29 april 2024, 11:12:26

broedsgedrag word hard afgestraft

Gestart door mariska79, 7 juni 2011, 18:21:03

« vorige - volgende »

mariska79

Ik heb 3 dames en een heer.
Twee van deze popjes (Bonnie en Phoenix) worden regelmatig betreden door het mannetje. Phoenix is zijn meisje, ze eten samen slapen samen en verzorgen elkaars verenkleed.

Maar het derde popje (whitey) is op het moment ook broeds en maakt van dat aparte geluid. En als ze dit aparte geluid maakt komt het mannetje er aan en bijt haar echt gemeend in haar poten  :o
Het is voor haar dan moeilijk om uit die broedse-trance te komen en dan pakt hij haar nog een paar keer flink in d'r poten.

Ik vindt dit echt heel zielig, maar ik ben bang dat ik er niets aan kan doen  :-\
Heeft iemand tips?

mariska79

Ik maak hier uit op dat ik er niets aan kan doen  :'(???

Jeroenw

Ik help je wel  ;)
Ik begreep dat je 3 vrouwtjes heb en 1
Man .

Zorg er voor dat je even veel mannen heb als vrouwtjes
Anders wordt er een de pineut.

Ander oplossing is er niet of apart zetten.
Het is veel leuker als je even veel mannetjes als vrouwtjes
Heb  :)

Groet jeroen

mariska79

Heeey Jeroen-Valkparkiet,

Ik heb idd 3 popjes en 1 man, niet bewust zo gekozen.
Apart zetten is idd gewoon geen optie, ik blijf er bij dat het groepsdieren zijn en als ze maar twee meter van elkaar af zitten is het huis te klein  ;D

Zelf dacht ik ook dat een tweede man er bij zou helpen, maar dan denk ik dat mijn kooi te klein is (101 x 77 x 195 cm.
zie foto)

Dus ben ik bang dat er geen opties zijn

Jeroenw

waarom geen grotere kooi ?

als het om geld gaat  ???

er is altijd een oplossing even goed na denken

en een tip hou die kooi  als je nieuwe heb aangeschaft heel handig
heb ik  ook net gemerkt. ;)

ja ik ken dat .. poppen als je valken jong aan schaf is het een vraag of het een man of een pop is. ik had altijd poppen hahaha

ik weet niet hoeveel ruimte je heb.  een kamer volière kan ook een oplossing zijn .

gr jeroen

Manouk

Op zich hoeft het geen problemen als je 3 dames en 1 heer hebt,
andersom had wel problemen gegeven.. De mannen kunnen gaan vechten om de dames, maar nu is er grote kans,
dat de man en 1 van de popjes een koppel gaan vormen, en de andere twee dames naar elkaar toe gaan trekken..

Meer dames als heren geeft vaak geen problemen..
dus wat mij betreft hoef je geen andere vogels of kooi aan te schaffen,,,

groetjes
Manouk

Jeroenw

hallo manouk

mijn ervaring is
dat ze mekaar wel zal kunnen gaan vervelen niet echt groot probleem . rosa wilde de man van linda afpakken en werd
flink afgestraft heel zielig en ze bleef het doen waar ze niet echt gelukkig van werd en mijn koppel ook niet. toen heb ik sem erbij genomen en het is opgelost

bij iedereen kan het verschillen en dit is mijn ervaring

gr jeroen

Manouk

Hallo jeroen, dit is meer geweest denk ik omdat er een valkje alleen was..
een oneven aantal...

Als je een even aantal hebt, zal het goed gaan denk ik, mits er meer popjes zijn...

groetjes
Manouk

mariska79

Waarom geen grotere kooi??
Dit is de grootse die ik heb kunnen vinden.
En deze is nog geen half jaar oud, de kosten waren 300 euro's
Ik geloof dat ik dan toch echt ruzie krijg met mijn vriend  :-\ ;)

Jeroenw

nee was een even aantal
ze had een pop als maatje altijd al gehad maar mannen vindt ze meer aantrekkelijker dan een pop  
er is ook nog een man sam maar die houd niet van vrouwtjes en toon ook geen macho gedrag afwijkend gedrag om dat hij alleen is geweest met mensen en herkend een valk niet als zijn soort genoot
rosa voelde niks voor sam. en toen  zag ze  de bals van bram en  dat bracht haar hoofd op hol.

sam niet mee gerekend was een koppel bram  linda en dan rosa liesa
even aantal

gr jeroen

Jeroenw

12 juni 2011, 11:56:16 #10 Last Edit: 12 juni 2011, 12:06:21 by Jeroen-valkparkiet
300 euro  :o

ik heb een voliere dat veel minder kost



ja dat is jammer als dat het niet gaat ik heb er ook bij gezet
als het om de geld  gaat  ???met anderen woorden als het mogelijk is .

is mijn volière


dan regel je wat met je vriend bv als je de kooi verkoop heb je zo
soort volière die ik heb geen extra meer geld weg en heb je ook nog eens honderd euro die je in je eigen zak kan steken.

maar hij moet het ook wel zien zitten natuurlijk ik begrijp het






Hermien

Hoi Mariska,

Je kooi is groot genoeg, hoor. Ik heb zo'n zelfde en daar huizen vier valkjes in, allemaal mannen. Ook het aantal is geen probleem, je hebt vier valkparkieten waarvan er 3 een pop zijn. Wat Coco ook al schreef, popjes in de meerderheid bij een éven aantal valkjes moet kunnen. Een oplossing voor het pootje bijten heb ik niet voor je. Hier doen mijn mannekes het ook wel eens naar elkaar als ze even met rust gelaten willen worden. Karaker van je mannetje zal ook wel een rol spelen. Ik zou in ieder geval geen kapitaal uitgeven aan een nieuwe kooi, deze is echt ruim genoeg! Daarbij neem ik overigens aan dat ze per dag ook wel een poosje buiten de kooi mogen vliegen?

Groetjes van mij en mijn 'Vliegtuig'!

Jeroenw

Het gaat natuurlijk wat ze zelf vind of de kooi groot
Genoeg is of niet. En ja de kooi is groot genoeg tenzij je het zelf niet zo vindt.

En ik dacht meer in die trendt
Meer wat zij er van vindt

3 vrouw op een man kan problemen geven
Hormonen spelen hier de rol

Wat je kan doen is ik hou de kooi en doe er man bij
Vind je het te krap dan gaat dat niet. Maar ik vind kooi ook groot genoeg . Maar ik zeg een ding zorg dat er even veel mannen zijn dan vrouwen .

Gr. Jeroen

mariska79

@jeroen-valkparkiet
Oow uit jou reactie begreep ik ook dat jij de kooi te klein vondt voor 5 valken  ::) geef niet.

Ik denk idd dat ik het nog even aan kijk, voorlopig gaat het weer eventjes goed  ;D

Mijn mannetje (whisler) is een best pittig ding  :P Als zijn vrouwtje (phoenix) aan het eten is mag niemand bij haar in de buurt komen, net een pitbull  :D
(uiteraard heb ik meerdere voerbakjes hangen)

@Hermien,
En of ze er af en toe uit mogen. Ze zijn ongeveer 7 tot 14 uur per dag er uit, waarvan ze er maar twee echt actief zijn voor de rest slapen ze in de lamp


@Coco88,
De dag voor dat jij dit schreef vertelde ik al tegen mijn vriend dat ik het idee had dat de twee vrijgezellen dames meer naar elkaar trokken. Waarschijnlijk heb je gelijk.

Dat pootjes bijten moet ik misschien maar zien als natuurlijk gedrag. Pas als het echt te bont word zal ik ingrijpende maatregelen gaan nemen!!

Iedereen bedankt voor het meedenken en voor alle reactie 's!!

Jeroenw



Zelf dacht ik ook dat een tweede man er bij zou helpen, maar dan denk ik dat mijn kooi te klein is (101 x 77 x 195 cm.
zie foto)

Dus ben ik bang dat er geen opties zijn
[/quote]

Ik dacht eigenlijk meer vanuit jou gedachten
Want als je het goed wil voor je beestje dan is iets  te snel te klein voor ze. Ik herken dat en dan kan iemand het wel zeggen dat het kan
Maar dat geef  je dan toch geen beter gevoel ,

Op die gedachte gaf ik je advies
Maar het geef inderdaad niet  . beter formuleren aan mij kant
Ik hoop dat je eruitkomt en succes met je valkjes