4 mei 2025, 16:14:59

Krijsende valkparkiet

Gestart door MichaelV, 5 juni 2011, 21:44:37

« vorige - volgende »

MichaelV

5 juni 2011, 21:44:37 Last Edit: 5 juni 2011, 21:49:12 by MichaelV
Sinds een dikke week zijn we de trotse ouders van een wildkleur valkparkiet. Ben er mee opgegroeid en weet dat deze intelligente dieren veel aandacht nodig hebben, maar dat je er heel veel aan hebt. Hij krijgt dus aandacht genoeg. Deze is met de hand (en de spuit) groot gebracht, waardoor hij eigenlijk relatief tam bij ons is aangekomen. Gewenning is zeer snel en vlot verlopen. De eerste week hebben we dit dan ook verder gezet, waardoor hij maar al te graag op onze hand komt (in het begin met trosgierst, nadien zonder). Hij zit zelfs op zijn gemak op onze vinger, dat merk je aan hem. Nu hoeven we maar binnen te komen, begint hij te fluiten en komt hij naar buiten op onze hand. Of hij fladdert zijn ganse kooi rond, springt van de bovenste stok naar beneden, fluit continu, al lijkt het vooral om aandacht te zoeken. Toen we hem gingen halen bij de kweker lag er ook trosgierst in de kooi onderaan, naast het gewone valkparkieten voer.

Omdat we willen vermijden dat hij enkel trosgierst eet, wat nu toch wel een beetje zo is, willen we dit afbouwen en het gierst gebruiken om hem te belonen. Zo krijgt hij er niet meer dan 1 of 2 per week. Alleen is dat niet mogelijk op dit moment, want hij blijft maar krijsen als we hem uit zijn kooi halen. Dit houdt op wanneer we hem gierst geven, maar dat is niet de bedoeling. Als we het geven, dan vliegt hij erop en zou hij zelfs de stok opeten. We dwingen hem dus om het gewone voer te eten, wat hij perfect doet. De zonnebloempitten krijgt hij volgens mij niet gepeld, de kleinere zaadjes wel, al lijkt dat niet makkelijk te gaan? Is dat normaal? Denk dat hij een week of 5-6 oud is? Doen we er fout aan om hem alsnog permanent trosgierst te geven (hij zou een ganse op krijgen op een uurtje tijd). Zijn natuurlijk ook bang dat hij te weinig zal eten. Of kan hij perfect verder op het gewone grote parkieten (valkparkieten)) voer en zijn ze inventief genoeg om het te openen, ook de grote? Is het gekrijs gelinkt aan zijn jonge leeftijd of omdat hij effectief honger heeft?

Ander gedrag: beneden op de bodem pikken (eventueel nog resten van trosgierst en andere zaadjes), als je in de buurt komt om tegen hem te praten: opnieuw gekrijs. Krijsen aanhoudend tot je weggaat, dan terug gewoon gefluit/geroep. Of nadien kalm blijven en aan zijn parkietenvoer beginnen.

Bedankt voor de meningen, ervaringen en feedback.

Landiej

Is het gekrijs echt hard gekrijs, of een roep om eten? Veel papvalkjes vragen nog om gevoerd te worden bij mensen als ze nog jong zijn. Ik denk dat dat het gekrijs is waar jij het hier over hebt.

Wat het eten betreft: hier op het forum gaan valkjes meestal pas naar hun nieuwe huisjes als ze volledig zelfstandig kunnen eten. Dit was bij jullie blijkbaar niet helemaal het geval.
Ik zou wat grasparkietenzaad geven naast het valkparkietenzaad (desnoods mengen) omdat daar wat meer kleine zaadjes in zitten die makkelijker te pellen zijn. Om in de gaten te houden dat hij wel genoeg eet zou je hem af en toe op de weegschaal kunnen zetten. Als hij niet teveel afvalt doorgaan met het geven van zaadvoer.
Trosgierst krijgen ze hier maar eens in de week, met zijn tweeën 1 streng.

animallovertje

ik heb ook zo'n idee dat je je valkje aan het leren bent dat als hij hard krijst hij trosgierst krijgt.. valkjes zijn heel snel en hebben dit dus ook heel snel door. als ik jouw was zou ik heel streng zijn.. het valkje alleen geven wanneer hij stil is en niet te veel...  maar als je het idee hebt dat hij te weinig zaadjes eet moet je wel oppassen.. misschien was hij toch nog niet zelfstandig genoeg
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Sanna

Hoi Michael,

Op alleen trosgierst kan je valkje niet leven, daar zitten veel te weinig voedingsstoffen in. Dus echt niet meer als hoofdvoer gebruiken.

Ik denk net als de anderen dat je valkje hevig bedelt. Dat is inderdaad gebruikelijk bij papvalkjes, het zal een tijd duren voordat dat eraf is. Tot die tijd moet je maar leren dat gebedel te negeren.

Houd wel in de gaten of je valkje genoeg binnenkrijft. Het beste kun je hem iedere morgen net na het wakker worden wegen, dan heb je iedere dag een zelfde moment. Een valkje moet ergens tussen de 80 en 100 gram wegen. Daaronder is echt te weinig en moet hij nog bijgevoerd worden. Maar als hij daar tussen weegt en z'n gewicht blijft min of meer stabiel, dan kan hij prima van de gewone zaadjes eten. Valt hij toch nog af, dan is hij niet helemaal zelfstandig en dan moet hij weer 1 keer per dag pap gevoerd krijgen.

Groetjes, Sanna

MichaelV

6 juni 2011, 15:01:49 #4 Last Edit: 6 juni 2011, 15:25:07 by MichaelV
Bedankt voor de meningen en reacties. Toen we hem gingen halen, was het ook een gekrijs (samen met de enkele andere valkjes in de kooi), maar hij was toen al enkele dagen op zaadvoer (geen papjes meer, al is hij er wel mee opgegroeid). Eenmaal thuisgekomen was hij helemaal gekalmeerd, nu is het de laatste dagen gewoon erger. Vandaag is hij trouwens de ganse dag aan het roepen, heel actief, en als je dan in de buurt van zijn "woonst" komt, begint hij opnieuw te krijsen. ALS we het deurtje zouden opendoen, dan springt hij direct op je hand en begint hij aanhoudend te krijsen. Zet je hem terug, dan doet hij voort, ga je bijvoorbeeld weg, dan begint hij opnieuw te fluiten ("roepen"), fladderen, springen,... Als hij dan niemand van ons tweetjes ziet, dan kalmeert hij toch wel een beetje. Als we weg gaan en terug thuis komen, dan begint hij hard te fluiten, kom je in de buurt van zijn kot, gaat hij naar het deurtje en begint het gekrijs. En het kopje altijd op en neer: bedelen dus?

Gisterenavond gewogen, toen woog hij 82 gram. Ga zeker het gewicht in de gaten houden de komende dagen. Vermoedelijke leeftijd, 6 weken denk ik. Zou het zogenaamde eivoer iets kunnen helpen, da's het enige dat ik nog niet in huis heb?

Had ondertussen ook al grasparkietenzaad gekocht, en gemengd onder zijn normale eten (om meer kleine zaadjes te hebben).

STEL dat we tijdelijk nog papje moeten geven, waar kan ik dit vinden (merknaam,...)?

Nog andere meningen en tips, 'k stel ze op prijs :-). Of extra tips van Landiej, animallovertje, Sanna (bedankt trouwens voor de hulp).

Michaël

Landiej

Geen probleem hoor, we zijn hier immers om elkaar te helpen :)

Dat krijsen is inderdaad bedelen omdat hij gewend is eten te krijgen van mensen (pap). Dit gedrag houdt vanzelf op als je het negeert. Dus geen trosgierst geven om het gekrijs te stoppen, maar gewoon zelf voor zijn eten laten zorgen. Onze valkjes zijn niet met pap grootgebracht maar bedelden ook af en toe nog toen ze hier net waren. Dit is niet erg, en kan je zelfs een beetje helpen bij het proces van tam maken. Het valkje is dan namelijk nog erg op jou gericht :)

Het roepen of fluiten wat je beschrijft is roepen naar jullie omdat hij mensen waarschijnlijk als zijn soortgenoot is gaan zien. Hij vindt het niet leuk om alleen te zijn, en wil graag aandacht. Dit kan je ook het beste negeren. Geef hem geen aandacht als hij roept, maar als hij rustig is.
Mocht het probleem lang aanhouden dan is het misschien verstandig om er een soortgenootje bij te doen. Valkparkieten zijn namelijk erg sociale groepsdieren. Als je ze alleen zet, gaan ze zich erg aan jou en/of je partner hechten, wat problemen geeft als je regelmatig van huis bent vanwege werk e.d.

MichaelV

Bedankt voor het goeie advies. Het enige waarvoor ik een beetje schrik heb/had is gewichtsverlies. Hij stond eergisteren op 82, maar is op een dag tijd naar 75 gegaan. Heb hem daarom gisteren eivoer, licht vochtig, gegeven, omdat ik de indruk heb dat hij zelfs de kleine zaadjes amper open krijgt (heeft ook grasparkietenzaad). Eerst wilde hij niet, maar onder lichte dwang is hij toch van het eivoer beginnen proeven. Het bevalt m min of meer, al denkt hij wellicht dat die gierst beter is :-). Vandaag stond ie dus op 75 en heb hem, eerder uit vrees, een klein beetje pap gegeven. Maar hij stond er niet voor te springen, integendeel, hij wilde het eigenlijk niet. Hij bleef maar krijsen voor iets anders. Heb dan ook niet aangedrongen. Valt wel op dat hij makkelijk iets uit de hand eet (wellicht omwille van papopvoeding).

Huidige situatie: veel roepen en fluiten, als je voor de kooi staat begint hij te krijsen (kop telkens op en neer), ga je weg dan is dat opeens terug fluiten/roepen. Als hij niks hoort, dan is ie redelijk kalm, hoort hij iemand in de verte, dan begint hij weer. Dit proberen we natuurlijk te negeren. Maar omdat we hem elke dag wegen, dan is dat eigenlijk toch ook ergens een beetje aandacht geven, niet? Of dat we hem wat extraatjes geven omdat we de indruk hebben dat hij te weinig naar binnen krijgt: stukje appel, klein stukje hard gekookt eiwit, eivoer,... Nu zit in met de pc op anderhalve meter van de kooi. Dan is hij rustig, maar als ik bijvoorbeeld hoest of een beweging maak, dan komt er weer licht gekrijs/gepiep, één of twee keer. Ook al zit hij met zijn hoofd achteruit in de pluimen met gesloten ogen. Hij hoort iets, ogen open heel kort, een gepiep en terug dicht. Of zelfs dat niet: gewoon al mij horen hoesten, niet opkijken, ogen gesloten houden, maar wel piepen.

Het gekrijs is voor mij echt een roep om eten (bedelen): kop op en neer, krijsen, aanhoudend. Omdat hij wat gewicht verloren had dus die eivoer gegeven en zelfs tijdens het eten ervan blijft hij krijsen. En dan vooral snakkend naar die gierst.

Dus op mijn to do lijstje: negeren, letten op het gewicht en dan vooral al het eten in de kooi zetten en hem laten doen. Hem er enkel uit halen om te wegen 1 keer per dag. Niks tegen zeggen, gewoon ons ding doen. Lees op sommige fora iets over een handdoek bij aanhoudend krijsen, maar wanneer haal je die er weer af. Heb het even geprobeerd, maar dan is ie stil. Haal ik de handdoek weg, begint hij terug.

En dan zeggen dat ik 3 valkparkieten heb gehad in het verleden. Nog nooit zulke therapieën moeten starten ;-).

Bedankt voor je hulp en verdere advies.

Sanna

Hoi Michael,

Ik vind dat best een fors gewichtsverlies, van 82 naar 75. Hij zal dan vanmorgen nog een stuk lichter zijn en in mijn ogen is dat echt te weinig. Ik krijg het gevoel dat je valkje nog niet helemaal zelfstandig was. Eet hij überhaupt wel van z'n zaadjes? Of alleen als je met hem bezig bent? Heeft hij de eerste week soms alleen maar op trosgierst geleefd? Je zult er, ben ik bang, toch echt veel meer tijd en energie in moeten gaan steken om hem goed aan het eten te krijgen. Dat hij 7 gram op een dag afvalt is echt niet goed. Maak gebruik van het feit dat hij eten uit je hand aanneemt door hem op die manier zaadjes en eivoer te voeren. Geen hem een bakje voer voor z'n neus iedere keer dat hij begint te bedelen. Volgens mij verrekt hij van de honger.

Pas je op dat je niet te veel gaat lopen negeren? Je wilt tenslotte een tam valkje hebben. Als je hem helemaal negeert en maar in de kooi laat zitten verwildert hij snel wanneer hij eenmaal goed leert eten. Je moet wel met hem bezig blijven om hem tam te houden.

Groetjes, Sanna

MichaelV

Update: 78 gram vanmorgen, 82 gram gisterenavond. Eivoer + wat extra pap (wat hij niet graag heeft, maar onder lichte dwang). Vanmorgen begon hij spontaan eivoer te eten. Hij pikt ook aan de kleine zaadjes, maar merk niet echt dat hij ze open krijgt. Wat is het meest ideale gewicht eigenlijk, week of 6-7-8. Tussen 80 en 100 gram lees ik hier.

Wat het ermee bezig zijn betreft, geen probleem. Momenteel is mijn vriendin thuis en zij is er van 's morgens vroeg tot 's avonds mee bezig. Voederen, babbelen,... De koning te rijk.

Samengevat: negeren maar toch mee bezig blijven. Toch gewicht blijven in de gaten houden + (bij)voederen? Op hoeveel weken moeten ze eigenlijk perfect alle zaadjes kunnen pellen, enig idee van? Ongeveer eh, want de ene is anders dan de andere.

Landiej

Wij hebben onze valkparkieten gehaald toen ze een week of 6 waren. Voorwaarde voor onze kweekster is/was dat ze pas weg mochten toen ze zelfstandig konden eten.
Toen ze bij ons thuis waren konden ze dat dus ook. Alleen met de grote pitten (zonnebloempitten) hadden ze wat moeite, maar dat gaat allemaal ook vrij snel. Ik zou het gewoon nog even goed in de gaten houden. Als hij af en toe met zijn kop in de zaadvoerbak zit gaat hij het vast leren :)

MichaelV

Toen wij hem gingen halen was hij net 3 dagen op gewoon voer (geen papjes meer). Blijkbaar niet voldoende. Dus zal zeker rond dezelfde 6 weken zitten toen denk ik. :)

Sanna

Papvalkjes zijn over het algemen véél later zelfstandig dan valkjes die door hun ouders gevoerd worden. Sommigen kunnen met 10 weken nog nauwelijks zaadjes eten.

Groetjes, Sanna

MichaelV

Het krijsen is er nog altijd, maar minder hard dan ervoor. Krijst nog een beetje, zo nu en dan, wanneer hij gisterenavond op de schouder mee het huis rond mocht.

Krijgt pap als bijvoeding (niet al te veel 's morgens, gaan we alweer snel minderen), en het eivoer bevalt hem ook enorm. Kan het kwaad om eivoer dagelijks te geven? Lees vooral dat het gegeven wordt tijdens rui en kweek, in rust amper 2 keer per week?

Sanna

Hoi Michael,

Voor een jong valkje kan het geen kwaad, ze krijgen het ook van de ouders in het begin. Maar zodra hij goed zelf eet moet je het inderdaad gaan afbouwen.

Groetjes, Sanna

foatum

10 juni 2011, 08:58:10 #14 Last Edit: 10 juni 2011, 09:00:14 by foatum
 :(  Ik vind 5 a 6 weken wel erg jong en dan kan het inderdaad zo zijn dat hij nog geen zaadjes kan pellen :o