7 mei 2025, 21:09:00

Vrij rondvliegen in huis

Gestart door Luc, 12 april 2011, 12:17:14

« vorige - volgende »

Luc

12 april 2011, 12:17:14 Last Edit: 12 april 2011, 12:23:19 by Luc
Hallo,
Er zijn bij mijn schoonzoon enkele jongen geboren.
Hij zou er bij ons thuis enkele onderdak willen verschaffen.
Aangezien ik totaal geen ervaring heb met valkparkieten ben ik via deze site veel informatie aan het zoeken.
Ik lees ergens dat wanneer men zulke beestjes wat vrijheid wil geven men moet opletten dat ze niet tegen de ramen  aanvliegen.
Mijn vraag: We hebben een zeer grote veranda (85m² en 4.5m hoog) waar ik de kooi zou willen plaatsen.
Is het wel een goed idee om die vogels hier in los te laten?

foatum

Ik vrees dat ze dan constant tegen de ramen zullen vliegen.
Is het niet een optie om een heeeele grote kooi te plaatsen?

Landiej

Het is inderdaad een hoop glas waar je niet zomaar even een stukje vitrage voor hangt! (Wel erg mooi trouwens :) ). Ik denk net als foatum dat de beste optie misschien een grote volière is, zodat ze niet tegen de ramen op kunnen vliegen en er toch genoeg ruimte is om de vleugels te strekken.
Je zou het allicht een keer kunnen proberen, ze los laten vliegen. Bij ons hebben ze inmiddels prima door waar ramen zitten, zonder dat ze er ooit echt tegenaan gevlogen zijn. Maar omdat het in dit geval om erg veel glas gaat, ben ik bang dat je toch wat hersenschuddingen gaat krijgen!

Luc

Een grote volière is misschien wel een optie op termijn.
Aangezien dit mijn beginstappen zijn in de wereld van de valkparkieten is het misschien niet echt aangewezen om van bij de start al te investeren in een m.i. prijzige volière.
Ik heb vergeten te vermelden dat er in de veranda ook een vijver aanwezig is. (zie foto)
Zou dit ook een valkuil zijn om ze los te laten?

Cherro

:o :o Sorry, maar ik ben ff overdonderd! WAUW wat hebben jullie een prachtige veranda met binnenvijver!

Ik zou de valkjes daar ook niet los laten vliegen in ieder geval, dat komt denk ik niet goed.
Ik zou dan eerder kiezen voor een aangepaste voliere in de stijl van dit alles.

Voordeel is dat mocht je uiteindelijk besluiten dat het toch niets voor je is, je dat soort volieres e.d relatief snel ook wel kwijt kunt, stel je ozu met bv panelen gaan werken.

Je kunt eerst ook met balkjes en gaas een voliere opzetten, hier kun je zelf vorm aangeven en zelf de afmetingen maken zoals jij wilt.

Succes!

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Landiej

13 april 2011, 16:05:57 #5 Last Edit: 14 april 2011, 14:59:44 by Landiej
Ik denk dat de vijver op zich geen probleem is, zolang je de valkjes maar niet onbeheerd loslaat. Ze kunnen namelijk niet zwemmen, maar leven in het wild ook in de buurt van water.
Misschien is het een idee om rondom de kooi een soort tent te maken van voile, als een grote klamboe zeg maar? Zou een hoop geld kunnen schelen in vergelijking met een volière.
Het zou helemaal ideaal zijn als je het ook aan de kant kan schuiven of zetten, zodat ze in de kooi gewoon van het uitzicht over de veranda en buiten kunnen genieten.

Lastig zeg, zo'n ruimte. Wel erg mooi, maar voor valkparkieten niet echt praktisch ;)

Mocht je nou aangestoken worden met het valkparkietenvirus, dan denk ik dat dit systeem erg mooi zou staan:

Afmetingen zijn naar behoefte en smaak aan te passen. Je zou bijvoorbeeld ook een vijf- of achthoek kunnen maken.

Sanna

En wat dacht je van een kamervoliere om te beginnen? Die zijn niet zo heel duur (tweedehands op marktplaats zeker niet) en dan hebben de valkjes toch wat ruimte. Bijvoorbeeld zo een:

En mocht je daarna helemaal besmet zijn geraakt met het valkjes-virus (kans ik zéér aanwezig ;D ;D) dan kun je je altijd nog gaan orriënteren op een mooie volier. Ik denk ook dat de voliere die Landiej laat zien erg mooi zou staan.

Groetjes, Sanna

Luc

Hallo,
We zijn nu 11 maand verder en ik heb enkel goed nieuws.
Rondvliegen in de veranda lukt prima. Die beestjes zijn enorm slim en zijn in het begin hooguit 3 of 4 keer in aanraking gekomen met de ramen. Ze weten perfect waar de ramen zich bevinden en botsen er niet meer tegen. één van de twee is wel eens in de vijver terecht gekomen en wat blijkt: ze kunnen prima zwemmen d.m.v. hun vleugels als roeispanen te gebruiken. een zeer grappig zicht  :)

Larissa

Wauw super.....dat het zo goed gaat.

Zou je ons nog eens willen verblijden met zulke mooie foto's van en je valkjes en je schitterde veranda.

En ik wist ook niet dat valkjes konden zwemmen weer wat geleerd

Groetjes Larissa