toen kwam ik bij een kooitje aan waar valkparkietjes zaten, en ja hoor daar zat een geheel witte maar met rooie ogen, een albino dus, mijn vader zei 'denk er nog maar even over want albinos zijn niet erg natuurlijk en straks raak je deze ook kwijt' het liefst nam ik der gelijk mee naar huis, maar besloot er toch nog even over te denken, toen we een week later toch die mooie witte valk wilde gaan halen, stond ik geschokeerd achter het kooitje, daar lag die mooie witte valk in een hoekje, dood te zijn... en dus besloot ik een ander mee tenemen, met in mijn achterhoofd natuurlijk gemengde gevoelens, gelukkig, dat die witte valk niet bij ons thuis is overleden, maar ook schuldig want als we der wel mee hadden genomen had ze mischien wel nog geleefd, maar de ander die ik meenam was ook een erg mooie vogel licht grijs tijger print (zoals van een tijgerbrood) op de vleugels en een geel kopje met oranje wangetjes, dat is haar dan, heaven, we hebben die dag een kooi gekocht, en haar lekker mee naar huis genomen, in het begin hebben we veel strijd gehad, omdat ik haar natuurlijk het liefst alla minuto tam wou hebben, maar het heeft me ook geleerd om geduldig te zijn, nu is heavy een heerlijk vogeltje van alweer bijna een jaar oud (ongeveer rond augustus) en fladdert ze lekker der op los, ze vind het heerlijk om mensen om der heen te hebben en even zoenen met de kat, daar is ze ook niet vies van (natuurlijk letten we dan wel goed op)

dit is het verhaal van mijn eerste valkje,

animallovertje

wat een triest verhaal van al je vogels die zo noodlottig aan hun eind zijn gekomen.. vind het persoonlijk erg jammer dat je elke keer zulkje jonge vogeltjes hebt opgehaald, waarom niet gewone jonge vogels die al wel zelfstandig zijn? maar hopelijk heb je met het valkje dat je nu hebt wel veel plezier
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

kellxr

Citaat van: animallovertje op 10 juni 2011, 20:02:29
wat een triest verhaal van al je vogels die zo noodlottig aan hun eind zijn gekomen.. vind het persoonlijk erg jammer dat je elke keer zulkje jonge vogeltjes hebt opgehaald, waarom niet gewone jonge vogels die al wel zelfstandig zijn? maar hopelijk heb je met het valkje dat je nu hebt wel veel plezier

enkeld de 2 agaponisjes waren nog niet zelfstandig maar de 2 parkietjes en mijn valkje waren gewoon jong en zelfstandig, ik gaf mijn valkje net haar eerste aardbeitje van dit seizoen, aah wat zat ze heerlijk te smullen, ik vind het zo een geweldig gezicht dat zo een beestje van zoiets kleins kan genieten

carco

Gelukkig dat het met deze zo goed gaat.
Alleen jammer dat je keer op keer naar dezelfde zaak terug gegaan bent die al zo'n slechte naam opgebouwd heeft.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

*Esther*

Hej

Bijzonder verhaal.
heb je ook foto's van je valkje? Daar zijn we hier erg gek op.

gr Esther

Cherro

Mocht je in de toekomst weer een vogeltje halen, haal deze dan NIET bij dennis papegaaien.

Je kon dit natuurlijk niet weten, maar daar zijn vele vele vele mensen die daar een vogel hebben weggehaald, welke binnen een paar week tot een jaar allemaal zijn overleden.

Mijn kennissen hadden daar hun jonge grijze roodstaart weggehaald, wat ik had voorkomen als ik het had geweten dat ze daar zouden halen.
Na 3 week lag ook idd de grijze roodstaart dood in de kooi, terwijl ze al dagen lang voor onderzoeken e.d. naar de DA waren geweest.

Ik ben blij te lezen dat Heaven wel goed gaat bij jou, en hoop dat dat ook zo mag gaan blijven.

Ben erg benieuwd naar een fotootje van je boefje :)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

kellxr

ja na de aankoop van heaven hoorde we ook overal dat de vogels van dennis papegaaien inderdaad slecht zijn, wat ik dus erg jammer vind, maar ook aan het zien dat er zoveel jonge bijna nog kale vogeltjes bij elkaar in een bak zitten zonder ouders had al een vermoeden moeten opwekken, ik ga zo snel mogelijk fotos van heaven op mijn profiel zetten, en had ook nog een vraagje, mijn oma past vanaf 14 juli tot 11 augustus op heavy, zei heeft ook al op mijn vorige parkietjes gepast, maar aangezien dit beestje nogal een ander karakter heeft dan de andere 2 en ze nogal raare fratsen uit haalt, laat ik mijn oma op mijn profiel berichtjes posten mocht er iets aan de hand zijn en ik het antwoord niet weten, ik hoop dat jullie in die tijd mijn oma een beetje kunnen helpen mocht dat nodig zijn, aangezien er dus ook een kans is dat ze binnenkort een eitje gaat leggen(ik hoop natuurlijk als ik thuis ben) en er kans is op legnood, aangezien ze nog geen jaar oud is.

alsvastbedankt

kellxr

whoeehoeee, dit zijn dus 2 fotos die ik nu bij de hand heb 1 van der dagelijkse dutje (op zn kop) en 1tje in de kerst boom

kellxr

oepss de fotos erbij zetten lukt niet, iemand even een utilegje? ???

Landiej

De foto's zitten als bijlage bij je vorige post :) Dat is wat er gebeurt als je ze hier uploadt.
Als je wilt dat ze hier in je bericht verschijnen moet je ze eerst even op internet zetten, bijvoorbeeld bij photobucket. Daarna kan je ze met behulp van het afbeeldingsicoontje hier posten.

Het zijn in elk geval leuke foto's, vooral degene waarbij ze op haar kop hangt :D