5 mei 2025, 16:53:01

help hij blaast en bijt naar me

Gestart door valery512, 13 april 2011, 18:11:23

« vorige - volgende »

valery512

hallo lieve mensen,
ik heb  nu 4 weken een valkparkietje van ondertussen 14 weken oud. Ik heb hem opgehaald toen hij 10 weken was, en in de eerste week heeft hij zich zo druk gemaakt in zijn kooi dat hij zijn pootje bezeert heeft (behoorlijk) nu is dat zo goed als over maar als ikin de buurt kom blaast hij als een gek en als ik de kooiopen doe valt hij me aan en bijt hij echt tot bloedens toe. Ik heb hem natuurlijk pijnstiller moeten geven en ik ben bang dat hij mij nu als de boos doener ziet van zijn pijn. Ik ben radeloos want ik wil geen valse vogel.
Heeft iemand advies ...

alvast bedankt Valery
Valery M. v. Dalsen

Landiej

Je valkje is bang voor je. Zijn gedrag is puur zelfverdediging. Benader hem voorzichtig en heb geduld. Probeer hem naar jou toe te laten komen door hem te lokken met trosgierst, zodat hij weer aan je handen went als iets lekkers, en niet iets pijnlijks.

Sanna

Hoi Valery,

Wat jammer dat je valkje zo'n start bij jullie heeft gehad. Niets aan te doen natuurlijk, maar wat Landiej zegt, het is pure angst dat hij zo bijt. Hij moet jou nu gaan leren associeren met leuke/lekkere dingen. Daar heb je inderdaad heel veel geduld voor nodig. Beweeg altijd heel rustig bij hem in de buurt, begin met hem lekkere dingen door de tralies heen te voeren. Als hij dan minder angstig wordt kun je het vanuit de ingang van de kooi gaan doen en zo steeds een stukje dichterbij. Wellicht kun je hier ook nog goede tips uit halen:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Veel succes, het gaat vast wel lukken.

Groetjes, Sanna