28 april 2024, 08:07:13

valkje (5wk) hele zonnebloempit ingeslikt

Gestart door yamyyamy, 30 mei 2011, 17:05:02

« vorige - volgende »

yamyyamy

Was net aan het proberen om m'n valkje zelfstandig te laten eten en had als tip gekregen eerst met zonnebloempitten te beginnen. Maar nu pakte ze 'm in haar mond en slikte deze zo door, zonder te pellen. Is dit erg? Of poept ze dit er gewoon weer uit?

mariska79

wat ik hier heb geleerd is om klein (grasparkieten)zaad te geven aan jonge valkjes omdat ze kunnen stikken in te grote zaden  :o

ik weet zo niet wat je moet doen maar ik schrik er een beetje van  :-\

en ik hoop dat iemand anders je snel kan helpen hier mee.

Cherro

Dat is vooral bij hele jonge valkjes Mariska, al geef ik mijn ukkepukken pas sinds gisteren ook wat zonnepitten bij het zaad.

Omdat valkjes vanaf dag 1 zo klein zijn, en sommige ouders niet gelijk kropmelk hebben, is het beter om dan met eivoer e.d. te beginnen en later op de dag pas zaadvoer, en ook dat zonder de pitten, omdat de ouders de jongen er idd mee kunnen verstikken.

Maar vanaf dat ze zelf gaan eten, beginnen met zaad zonder pitten en langzaam aan kun je dan wanneer ze goed pellen ook zonnepitten geven.

Ik zou voorlopig even je valkje grasparkietenzaad, of valkjeszaad geven zonder zonnepitten of andere grote pitten.
Onkruidzaad mag je ook geven.

Dit is vrij klein zaad en mooi voor ze om mee te beginnen te pellen omdat deze zachter zijn dan bv zonnepitten en andere grote zaadjes.

Ik denk dat je valkje deze pit wel verteren zal, maar vertrouw je t niet ff een vogelarts raadplegen, dichtsbijzijnde voor ons zit in drachten ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

yamyyamy

ja ik hou het voorlopig wel bij wat klein zaad.
er was een man in de dierenwinkel die zei dat hij altijd met zonnebloempitten begon, omdat deze wat meer hun interesse zou tonen waardoor ze sneller zouden proberen te pellen. Nou niet dus, waarom pellen als het ook zo kan?  ;)
maar ik zal haar in de gaten houden

mariska79

@Cherro
Pjeew wat ben ik blij dat ik dit lees  ;D jeetje wat heb ik me zorgen gemaakt toen ik het las. Als ik ooit donsjes krijg (wat ik betwijfel, ik geloof dat mijn mannetje onvruchtbaar is  :-\)
dan hou ik geen nagels meer over van alle zenuwen  :P

Maar dit advies zal ik niet snel meer vergeten

@yamyyam
Sorry van mijn paniekerige reactie, ik maakte me misschien wel net zo veel zorgen als jij. En wat ik schreef had jij niet veel aan, buiten het feit dat je je nog meer zorgen ging maken. Dus nogmaals sorry  :-[

Cherro

Waarom Sorry?
Je bedoelt het goed en denkt mee, en daar gaat het om. Niks sorry ;)

Ik zal misschien ook niet altijd iets bij het juiste eind zijn, maar daarvoor zijn we hier met elkaar, om elkaar te leren, ervaringen te delen, elkaar zonodig te corrigeren op een positieve manier, bedenk het maar.

Dat is zo mooi aan dergelijke fora's ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

foatum

Citaat van: Cherro op 31 mei 2011, 21:03:40
Waarom Sorry?
Je bedoelt het goed en denkt mee, en daar gaat het om. Niks sorry ;)

Ik zal misschien ook niet altijd iets bij het juiste eind zijn, maar daarvoor zijn we hier met elkaar, om elkaar te leren, ervaringen te delen, elkaar zonodig te corrigeren op een positieve manier, bedenk het maar.

Dat is zo mooi aan dergelijke fora's ;)

Ik denk wel dat dit forum een uitzondering op de regel is.
Ik heb meerdere diersoorten (honden, katten, paarden, vogels, kippen) en op diverse fora mee gelezen en geschreven maar ik vind dit echt een positief forum als je het vergelijkt met andere fora.

Cherro

Ik ken nog wel een paar forums waar het ook heel gemoedelijk gaat gelukkig, of ik zie t inmiddels al niet eens meer dat mensen elkaar niets gunnen, kan ook ;)

Dit forum is idd heel gemoedelijk, helpen elkaar waar nodig, en zijn nooit te beroerd om goede feedback te geven of op een leuke manier hun ervaringen of meningen te geven, en dat vind ik geweldig.

Zo hoort het ook.

Ik heb ook niet altijd alles goed, en moet ook nog veel leren, maar al doende leert men.

Tuurlijk als iemand gewoon stuk tegen alles in gaat kun je een woordje verwachten, maar zelfs dan is het hier idd nog erg netjes.

Dat moet ook ;) We gaan samen voor een hobby en het is beter om elkaar te helpen waar kan dan elkaar tegen te zitten. ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

animallovertje

ik ben het er inderdaad wel mee eens dat er maar weinig forums zijn waar zo gemoedelijk met elkaar wordt omgegaan..
op 1 van de hondenforums waar ik op zit blijkt het erg lastig te zijn om aardig tegen elkaar te blijven..
er zijn daar een aantal mensen die op elk topic bij elk persoon wel wat te zeuren hebben. gelukkig is dat hier helemaal niet zo en is er een leuke sfeer!
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------