21 juni 2025, 21:08:09

papa plukt jong

Gestart door yamyyamy, 20 mei 2011, 16:26:01

« vorige - volgende »

yamyyamy

hallo

Ik heb een paar vraagjes, maar zal eerst even wat vertellen over het jong.
Ik heb een jong valkje, Punky. Ze is van 26 april, dus bijna 4 weken, weegt 62 gram (lege krop). Ze wordt vanaf het begin eigenlijk al overvoerd, dus haal ik haar er dagelijks uit zodat haar krop geleegd kan worden en om de 2/3 uur geef ik haar wat water met een spuitje. En tot vandaag ging alles goed.
Nu heeft papa haar geplukt, met name op haar koppie, tot bloedens aan toe. Echt zielig. En haar krop was zo goed als leeg, dus ik ben bang dat ze niet gevoerd word. Ik heb haar dus net een spuitje pap gegeven, nou en of ze honger had!
Heb trouwens het idee, dat ze met een nieuw nestje bezig zijn en haar daarom plukken. Ze zitten al een aantal dagen te paren en steeds in het nest enzo.

Nu dan mijn vragen:

- doe ik er goed aan haar verder met de hand op te voeden? ik durf haar niet meer in het nest te doen nl.

- vanaf welke leeftijd kan ik beginnen met wat vast   voedsel? bijv. trosgerst of eivoer. En vanaf wanneer met gewone zaad?

- hoe gaat het met uitvliegen? Weet ze zelf wat ze moet doen of moet je haar daar bij helpen?

Heeft er nog iemand tips?!

Rissiejjj

62Gram vind ik wel aardig aan de lichte kant!.
Denk niet dat je er geheel onverstandig aan doet om verder met de hand groot te brengen!. Plukken en een lege krop, toch maar met hand verder.
Trosgierst etc kun je nu al in de kooi doen.
Ook parkietzaadjes kan al wel in de kooi. (Staat bij informatie over Handopfok ook wel goede informatie over)

Uitvliegen gaat hier altijd vanzelf.
Naja, bij de handopfokjes.
Ze oefenen hier altijd al een paar dagen met de vleugeltjes, en zo opeens gaan ze tijdens of na de voeding vliegen ze van mijn hand af. (Niet echt uitvliegen dus, zitten niet meer in het blok, maar toch)

Hoop dat je er wat aan hebt!.

Rianne

De plukker weghalen en de andere ouder laten voeren. Dan heb je ook het probleem van overvoeren opgelost. :)