jonge valkparkiet nog geen jaar oud legt eitje

Gestart door leis001, 27 april 2011, 10:24:32

« vorige - volgende »

leis001

Hallo allemaal,

Ik heb 2 valkparkiet (een popje en een man) beide nog geen jaar oud. ze zitten bij elkaar in de kooi.
Nu zat de pop al een paar dagen op de grond te snuffelen terwijl ze normaal hoog zit.

Gisteren ontdekte ik ineens dat ze een eitje had gelegd en zat te broeden. Ik heb geen nestmateriaal in de kooi want had er totaal niet op gerekend dat ze eitjes zou gaan leggen.
Ze zit dus op kranten en houtsnippers te broeden, maar kom niet in de buurt want dan jaagt ze je weg. Erg broeds dus. De valken zijn wel erg lief voor elkaar nu.

Nu mijn vraag:
Ik heb de vogels wel eens zien paren maar niet geregeld.
Is het niet veels te vroeg voor de pop om nu al eitjes te leggen? Kan dat kwaad voor een jaar? En moet ik er nu alsnog nestmateriaal in gaan leggen of verstoor ik ze dan en gaat ze er wellicht af?
Ik weet ook niet zeker of het ei bevrucht is, maar dat kan ik toch na een week zien?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met antwoorden.
Alvast bedankt!

Landiej

Een valkparkiet is in principe vanaf 9 maanden broedrijp. Het kan dus geen kwaad dat ze er vroeg bij is :) Wel is een eerste nestje altijd even wennen, zeker als het op de bodem van de kooi gelegd wordt.
Ik heb net het eerste nestje in de voerbak verplaatst naar een broedblok, maar dat snapt ons stelletje nog niet helemaal. Ze zoeken de hele kooi door op zoek naar hun eitjes :/

Ik denk dus dat het misschien het beste is om de eitjes op de bodem van de kooi te laten. Als ze blijft broeden en er wellicht jongen uitkomen, dan kan je misschien een bakje op de bodem laten fungeren als nest? Alleen nestmateriaal heeft waarschijnlijk niet zoveel zin, omdat ze dat alle kanten opschuiven totdat de eitjes op de harde bodem liggen :P
Misschien dat andere mensen met meer ervaring ook nog willen reageren :)

leis001

Dank je wel voor je reactie. Heb ook nog maar niets gedaan. Ben zo bang als ik het eitje verplaats ze mijn geur ruikt en er niet meer op gaat of zal dat meevallen? Zal morgen eens kijken voor een bakje oid en daar wat nestmateriaal in ofzo?
Hoop dat er nog wat mensen hun ervaringen willen delen?

Landiej

Valkjes reageren over het algemeen niet zo heftig op het aanraken van de eitjes hoor. Het verplaatsen zal in jouw geval ook meevallen, als je een bakje op de bodem plaatst.
Ik zou een laagje zaagsel in het bakje doen als je dat hebt. anders gewoon een dikkere laag van de bodembedekking die je altijd gebruikt, zoals beukensnippers, totdat je iets zachters hebt geregeld :)