29 april 2024, 18:10:35

Lichtelijk ongerust, hulp gevraagd

Gestart door Mylo, 10 juni 2011, 10:46:57

« vorige - volgende »

Mylo

Hallo allemaal,

Om niet zo heel erg met de deur in huis te vallen zal ik eerst even wat over mijzelf vertellen. Ik ben Myrthe , woon in Emmen en ben gek op alle dieren! Ik heb een webwinkel met producten voor kleine huisdieren en ben sinds kort "mama" van twee baby halsbandparkieten.
Nu weet ik dat dit een valkparkieten forum is maar dit is het enige forum die ik kon vinden, waar veel ervaring met handopfok is dus ik hoop dat jullie me alsnog willen/kunnen helpen

Goed , mijn probleem:
Van een kweker bij mijn vereniging (kweek zelf geen vogels, fok konijnen) heb ik twee halsbanden gekregen omdat ze "mishandeld" werden door de ouders en hij geen tijd heeft om ze met de hand groot te brengen. Ze zijn van 12 mei.
Toen ze hier kwamen wogen ze respectievelijk 108 en 114 gram. Inmiddels , 5 dagen later wegen ze 105 en 114 gram. Dus 1 valt een beetje af en de ander blijft gelijk. Nu gebruik ik het schema wat hier op de site staat dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Ik let goed op of het kropje s ochtends leeg is en overdag voer ik ze gewoon op de gezette tijden.

Nu heb ik hier ook enkele foto's bekeken van valkjes rond dezelfde leeftijd en mijn halsbandjes lijken wel jonger. Ze hebben wel al echte pennen maar voor de rest zijn ze nog behoorlijk kaal.

Doe ik iets verkeerd? Of hebben jullie misschien suggesties voor me?

Alvast bedankt! En sorry voor het hele verhaal  ::)

Rissiejjj

Je woont in Emmen (Drenthe)?
Zo ja, ik ook, heb inmiddels 8 Valkjes met de hand grootgebracht, Ik zeg niet dat ik deskundige ben. Dat zeer zeker niet, maar door ervaring word men wijs he.
Zou wel is langs willen komen is kijken!?

Mylo

Ja ik woon in Emmen! Dat zou heel fijn zijn, al is het alleen maar voor mijn gemoedsrust haha.

hilde

zitten ze ook warm?


groetjesssssss

Mylo

Ze zitten bij gebrek aan een warmte lamp, met een snugglesafe in de bak...

Rissiejjj


hilde

welke poeder (merk pap) heb je genomen?
want er zijn verschillende soorten .


Mylo


hilde

in a19 zit wat meer vet misschien dat even proberen?of a19 high energy?


groetjes

Mylo

Ok dan ga ik dat morgen gelijk ophalen. Inmiddels heeft Rissiejjj me aangeraden om ze in een klein vervoersbakje op de snugglesafe te zetten zodat het wat minder moeite kost om warm te blijven (ze zitten nu in een duna kooi).

mariska79

Misschien dat ik het verkeerd heb, maar je schrijf dat je ongerust ben over de grootte van je halsband-donsjes, dat ze er kleiner uit zien dan de valk-donsjes hier op de site.
ook geef je voeding via de "valkparkieten" schema.

Maar halsbandparkieten  zijn groter en ik DENK dat ze er dan langer over doen qua opgroeien, en dat ze dan ook evt meer voeding nodig hebben.

Ik ben hier een totale leek in, maar ik zie dat niemand  reageer op het feit dat het halsband parkieten zijn.. 

Mylo

Oh sorry dat ligt aan mij... Ik heb het volwassen gewicht van een valkje vergeleken met een volwassen halsband... En met dat grootte-verschil, heb ik de valkjesvoedingslijst aangepast.
Dus ik geef meer dan op het schema staat maar heb dat wel als richtlijn gebruikt.
Ik heb een foto van ze gemaakt met m'n telefoon, nu even uitvinden hoe ik die foto op de laptop krijg en dan zal ik 'm hier plaatsen.

hilde

weeg je ze dan ook? en geef je dan ook 10% van het lichaamsgewicht?

Mylo

Ja ik weeg ze elke keer voor en na de voeding. Ik geef inderdaad 10% van het lichaamsgewicht.

hilde

dat is goed  :)

er zullen er nog wel reageren


groetjessssssssss