14 mei 2025, 03:57:56

Gevallen Valkje!

Gestart door mausje, 25 april 2011, 18:51:36

« vorige - volgende »

mausje

Beste mede valkparkieten houders,

Ik zit met het volgende probleem.
Vanmorgen is mijn valkparkietje gevallen op de vensterbank, na een inschattingsfoutje van hem/haar (was er vanmorgen nog van overtuigd dat het een mannetje was). Verders niets aan de hand al was hij wel erg geschrokken maar na wat aandacht en wat troetelwerk was hij het alweer gauw vergeten.

Nu viel mij vanmiddag op dat zijn/haar cloaca een beetje vochtig was en hij poetst het regelmatig. Nadat ik de kooi verder inspecteerde vond ik een ei onderin de bodembedekking die door de looptralies gevallen was.
Wat een ontdekking met pasen!?

Nu maak ik me alleen een beetje zorgen dat het misschien aanwezige ei gebroken is bij het vallen vanochtend.
Hij/ze eet wel en hij/ze is regelmatig bezig met zijn/haar paringsritueel met een groot flostouw. Hij/ze klimt wel wat langzamer en voorzichtiger lijkt het wel (Hij/ze houdt alles stevig vast met de snavel tijdens het klimmen, terwijl het normaal wel met de poten alleen grotendeels afkan). Verder vliegt hij/zij nog wel als hij/zij eruit is.

Hoe kijken jullie tegen de situatie aan op basis van deze informatie over zijn huidige gedrag??

Groetjes Mausje

Sanna

Hallo Mausje,

Er is nu niet veel meer dat je kunt doen, maar ik wil je aanraden morgenochtend eerst een vogelarts (bijvoorbeeld Driebergen of Utrecht) te bellen en dezelfde vraag voor te leggen. Hij kan het beter beoordelen. Volgens mij is het niet ongevaarlijk, een kapot ei in je valkje, maar volgens mij had ze er dan nu aardig ziek bij moeten zitten. Als de vogelarts het nodig vindt, kan hij altijd nog controleren of ze nog een ei bij zich draagt door middel van een röntgenfoto. Succes verder.

Groetjes, Sanna

mausje

Hallo,

Hier nog een update!
Hij klimt,vliegt en roept me wanneer het tijd is om zijn laatste half uurtje uit de kooi te mogen. Hij reageert net zo alert als normaal. Hij poets wel vaker zijn cloaca als me normaal opvalt en probeert er met zijn pootjes langs te schuren. Verder houdt hij ook zijn verenpakje bij zoals normaal.

Wel had hij vanmiddag een zeer dunne ontlasting, zeer waterig, en lichtelijk gelig van kleur.(dit viel pas op toen ik het schoonmaakte met een keukenpapiertje.) Ik heb zijn kooi schoongemaakt dus kan ik morgen precies zien of zijn ontlasting er weer vast uitziet.

Op zich gedraagt hij zich als normaal, maar ik wil graag zeker weten dat het goedkomt. Hoe eerder iets duidelijk is des te beter toch!?

Groetjes,

Mausje

Sanna

Hallo Mausje,

Dunne ontlasting kan tal van oorzaken hebben, daar hoef je je niet persé zorgen over te maken. Als ze ineens heel wild heen en weer gaat vliegen kan ze ook dunnere poepjes krijgen. Van broeds zijn kan ze ook hele dunnen ontlasting krijgen, maar dan heb je ook meteen weer dat het heel veel tegelijk is. Als ze zich nog steeds normaal gedraagt is de kans groot dat er niets aan de hand is. Maar het kan geen kwaad om toch even een vogelarts te bellen. Die heeft gewoon meer verstand ervan en kan je ook precies vertellen waar je op moet letten.

Groetjes, Sanna

mausje

Hoi Sanne,

Ik kijk het aan tot morgen misschien ligt er wel weer een eitje!
Dan maak ik me nergens zorgen meer over. En als de ontlasting morgen ook goed is dan ben ik er een heel eind zeker van dat het loos alarm is.
Mocht ik morgen geen eitje vinden of normale ontlasting aantreffen zal ik de dieren arts even bellen, of ik langs kan komen. Dan moeten ze maar even kijken of een fototje maken, kan ik weer met een gerust hart gaan werken.

Groetjes

Sanna

Ja, tuurlijk, als er morgen een eitje ligt is er niks aan de hand. Maar als het vorige eitje vanmorgen gelegd zou zijn, vind je pas woensdag het tweede eitje. Veel succes verder.

Groetjes, Sanna