donsje v ruim een week..bloed aan zijn pennetjes

Gestart door Peggy, 21 mei 2011, 09:09:20

« vorige - volgende »

Peggy

Hi heb even wat vraagjes..heb hier een donsje v 10 dgn oud nu..de pennetjes beginnen te komen maar daar zit sinds gisteren wat bloed aan..  ze zien er pijnlijk uit. Zal Pa of ma hieraan zitten plukken?? Moet of kan ik hier iets aan doen ??

en dan heb ik een donsje hier v 6 dgn oud wat volgens mij niet zo goed groeit..  ik zie wel steeds een gevuld kropje maar echt groeien zie ik ze niet..  de andere 2 hadden vanmorgen een leger kropje en het kleinste had nog best een gevuld kropje..  vraag me dan af of het kropje wel iedere keer goed leegt..
De oudste 2 zie ik echt groeien..

Kunnen jullie mij mss tips geven?
alvast bedankt

Gr Peggy

Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje

Voor ons dagboek; klik hier

Blondje010

Ik heb ook een donsje van 10 dagen oud en zie nu pas op de vleugeltjes echt een beetje dat de pennen door willen komen maar verder is het ook nog een klein zacht pluizenbolletje, het ene oogje is al een 1 mm geopend, de krop is altijd goed vol, met zn amandeltjes is ook niks mis ;D Maar is de groei achterstand van de veren niet erg, ik bedoel ene mens groeit ook niet even hard? ::)

SanneMuis

Hoi Peggy,

wat grappig mijn nestje van 4 heeft precies het zelfde. De ouders plukken het hoofdje van hun kleintjes kaal. En de jongste lijkt achter te blijven in de groei. Ze worden wel ontzettend goed gevoerd.

Wie de jonkies plukt is mij niet bekend, kan het mannetje en ook het vrouwtje zijn. ik heb ze nog niet betrapt. Ik zie alleen de ene dag een klein kuifje de dag erna was die kuif helemaal weg.

Ik had ergens gelezen dat het insmeren van de jonkies met uienzalf misschien het plukken kan stoppen. Hier ben ik dan ook mee bezig. Het lijkt een klein beetje te helpen. Alleen de koppies zijn kaal geplukt van de eerste 2, de andere 2 lijken nog niet geplukt te worden. Ook aan de vleugeltjes wordt niet of nauwelijks geplukt. Gelukkig!

Ik weet niet of het aan die uienzalf ligt of dat het een andere reden heeft. De jongste zal ook nog wel bijgroeien denk ik. gebeurd bij mij ook. Alleen duurt alles veel langer. De eerste 3 hebben al echt van die verenpennen, de jongste is nog een donsje zonder grijze plekken.. maar dat begint te komen.

Gr Sanne