16 mei 2025, 09:57:52

Weer eitjes!

Gestart door Josette, 20 mei 2011, 15:53:59

« vorige - volgende »

Josette

Hallo,

Ik lees al een jaar allerlei dingen op het forum, maar heb zelf nooit echt wat geplaatst. Nu had ik een vraagje over het grootbrengen van de jongen.

Ik heb nu bijna 3 jaar mijn popje en een mannetje van 2 1/2 jaar. Ze zitten nu ongeveer een jaar samen en hebben ongeveer twee maanden geleden 4 eitjes gehad en hiervan waren er 3 uitgekomen. Helaas zijn de jongen overleden, het oudste jong was net een week. Dit was in de week dat het heel erg warm was. Maar het popje heeft alleen gebroed en is ook alleen gaan voeren. Ik vraag me dus af waaraan ze zijn doodgegaan.

Het mannetje had wel interesse in de jongen, hij ging ook af en toe kijken, maar floot dan alleen maar een beetje.

Nu is ze weer eieren gaan leggen. Is het waarschijnlijk dat ze weer dood gaan :-\??

Wie kan mij helpen, heeft iemand dit ook al een keer meegemaakt?? Hoe kan ik het mannetje zover krijgen dat hij ook gaat helpen?? Hij weet wel hoe hij moet voeren denk ik, want hij haalt zelf ook altijd eten uit zijn krop, dit deed het popje vroeger nooit, maar toen de jongen er waren wel.

Groetjes Josette

henkdewit

ben ook benieuwd naar een antwoord van echte ervaringsdeskundigen
maak het zelf voor t eerst mee, dat hele proces, hier zitten beide ouders in het nestblok (ook met vier eieren)

Larissa

Hoi hoi

Het is heel normaal dat het eerste nest negen van de 10 keer mis gaat door onervarenheid van 1 van de ouders of door allebei

De kans dat dit nest gaat slagen is wel groot maar zoiets is nooit met zekerheid te zeggen, je kunt helaas niks doen waardoor de ouders goed voor de jongen gaan zorgen dit is natuur instinct en helaas dat kun je niet voorspoedigen of bevorderen, dit moet echt van hun zelf uit gaan.

De leeftijd is goed voor beide, ik duim uiteraad mee dat dit nestje gaat slagen

Groetjes Larissa

lotje

zitten jou vogels in een kooi? en broeden ze dan ook in een nestblok? Ik heb ook twee tamme valkparkieten in een kooi ze hadden hun eerste nestje in het nestblok en die is toen mislukt.
we dachten dat we er goed aan deden om het nestblok er tijdelijk uit te halen, maar in plaats van dat ze rust namen gingen ze op de grond eieren leggen. toen heeft het mannetje ook niet geholpen en kwamen de eieren ook niet uit.
Pas toen we het nestblok er weer in hadden hielp het mannetje weer mee met broeden en voeren.

Josette

Mijn twee tamme valkparkieten zitten in een kleine kamer voilière met een nestkast erin. Ze hebben vorig jaar ook al 4 nesten gehad, maar daar bleef me pop niet lang genoeg op zitten om uit te laten komen. Maar dit jaar dus wel, maar helaas gingen de jongen dood.

Ze zit nu weer vrolijk op haar eitjes en hij doet helemaal niks anders dan af en toe naar binnen kijken en fluiten.

Ik ben gewoon bang dat het te zwaar wordt voor haar als ze de jongen alleen groot moet brengen. Heeft iemand daar ervaring mee??

Cherro

Je hoort wel vaker dat sommige poppen of zelfs sommige mannen alleen de jongen opvoeden omdat de partner niet meevoert.

Hier doe je helaas niets aan, je moet het gewoon afwachten.

Het kan best zijn dat het mannetje deze ronde wel mee gaat doen, het broeden gebeurd hier grotendeels door het vrouwtje, en overdag zit hij bij haar in.

Ik zou het even in de gaten houden, ook of ze voldoende eet of niet.

WAt betreft het grootbrengen van die ukjes, het is afwachten wat ze nu gaan doen. Ik zou het eerst op zn beloop laten en zien hoe t gaat, gaat t niet kun je altijd nog kijken wat je doet.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Josette

Thanks voor de reactie.
Sinds vandaag zit het mannetje er wel alleen in het huisje af en toe. Het vrouwtje wordt dan ook weggejaagd. Dat heeft hij nog nooit gedaan. Maar ben er wel blij mee als hij ook broedt, want dan hoeft zij niet alles te doen.
Nu afwachten maar ...

Josette

Een beetje te vroeg gejuicht. Het was denk ik eenmalig.
Hij gaat niet meer het huisje in als zij er uit is. Afwachten maar....