20 juli 2025, 17:46:56

Tami´s valkjes, fotooooooossssss :-D

Gestart door Tamireya, 20 april 2011, 21:23:50

« vorige - volgende »

Jeroenw

Hoi

Buiten de bloedvlekken en gepluk zijn het mooi valkjes
En mooie duidelijke foto's

Maar ik hoop het niet voor jou, en voor je donsjes  dat je dadelijk  met pap aan de gang moet gaan,

Ze worden wel goed gevoerd hopen dat je het kan rekken tot 5 a 6 weken
Liever 8 weken ,

Ik duim voor je
Doet ze de groeten van mij

Gr. Jeroen

Jeroenw

hoi tamireya

hoe is het nu met je donsjes en met jou ook natuurlijk

Tamireya

Hoi Jeroen,

Ik zit erg in dubio met mezelf of ik ze nu eruit ga halen of niet.
Het beste is gewoon dieren zo lang mogelijk bij hun ouders te laten.

Voeren doen ze toch wel erg goed blijkbaar....zoals ik het nu zie zitten ze allemaal op een goed gewicht wat passend bij de leeftijd is....maar ze zijn zo "naakt" en bloederig.

Heb gisteren avond is gewogen, met volle krop en kreeg dit te zien:

Akia: 39 gr
Akay: 58 gr
Ascala: 45 gr

Vanochtend had Ascala een lege krop en woog 37 gram, Akia had de krop 3/4 leeg (of weer een beetje gevuld) en woog 31 gram en Akay had de krop alweer vol en was bij 48 gram.
Een kwartier voor dat ik gewogen had, hoorde ik namelijk voer geluidjes.

Ik hoop nog steeds op een verbetering van het plukken zodat ze gewoon lekker bij Pa en Ma kunnen blijven, maar als het echt niet meer gaat haal ik ze eruit.

Dus ja, nog even afwachten hoe het hier verder gaat.
Ik ben tenminste goed voorbereid voor het geval dat  :)

Jeroenw

wat een toestand  :(

hopen dat je het lang kan rekken als het niet anders kan dan kan het niet anders,

1 vraag je als je nest controle doet raken ze dan ook  in paniek ?
die van mijn zijn doods bang.

ik heb het halve wegen afgebroken met controle vond het zielig

het leek wel of ik ze heel wat aan doe en de ouders  die waren zo lakoniek ,gewoon op hun gemakkie aan het eten ::)

en de paniek aanval van de jongen aan het negeren  ::)

ze worden steeds feller en regeren ook steeds heftiger was
even schrikken

maar met het veren pikken hoe doen ze het dan in de natuur kom het daar niet voor, als ze daarmee gewoon groot mee kunnen worden ?

lastig hoor

gr jeroen

Tamireya

Het eerste wat ik hoor als ik het blok open maak is het " Ik heb honger " geluid...daarbij hebben ze nog nooit wat van me gekregen maar goed...misschien "ruiken" ze dat ik ook een mama ben  :D
Daarna komt drie keer blazen en dan is het over  ;D
Als ik ze op mijn hand neem om even te kroelen zitten ze echt te genieten (het ziet er tenminste zo uit)....heel relaxt en met de oogjes op half 8 zie je ze dan zitten  :D

Eventjes gepikt uit het topic van "ouders plukken jongen":

CitaatHet komt regelmatig voor dat oudervogels hun jongen plukken. De oorzaak hiervan is niet bekend. Mogelijk is ook het zelfbelonend gedrag (ze vinden het lekker om de veren van de jongen uit te trekken, omdat dit een lekkere 'smaak' zou hebben). Het gedrag kan ook worden veroorzaakt doordat de ouders een volgende nest willen beginnen. Het is totnutoe onduidelijk hoe dit gedrag ontstaat en er is ook nog geen effectieve oplossing gevonden tegen het plukken van de jongen.

Ik weet niet hoe dat is in de natuur of ze dat daar ook doen...maar de nieuwe veren aanmaken kost extra energie en kracht.
Akia is al een stuk "achter gebleven" (ook al is ze aardig op gewicht) en kleiner als haar brusjes en dat kost haar dus nog eens meer kracht en energie.
Ik was ook al aan het overwegen om haar gewoon apart te zetten maar dat vind ik helemaal niks...."alleen" in een hokje zitten zonder maatje waar je lekker mee kunt knuffelen...en dan zal bij de andere twee (geschat) nog meer geplukt gaan worden en dat is ook niet de bedoeling.

Het is nog even afwachten...ik ben er wel op voorbereid maar hoop dat ik ze eigenlijk nog een tijdje bij Ma en Pa kan laten ondanks het gepluk....iets is niet heel erg maar ze moeten wel de kans krijgen om een paar veren aan te maken  ;)

Tamireya

Ik ga de knoop vandaag doorhakken, zo zwaar mij dit ook valt  :-\

Akay´s eerste veren komen door *jeeeaayy*, maar alle drie hebben ze vanochtend alweer grotere bloedplekken in de nekjes  >:(

Kuifjes zijn er niet echt meer en ze missen nog veel pennen, dus ja....ze moeten zich op een gegeven moment wel zelf een beetje warm kunnen houden.

Yin en Yang zijn vaak uit het blok...alleen s´nachts blijven ze bij de jongen en natuurlijk overdag om te voeren.

Gisteren betrapte ik Yin ook daarbij hoe ze Yang probeerde te versieren...hij ging er gelukkig niet op in, maar ja...het interesse word wel al minder  :(

Ik had erg gehoopt dat ze, tenminste niet meer zo erg zouden gaan plukken of alleen maar aan een paar plekjes maar ze zitten gewoon overal aan....

Vanochtend heb ik ze even gewogen om 7:30 uu:

Akia: 34 gr, krop was +/- 10% gevuld
Akay: 53gr, krop was +/- 20% gevuld
Ascala: 40 gr, krop was +/- 10% gevuld

Rianne

Ik ben zelf geen voorstander voor handopfok, ALLEEN als het echt niet anders kan. En dit is zo'n geval waarbij ik er zelf ook voor zou kiezen. Als je te lang wacht, wordt de groeiachterstand alleen maar groter omdat het lijfje ook maar bezig blijft met veertjes maken.
Als ze nu weer eitjes leggen, wat doe je dan? Vervangen voor neppers? Of haal je gelijk het blok weg?

Tamireya

Een voorstander ben ik ook niet...als het niet moet dan lekker bij ma en pa laten, dat is gewoon het beste.

Ik ga, zodra ik die kleinen eruit haal het blok ook meteen weg halen.

Ze mogen het over een paar maanden dan nog een keer proberen en als ze dan weer zo reageren als nu was het dan ook de laatste keer.

Het is het eerste "geslaagde" nestje dus ik wil hun best wel nog een kans geven om het dan goed te doen...maar pas als ik het wil, en mocht ze eerder eitjes leggen op de grond (of waar dan ook) ga ik deze gewoon voor neppers vervangen ;)
Maar een blok krijgen ze de volgende maanden van mij met zekerheid niet meer  :)

Cherro

Ik denk dat je er zeker goed aan doet om ze nu er uit te gaan halen. Zo kan het ook niet doorgaan :(

Ik heb hier ook wel zitten denken dat het bij mijn ene jong een combi is geweest van ietswat kalktekort, én het plukken waardoor het een achterstand op liep, nu ik het pap trekt het al mooi bij ;D

O ja, het bonte wildkleurtje is nog beschikbaar hoor  :P
Past er nog wel bij joh zonder uit te hoeven breiden aan volieres e.d.  :P

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Tamireya

Het kan best zijn dat ze iets te kort hebben bij mij...ze eten geen groente/fruit of maccaroni/rijst....misschien dat ze gewoon iets aan weet ik wat "natuurlijks" missen wat niet in die sepia/mineraalblok of andere soorten is.

Dus dat zal ik ze nu eens "op gaan dwingen"...misschien als de honger komt dat ze het tenminste eens aan gaan kijken  ;)
Geen zorg, verhongeren zullen ze zeker niet  ;D

Maar misschien is dit ook een reden van plukken...zou best kunnen denk ik.

Cherro

Dat hoeft niet hoor, hier lust meerendeels ook geen groente en zo, en die zijn verder ook prima gezond op hun eivoer, en valkparkietenzaad en af en toe wat lekkers en paar x per week brood ;)

Een enkeling lust hier wel groente en zo, maar daar hoeft t dus niet aan te liggen ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Gerdy

Hé wat balen dat ze toch zo plukken..soms moet je inderdaad ingrijpen ook al wil je dat eigenlijk niet.

gr Gerdy

Jeroenw

Oké ja het is niet anders het zij zo dan  :(

Je gaat een spannende tijd tegemoet met je donsjes hoe ouder ze worden des te groter is de kans dat ze het redden

Heb je ervaring met handopfok ?

Tekort komen  aan voeding stoffen hebben ze dadelijk niet  met handvoeding , krijgen ze wat meer voedings stoffen binnen,

Hoef je daar niet meer zorgen om te maken het heb wel wat hoor valken groot brengen met de hand ALS HET NIET ANDERS KAN,

Ik heb twee valken met de hand groot gebracht en ze blijven altijd speciaal voor mij

Het schep toch een diepere band met ze '

Want jij heb ze groot gebracht  :D

Tamireya

Ervaring met handopvok ja, alleen niet bij vogels.
Van ritten tot schaap heb ik verschillende dieren opgevoed dus is het alleen een kwestie van instellen op het dier  ;)

Ik heb ze gisteren tegen de middag uit het blok gehaald.
De bedoeling was eigenlijk eergisteren in de avond en dat had ik ook probeert alleen zaten ze vreselijk te hijgen onder de lamp en zonder lamp was ik bang dat ze het te koud kregen dus had ik ze voor de nacht weer terug gezet.  :-[

Overdag kan ik gewoon beter controleren hoe het is met de warmte en of ze het zelf redden.
Ik heb een "grote" beer erbij gezet die ook de warmte nog een beetje opvangt en dat gaat tot nu toe erg goed.

De eerste voerpogingen zijn al achter de rug en het gaat iedere keer een stukje beter.
Ik ben niet meer zo bang wat verkeerd te doen en hun snappen langzaam dat de spuit eten geeft  ;D

Voor het voeren ga ik op dit moment naar de gewichten en geef daarvan 10%.

Vanochtend wogen ze met lege krop:
Akia: 41gr
Akay:59 gr :o
Ascala: 45 gr

Akia is 22 dagen oud, Akay 21 dagen oud en Ascala 18 dagen oud.

Akay zal dus een maaltijd overslaan en alleen maar 4 krijgen...ik denk dat dit voor hem wel genoeg is  ;D

Het gaat dus tot zover goed hier met de kleintjes.  ;D

Rianne

Heb je een thermometer in je bak hangen?
En pas om met s avonds terugleggen, als ze er een keer niet naar omkijken worden de jongen alsnog koud. Misschien de lamp even wat hoger hangen?