6 mei 2025, 18:12:41

gevaarlijk?

Gestart door davy  mertens, 30 januari 2004, 00:41:57

« vorige - volgende »

davy  mertens

hoi allemaal ik ben van plan om een tamme valkparkiet aan te schaffen  ik zal er ZEKER  3 uurs per dag mee bezig zijn.
aangezien hij dan nog wat alleen zit ben ik van plan om een grote kooi te kopen met wat speeltjes (bijv.  een balletje met gaatjes met zaden erin zodat hij al rollend de zaden moet bemachtigen)  maar ik heb ook nog een kat  hoe moet ik die 2 aan elkaar laten wennen?

Karin

Hoi Davy,

Vertrouw nooit een kat met een vogel. Zorg er gewoon voor dat de kat uit de kamer is als de vogel losvliegt, want ook al lijkt het in het begin goed te gaan, op een gegeven moment zal de kat toch het valkje pakken. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar om het daar op te gokken... Zet de kooi ook zo neer dat de kat er niet bij kan en als je niet thuis bent zou ik de kat ook niet in dezelfde kamer als de vogel laten.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

andre28

Hoi, zorg dat de kat nooit alleen is met de vogel.
Ik heb 3 katten als mijn twee valkjes los zijn ben ik er altijd bij.
De katten moeten zien dat de vogels gelijkwaardig zijn als hun ik doe dus de katten op dat moment niet de kamer uit.
Mijn katten kijkt dus niet naar mijn vogels om.
Ik kan de vogels rustig naast hun neer zetten zonder dat ze een poot uithalen.

Annouschka

Hallo,
ik heb hier ook 2 katten rondlopen, die komen gewoon niet waar Chewy zit.  We hadden dit al besloten voor we hier kwamen wonen en ons valkje er nog niet was.  Dit om beschadiging aan onze nieuwe meubelen te voorkomen.  Mijn katten hebben de achterkeuken die volledig ingericht is voor hen met krabpaal, mandjes en massaal veel speelgoed.  Langs daar kan ik ze ook makkelijk meenemen in de tuin, 1 nadeel hier: er zitten hier zeer veel duivenmelkers en mijn buurvrouw haar katten zijn hier ook vergiftigd geweest.  Dus ga ik altijd met ze +- 2 maal per dag buiten voor een kwartiertje tot een halfuur.  Alleen laat ik ze niet buiten want ik zou niet willen dat ze doodgaan, ze hebben vroeger altijd op een appartement gewoond dus zijn ze sowieso niet veel gewend.  Mijn kattin zou hem ook niet willen pakken maar de kater wel, laat ze nooit met je vogel in dezelfde kamer.  Het jachtinstinct is te groot van de kat.  Dat kan je er volgens mij niet zo gemakkelijk uitkrijgen.
Groetjes.

Bianca

hallo hier mijn ervaring met vogel en kat,
Ik had toen ik klein (10jaar) was een tam grasparkietje "kraaltje" :P
en een kat "nanou" allebei ontzettend lief, de kat kek nooit naar de vogel om!

op een dag ging ik samen met m'n moeder naar de stad toen we thuis kwamen lag de kooi op de grond en kraaltje was foetsie!

overal gekeken en geroepen maar nee hoor...........geen kraaltje.
Ik begon het al aardig benauwd te krijgen maar bleef optimstisch, mijn moeder liep naar het "slaap bunkertje" van de kat.

Schudde deze leeg, daar kwamen alleen nog maar veertjes en 1 pootje uitvallen, m'n moeder riep meteen bianca, stop maar met zoeken! :-X

En zo kwam kraaltje aan z'n eind, we hebben alleen een pootje kunnen begraven. :-[

dus ik zou maar een plekje zoeken voor de vogel, waar de kat ECHT niet bij kan!

groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Kolkkie

Hoi Davy,

Mijn broertje heeft 2 katten en ik 4 valkjes. De valkjes staan in een voliere op mijn slaapkamer omdat daar de katten nooit mogen komen.

Bij mij thuis gaat het goed, want de katten zijn gewent aan vogels. De kat kwam bij ons in huis toen ik nog 2 grasparkietjes had, dus hij is opgegroeid met vogels.
Bij jou is dat andersom, dus zal ik het niet vertrouwen omdat de kat er totaal niet aan is gewent. Hij zal dan eerder achter een valkje aangaan denk ik.

Bij mij  lopen de valkjes zelfs bij 1 van de katten over de rug heen en de kat maalt er niet om.
Een andere kat is juist bang voor de valkjes en die rent hard weg als hij ze ziet.
Ik blijf er wel altijd bij als de katten los in de woonkamer lopen en de valkjes daar ook los zitten.
Een kat is en blijft natuurlijk een roofdier.

Op mijn slaapkamer hoef ik daar niet voor uit te kijken, want de katten komen er simpelweg niet binnen omdat ik atijd mijn deur dicht hou.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006