Verenkleed van een valkje van 7 weken

Gestart door Robinko, 2 februari 2004, 02:52:25

« vorige - volgende »

Robinko

Hallo allmaal,

Ik heb een valkje van 7 weken, z'n verenpak is nog allesbehalve "af". Is dit normaal voor een valkje van 7 weken?
En hoe oud is het valkje ongeveer  als het  verenkleed voltooid is?

Groetjes Marianne

Paul

Hoi Marianne,

Normaal hebben ze met 7 weken wel alle veertjes maar het kan zijn dat ie geplukt is in het nest en dat ie er daarom zo kaal uitziet.
Met een week of 2 zullen die veertjes grotendeels weer terug zijn hoor dan ziet het er een stuk mooier uit.
Dat is verder niet erg en het komt zeker goed.

Groetjes, Paul

Robinko

Hoi Paul,

Het valkje ziet er in vergelijking met andere valkjesvan 7 weken kaal uit. Ik maakte me er toch een beetje zorgen over. De kweker zei dat het valkje een beetje achter liep wat het verenkleed betreft en dat het valkje waarschijnlijk onderin het nest heeft gezeten. Het valkje heeft wel al lange staartpennen en een klein kroontje op z'n koppie, maar op z'n achterhoofd en  naar het midden van z'n rug (in een streep uitlopend naar z'n staartpennen) zit helemaal niets. Op z'n vleugeltjes heeft'ie al wel mooie veertjes.

Groetjes Marianne

Mandy

2 februari 2004, 04:36:53 #3 Last Edit: 2 februari 2004, 04:37:32 by Mandy
Hmmm, en die kweker heeft het niet over plukken gehad? ::)

Dit is een jong valkje van mij van vorig jaar, hier is tie precies 4 weken en 6 dagen;

Dus zoals je wel ziet is het verenkleed dan wel "voltooid". Maar helemaal op kleur is een valkje vaak pas na een half jaar tot een jaar, als tie z'n eerste rui heeft doorgemaakt.

Heb je misschien een foto? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

2 februari 2004, 04:41:20 #4 Last Edit: 2 februari 2004, 04:42:23 by Paul
Hoi Marianne,

Als ik dat zo hoor zijn ze inderdaad in het nest geplukt door de ouders.
Normaal zouden ze anders met 7 weken wel aardig in de veren zitten.
Ik had daar ook last van bijvoorbeeld van het valkje op de foto was het kopje geplukt en je ziet dat de rest van de veren er al wel is.

Maar dat is niet zo erg hoor alleen worden die vaak minder makkelijk verkocht omdat mensen denken dat ze ziek zijn bijvoorbeeld.
Maar ik zou me er niet zo druk over maken moet je over 2 weken het verschil maar eens zien met vandaag :-)

Groetjes, Paul

Robinko

Hoi Paul,

Zoals het koppie van het valkje op de foto eruit ziet, ziet het er op het achterhoofdje en op het midden van de rug van mijn valkje ook uit. Ik dacht ook dat'ie ziek was in eerste instantie, maar de kweker heeft het niet over plukken gehad. En verzekerde mij dat er helemaal niets met het valkje aan de hand was.  :)

Ik heb nog geen foto van het valkje, ik wilde hem eerst even tot rust laten komen en over een paar dagen een foto maken als'ie al wat meer gewend is.

Groetjes Marianne

Paul

Hoi Marianne,

Ik heb hier ook nog een voorbeeldje waar de hele vleugel is kaalgepikt door de moeder :-(

Ik denk wel dat ie geplukt is hoor en de kweker heeft dat gewoon niet gezegd omdat dat niet fijn klinkt.
Je kan het vaak wel zien ook of ze geplukt zijn dan zie je op de kale plekken zwarte puntjes zitten en als je met een loepje kijkt zie je dan vaak dat dat opgedroogd bloed is wat dan zwart lijkt.
Bij Lique was het helemaal erg vorig jaar die had er een die had echt veel bloed op de geplukte plekjes :-(
Maar in een mum van tijd groeien de veren weer aan hoor.

Groetjes, Paul

Robinko

Hoi Paul,

Het is inderdaad niet zo'n fraai gezicht. Als je die van mij ziet moet je aan een kaal geplukte kip denken. Maar hij heeft wel een heel lief koppie met die rooie wangetjes en die grote oogjes. Het lijkt wel of'ie nooit wil gaan slapen, hij zit heel de tijd naar me kijken. Ik hoop dat als dalijk het licht uitgaat als ik naar bed ga dat'ie lekker gaat slapen. Of zou'ie gaan krijsen. Hij heeft genoeg gezelschap om hem heen, 4 cavia's en een grasparkietje. Ik heb een heel ander dag en nachtritme dan de meeste mensen, maakt dat eigenlijk nog wat uit voor het valkje of past het valkje zich daaraan aan?

Groetjes Marianne

Paul

Hoi Marianne,

Wat het dag en nachtritme betreft boffen mijn valkjes ook niet zo hoor.
Maar ook al brand er hier licht dan gaan ze gewoon slapen.
En ik heb er verder nog nooit problemen mee gehad dus ik denk dat ze toch wel hun slaap krijgen en zichzelf aanpassen.
Aan een cavia zullen ze niet echt gezelschap hebben maar aan de grasparkiet zal ie wel een beetje steun hebben.
Ik heb hier ook een grasparkietje bij 8 valkjes zitten en dat gaat best goed.
Zijn popje was doodgegaan en hij zat anders alleen maar nu heeft ie toch wat gezelschap van de valkjes :-)

Groetjes, Paul

Robinko

Hoi Paul,

Ik zie elke dag meer beginnende veertjes groeien. Ziet er nog wel wat rommelig uit al die donzige pluimpjes op de kale plekjes. De veertjes groeien alleen nog niet overal maar dat zal denk ik nog wel komen. Ben erbij vergeten te zetten dat ook z'n borst kaal was. Maar ook daar begint het nu een wir war van donzige pluisjes te worden. Alleen op z'n rug wil het nog niet zo erg groeien. Maar al met al gaat het sneller dan ik gedacht had, ik zie elke dag verschil.

Groetjes Marianne

Robinko

Hoi Paul,

Ik had nog een vraag, vergeet ik helemaal in m'n vorige berichtje te stellen. Is het normaal dat de huid van een valkje vrij droog is? De huid van mijn valkje ziet er uit als een "zandgrond" (de huid) waar door de droogte scheuren (zien eruit als witte lijntjes op de huid) in zijn gekomen. Hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb.  :-/  Wel een beetje een rare omschrijving, maar zo kan ik het het beste omschrijven.

Groetjes Marianne

Paul

Hoi Marianne,

De veertjes groeien inderdaad altijd heel snel op die kale plekjes :-)
Moet je het verschil over een week zien dat is echt heel groot.
En dat ze nog wat rommelig zitten kan hoor zeker met hun heugdkleed kan het soms rommelig zijn.
ALs ze klein zijn beschadigen ze ook heel vaak de staart omdat ze speels zijn en dan bijvoorbeeld achterover op de grond vallen of springen en dan knikk vaak de staart.
De huid ziet er inderdaad niet glad uit dat is normaal hoor als er veren opzitten valt dat normaal niet op maar vaak ziet jet eruit als van een kippepoot bijvoorbeeld dat is ook zo gerimpeld moet je maar eens opletten.
Niks om je zorgen over te maken hoor.

Groetjes, Paul