hoe vaak in1 jaar of seizoen kunnen valkparkieten broeden

Gestart door henkdewit, 10 juni 2011, 09:00:46

« vorige - volgende »

henkdewit

Mijn valkparkieten hebben vanaf 9 mei tot 5 juni tevergeefs op zes eitjes zitten broeden. Ik zag op 5 juni toen eindelijk het nestblok eventjes door beide verlaten was, dat de eitjes niet bevrucht waren; dat had ik veel eerder moeten doen vind ik nu achteraf, want het is een heel gedoe voor Cor en Nora; ze doen erg hun best maar ze zijn veel blijer zonder die taak merk ik nu.
Echter, ze zijn weer iedere dag aan het paren, en ik wil ze niet de mogelijkheid tot succesvol broeden, kuikens krijgen dus, ontnemen.
Maar, is het wel überhaupt mogelijk dat ze opnieuw eieren krijgen en wederom zo ijverig gaan zitten broeden...dat gaat toch niet achter mekaar door?
Voor de zekerheid heb ik het nestblok toch maar weer opgehangen...

Hartelijk dank voor het lezen en misschien ook het reageren

animallovertje

als ze eitjes hebben gelegd is het belangrijk om die te laten liggen.. of te vervangen voor nep-eitjes.
wanneer je de eitjes weghaalt wanneer ze nog aan het broeden zijn heb je grote kans dat ze gelijk weer eieren gaan leggen.
als je geen kleintjes wilt, dus de eitjes die gelegd zijn vervangen voor nepeitjes.. als ze niet bevrucht zijn hoeft dat natuurlijk niet.. wanneer ze dan de interesse in de eitjes verliezen haal je ze tegelijk met het broedhok weg.
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

henkdewit

ik wil vooral in de natuurlijke behoefte van hen voorzien.  Ze zijn weer aan het paren geslagen, na het mislukte broedsel, en nu heb ik ook maar weer het nestblok aan de kooi gehangen. Ik neem aan dat op de paringen wel weer eitjes zullen volgen.... Maar ik vroeg me af of dat wel zo snel kon
Hoe vaak hebben valkparkieten in de natuur een nestje, gaat dat achter mekaar door, of is dat afhankelijk van hun leeftijd, is dat afhankelijk van een seizoen?

Overseer

Ze kunnen achter elkaar doorgaan.
Maar als ze een nestje maken waaruit niks komt dan is het niet erg dat ze nog gelijk een nestje maken, Zelfs als ze een nest maken waar jongen uit komen en deze opvoeden kunnen zij ook daarna gelijk weer een nest maken mits de ouders sterk genoeg er voor zijn.

De meeste (kwekers) laten hun valkparkieten 2 a 3 max nestjes per jaar maken.

Groet

foatum

Mijn koppeltje wat eind april was begonnen aan een nestje (helaas niets uitgekomen, ws onbevrucht) is ook aansluitend een nieuw nestje gaan maken en zitten nu op het 2e legsel.
Ze wisselen elkaar goed af dus krijgen ook beide de tijd om te eten, ik maak mij er dan ook absoluut geen zorgen over.

henkdewit

erg bedankt voor jullie reacties. Ben benieuwd hoe het hier gaan zal. Ze zijn iig weer iedere dag meerdere malen aan het paren, en duiken herhaaldelijk het -nog lege- nestblok in, ter inspectie ofzo.

Overigens, het is opvallend hoe stil ze zijn wanneer het nestblok aan de kooi hangt. Alsof hun instinct hun gebiedt hun nest niet te verraden met het anders vaak langdurige geschreeuw wat ze kunnen doen (vooral 'smorgens). Nu geven ze geen kik meer. Wel een voordeel...

henkdewit

Nou, Cor en Nora hebben alweer drie weken voor nix in dat bedompte nestblok gezeten

Bij mekaar zijn het nu negen onbevruchte eieren

kan dat ooit nog wat gaan worden denkt u,
of zal éen van de valkparkieten (of beide)  onvruchtbaar zijn?

Zouden jullie het ze een volgende keer opnieuw laten proberen?

Landiej

Proberen kan geen kwaad!

Het kan ook best lang duren voordat eitjes uitkomen. Niet elk eitje komt na de standaard 21 dagen uit. Als de eitjes langer dan 30 dagen liggen kan je ze weghalen en afwachten of ze weer aan een nieuw nestje beginnen.

Wat de bevruchting betreft: het kan zijn dat er bij het paren iets niet goed gaat. Sommige mannetjes kunnen nog niet zo goed mikken. Komt na een paar keer oefenen vast goed! ;)

henkdewit

Oke, bedankt, we hoeven dus nog niet te wanhopen

Cor, gericht schieten graag de volgende keer  ::)