6 mei 2025, 23:31:53

is dit wel genoeg?

Gestart door brentje, 28 januari 2004, 22:48:20

« vorige - volgende »

brentje

hey allemaal ik heb een zeer tamme valkparkiet en verzorg hem goed  nu heb ik de vraag: ben ik er wel lang genoeg mee bezig?  smorges ben ik er ongeveer een 15 min mee bezig dan vertrek ik naar school als ik thuiskom geef ik eerst da andere dieren eten dan ben ik 15 min met hem bezig dan eet ik en dan ben ik een groot half uur met hem bezig dan studeer ik tot 19.30 à 20.00  en dan ben ik met hem bezig tot ik ga slapen  (22.00 à 22.30) is dit genoeg?

Paul

Hoi Brentje,

Als je een valkje alleen hebt ben jij zijn partner en dan wil ie het liefste de hele dag bij je zijn.
Dat kan natuurlijk niet maar je bent er dus ongeveer 1,5 uur per dag mee bezig als ik het even zo snel uitreken.
Staat ie ook op je kamer? want ook al zit ie in zijn kooi als ie je ziet is dat ook een vorm van aandacht en op dat moment voelt ie zich ook niet alleen.
Het lijkt me dat je valkje wel wat meer aandacht nodig heeft namelijk.
Als je hem niet genoeg aandacht kan geven kan je ook misschien een tweede valkje erbij nemen zodat ie minder alleen is maar hij zal misschien iets minder naar jou toe trekken dan maar wel gelukkiger zijn.
Ik weet niet wat de rest van het forum ervan vind misschien dat die ook nog hun mening hier kunnen neerzetten.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hallo,
ik zit hier ook met zo'n geval, ik heb Chewy nu 5 maand en ik ga er ook nog een valkje bijnemen.  Hij is zo gehecht aan mij dat ik iedere keer met schuldgevoelens de deur uitga, bovendien is het niet gemakkelijk om te werken, het huishouden te doen en dan nog eens met mijn beestjes (2 katten en Chewy) bezig te zijn en ze allemaal evenveel aandacht te geven.  Chewy zal veel gelukkiger zijn met een vriendje erbij en ik denk jouw valkje ook.
Je moet het maar eens overwegen he.
Groetjes

suus

hallo,
Volgens mijn berekening ben je 3 tot 4 uur mee bezig!!!
Maar er zijn ook vele valkjes die mogen er veel minder uit of helemaal niet elke dag eruit . Het is volgens mij ook een beetje volgens je eigen normen en waarden.
Ik denk dat de plek waar ie staat inderdaad ook nog uitmaakt, Als je valkje in de woonkamer staat en de rest van het gezin komt ook nog regelmatig langszeilen, dan heeft ie ook nog wat te zien, aandacht.
Een tweede valkje is natuurlijk erg leuk voor je valk, maar je moet dan w el een kooi hebben die groot genoeg is ect ect.
groetjes suzanne (1)
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Inger m

29 januari 2004, 22:20:04 #4 Last Edit: 29 januari 2004, 22:20:47 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik ben het met Paul eens. Valkparkieten zijn groepsdieren en ik zie met mijn vogels dat ze de hele dag met elkaar optrekken en contact met elkaar hebben. Zelfs als je 3-4 uur met je vogel bezig bent, zit hij nog zo'n 20 (excl nacht 10! uur) per dag alleen. Ik denk dat je dat zelf ook niet prettig zult vinden. Ik weet niet of de andere dieren (vogels) bij hem in de buurt staan, daar zou hij nog wat aanspraak aan kunnen hebben.

Ieder zijn eigen mening, maar ik vind eigenlijk dat je het tegenover een dier (groepsdieren) niet kunt maken het in z'n eentje te houden.
Als je een dier aanschaft betekent dit dat je moet zorgen dat het zich zo prettig mogelijk voelt en daarom zul je ook moeten investeren in het welzijn van de vogel (partner, grotere kooi, veel tijd erin steken etc etc).

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Andrea

30 januari 2004, 22:53:45 #5 Last Edit: 30 januari 2004, 22:57:21 by Andrea
Hallo,

Ik heb mijn valkje's kooi bij mij in de kamer staan.
Maar als ik thuis ben is ze dan meestal uit de kooi. Ze volgt me overal. Vaak zit ze op mijn hoofd en laat zich overal naar toe dragen.
Alleen als ik eten klaar ga maken gaat ze in de kooi, ik wil voorkomen dat ze zich verbrand.
Ik neem er nog een maatje voor haar bij,  nu heb ik de tijd voor haar. Ik hoef niet hele dagen naar school, maar na de zomer wel weer en dan vind ik het zielig dat ze overdag alleen is. En ik vind het zelf ook leuk een tweede valkje.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Andrea

Nog een aanvulling...

Ondanks dat Sparkle nu alleen is is het een opgewekt en vrolijk beestje. Ik denk dat het belangrijkste is dat je valkparkiet zich niet gaat vervelen.
Dus dat betekend dat je veel tijd in hem moet steken, want hij ziet jou als maatje.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle