4 mei 2025, 23:33:17

Bedonderd...lezen graag !

Gestart door Harley, 31 mei 2011, 10:40:31

« vorige - volgende »

Harley

lieve lezers,

Ik en mijn vriendin hebben sinds 5 dagen terug een valkparkiet gekocht bij onze dieren speciaalzaak in oud-beijerland..

Wij hebben al ruim 6 jaar (tamme) Gras parkieten, dus hebben wel het 1 en ander verstand van de diertjes.
(nu is een valkje wel iets anders natuurlijk, maar dan praten we over ziektes herkennen, slapen op 1 pootje, en het tam maken etc vrijwel alles.)

Nu wisten wij over valkparkieten, vrij weinig, omdat dit natuurlijk iets nieuws is.

Maar mijn vraag is als volgt, toen wij in de dieren winkel kwamen, en aan de verkoopster vroegen hoelang het pietje er ongeveer zat , zei ze 1a2 maanden,
nu had ik eens nagelezen, en is het dus zo, dat valkparkieten die hun volledige kleurenpak hebben, al +/- 1 jaar zouden kunnen zijn.
Mijn valkje Harley, is dus een mannetje, (donkergrijze veren) witte streep op vleugels,gele kop en rood/oranje wangetjes.( zie afbeelding)
overduidelijk een mannetje.

Goed, nu heb ik al 5 dagen achter elkaar, het tam maken stappenplan gevolgd, wat ik ook deed bij mijn parkieten.
zachtjes praten tegen ze, trosgierst geven, etc.
maar onze lieve harley, boekt nu al sinds 7 dagen ( Geen)
vooruitgang,
Ik wil absoluut niet opdringerig zijn, maar zou wel graag willen weten of het na 7 dagen normaal is dat ze nog steeds geen trosgierst eten,
(hij eet het wel ) alleen als het in de kooi hangt. en niet als ik mijn hand met een takje er in zit voor hem houd, zelfs niet als dat takje 1 meter uit steekt.
Zijn gedrag is als ik mijn hand in de kooi steek alsvolgt.

Vaak als ik heel rustig mijn hand in de kooi stop, blaast hij 1 keertje zachtjes. en gaat vervolgens heel de kooi door klimmen aan de tralies. en vertikt het om iets te komen eten.
overigens eet hij wel normaal voer , en drinkt ook regelmatig.
over het algemeen een zeer rustig beestje, zit lekker op zijn stokje, slaapt wel op 1 poot, wast zijn verenpak schoon. schudt ook zijn veren uit (af en toe) zijn kuifje niet helemaal plat maar ook niet helemaal omhoog.

Kan iemand mij helpen, kan hij uberhaubt nog tam worden,
is dit normaal?
gaat hij vanzelf bij mij eten?
duurt dat nog lang? 1 week? 2 weken?

Deze vragen houden mij steeds bezig!

Dankjewel voor het lezen.
Graag hoor ik een reactie!

Mvg,
Thijs.

Harley & Mozard

Rianne

Hey Thijs,

heeft je nieuwe valkje een ring om? Zo ja, welke kleur, of kun je zien wat daar op staat?
Een wat ouder valkje is vaak lastig tam te maken, soms gaat er wat meer tijd in zitten maar soms wil het gewoon niet meer.

Harley

31 mei 2011, 11:30:05 #2 Last Edit: 4 juni 2011, 21:28:52 by Sanna
Hoi Rianne,

Bedankt voor je snelle reactie,

Hij heeft geen ring om,
Ze zeiden dat hij ongeveer 3 maanden was, maar ik ben bang dat hij minstens 1 jaar oud is,
ik zet er wel even een foto bij, mischien kan je er dan wat wijs uit?

Groetjes,
Thijs.

Harley & Mozard

Manouk

Hallo thijs..

Jammer om te lezen dat er weer een dierenwinkel was die niet helemaal eerlijk was over zijn dieren,
Dit valkje is minstens een half jaar oud, na de eerste grote rui, krijgt een wildkleur valkje pas zijn gele masker, dus ik schat dat deze die al gehad heeft, helemaal zeker kan ik het je niet zeggen,
maar hij is zeker geen 3 maanden...

Succes met het tammaken van je valkje..

Groetjes
Manouk

Rianne

:-\
Als ik het zo bekijk is hij zeker ouder als een jaar. De kuif is al mooi groot en er is nergens nog een jeugdveer te bekennen. Het kan zijn dat hij opaline (gepareld) is geweest, ik meen daar iets van te zien op de rug. Maar ik heb een wildkleur man van een jaar of 5 en die heeft die veren ook nog. Ik schat hem tussen de 1,5 en 2 jaar.
Je kunt er mee terug gaan en je geld terug vragen, en eens informeren bij de kwekers hier of ze nog een valkje hebben wat wel jong en tam is.

Harley

Hartstikke bedank voor jullie reacties.

Mijn vriendin gaat strakjes even bellen, die is daar iets beter in als ik :P.
Zij zelf vind het ook vreselijk, en wij  willlen sowieso harley niet weg doen , wij beiden vinden dat elk valkje dezelfde kans moet kunnen krijgen, ook al is deze heel veel ouder.

kvind het wel abnormaal van die mensen dat ze puur geld willen verdienen, en niet denken aan de dieren zelf.
Dat noemt zich dan een dieren(speciaal)zaak.

Ik en mijn vriendin kwamen daar al jaren, maar nu kunnen ze lekker de  :censuur krijgen!

wij gaan er niet meer winkelen.

Bedankt allemaal,
meer reacties zijn altijd welkom ;)

Groetjes
Thijs en Daisy.

Harley & Mozard

Harley

Is het mischien geen optie om een jonge pop erbij te doen voor hem?
Zodat hij zich mischien minder aleen voelt , en via de jonge pop vertrouwen wint om tam te worden?

groeten,
Thijs en Daisy.

Harley & Mozard

Rianne

Het is sowieso beter voor het welzijn van je valkje om er 2 te nemen. Dit hoeft niet meteen de eerste week, maar bijv nadat hij een beetje gewend is aan jullie en zijn nieuwe omgeving. Ook hoeft het niet perse een jonkie te zijn, en het hoeft zelfs geen popje te zijn, 2 mannen kunnen ook heel goed samen.
Je kunt een oproepje doen bij Herplaatsing, dat je plek hebt voor een tamme valk. Let hierbij wel op dat het niet toegestaan is om gericht te vragen naar mutatie, ik zou ook wel gratis een geelwang willen bijvoorbeeld ;)

mariska79

@Rianne
ik geloof dat er wel meerdere zijn die een gratis geelwangetje willen  :P

maare ook voor mij is dit een bekend verhaal, ik zocht een maatje voor een "gevonden cq verlaten" valkje die nu bonnie heet.
Totaal geen verstand van valkparkieten of de kleur ringen ben ik op de deskundigheid en goedheid van het winkelpersoneel afgegaan.
ik zit nu met een geweldig mooie geparelde dame (phoenix) van maar liefst drie jaar. ze eet wel uit mijn hand en komt af en toe op mijn hoofd zitten en op tafel als daar wat lekkers op staat. maar ze wilt niets van mijn handen weten. nu hebben wij ook niet het stappenplan gevolgd, omdat wat wij belangrijk vinden zij ook doet en begrijpt. als ze de kooi terug in moet gaat ze altijd de ring in die boven de lamp hang en via die ring   kunnen wij haar terug zetten.
maar fijn ik dwaal weer af  :-X
ik bedoel er een beetje mee te vertellen dat een niet hand tammen valk ook heel leuk is en heel lief 

Harley

Waar kan ik de link vinden van herplaatsing?
is dat ook op deze site?

Groetjes.
thijs en daisy :)

Harley & Mozard

henkdewit

lieve mensen, je ziet een fantastisch mooie valkparkiet op de foto's
gaan we nu zitten mekkeren over de leeftijd of dattie niet tam wil worden
het dier is geen consumptie-artikel, ja bij de slager, maar hier weten we toch hopelijk wel ietsje beter???

Manouk

Ik vind dit een beetje een gekke reactie...

Het kan wel een mooie vogel zijn,... maar als je voor een jonge valkparkiet wil gaan om hem tam te maken en ze je iets anders vertellen in de winkel dan zoals het eigenlijk is.. zou ik ook een beetje boos en teleurgesteld zijn...

Ik heb hier ook mooie vogels die niet tam worden, prima, die zitten buiten in de voliere..
Binnen heb ik er 2 en bewust voor jonge dieren gekozen omdat ik ze ook tam wil hebben binnen..

Dus waarom deze reactie????

Valkparkieten-030

Henkdewit,
Die reactie sloeg absoluut nergens op.
Ik zou ook geen Lamborgini reventon kopen zonder inhoud.
Er staat niet voor niets 'rubriek' tam maken.  :-\
Lees eerst goed voordat je een reactie typt op dit topic,
anders moet een van 'hen' weer alles recapituleren,
--------------------------------------------------------------------------
Hij is idd, niet echt bepaald ''jong'',
ook erg fijn dat jullie het valkje opvangen.
Er zouden meerdere als jullie moeten zijn,
P.s Dierenzaken willen z.s.m geld in het laatje zien.  :-\
ik vind het gewoon ridicuul! >:(
Succes met je valkje  :D

Gr.