15 mei 2025, 14:21:56

Erge last van pootje

Gestart door jorgus, 28 april 2011, 17:38:45

« vorige - volgende »

jorgus

Goedendag,

Een van mijn 2 valkjes Wicky heeft sinds een week 3-4 erge last van zn pootje. Aanvankelijk leek het op jeuk. Hij zat er de hele tijd me te tappen en heel veel aan te knagen.

Er was echter helemaal niets te zien en ik had de stille hoop dat het vanzelf over zou gaan.

Wicky is niet heel tam dus ik kan m niet goed pakken, althans het kan wel, maar dan is t vertrouwen even weg weer, dus ik heb op een gegeven moment foto's genomen terwijl ie aan het plukken was en daar was te zien dat het geiriteerd was.

Vervolgens ben ik naar de vogelarts geweest in amsterdam en daar bleek het al een beetje open te zijn zelf. Nog niet heel diep gelukkig, dus kreeg Wicky een kraag om er zo vanaf te blijven.

Na 2 weken kraag leek alles prima in orde. Wicky heb ik helemaal niet aan zn pootje zien knagen of ermee zien tappen en bij de vogelarts bleek het idd keurig hertsteld.

Dus iedereen blij dachten we. Wicky heeft zich opweg naar huis een ongeluk gepoetst want dat had ie 2 weken niet kunnen doen.

En zo snel ie thuis was begon ie weer met zn pootje te tappen en te doen (dat tappen doet ie nu constant) en eraan te knagen.

De vogelarts gebeld en die zij dat ik het nog even aan moest kijken een dagje en vandaag is het niet verminderd. Hij knaagt er wel minder aan, maar het tappen doet ie continu en hij zit er ook een beetje beteuterd bij.

Hij komt nu ook zelf regelmatig uit zichzelf bij me zitten, wat aan mij aangeeft dat ie zich niet helemaal top voelt.

Ik heb geen enkel idee wat er nou aan de hand kan zijn. Ik dacht altijd dat ik best redelijk dieren begreep als er iets was, maar nu met de vogels snap ik er echt helemaal niets van.

Is t iets hormonaals. Daar is ie volgens mij nog te jong voor (10 maanden). Is t gedrag wat vaker voorkomt bij de valkjes. Is ie nu gewend aan zn poot te knagen en kan ie het niet afleren ? mist ie n maatje ? verveelt ie zich ? mist ie zn pas overleden moeder ?

Ik heb echt geen idee meer.

Als t zo blijft gaan we morgen weer de kraag om laten zetten en dan krijgt ie ook pijnstillers en wellicht moeten ze dan ook maar gelijk een rontgenfoto maken van zn pootje.

Ik ben dus heel erg op zoek naar iemand die met kan helpen om t beestje te begrijpen .. te lezen soort van.

Anybody ?

Landiej

Sorry, ik kan je hier niet mee helpen.
Het is vreemd dat het probleem over leek te zijn, maar dat het knagen na verwijderen van de kraag gewoon weer opnieuw is begonnen. Daardoor zou je inderdaad haast denken dat het een neurotische tic is. Ik vind het alleen wel erg extreem. Ik zou de kraag weer eens proberen, om te kijken of het probleem over gaat als de kraag wat langer om heeft gezeten.

jorgus

28 april 2011, 17:49:18 #2 Last Edit: 28 april 2011, 17:52:36 by jorgus
Ik denk dat de vogelarts idd voor die optie wil gaan straks. Hij is alleen zo zielig met die kraag als ie niet kan poetsen. Maar dit getrappel is ook zielig.

Hij zit dus nu op mn arm te slapen .. en met zn pootje te tappen de hele tijd en heel af en toe knaagt ie er ff aan. Maar niet 1 speciefiek plekje, tis echt zn hele poot die ie onder handen neemt dan.

Ik vind t zo vervelend dat ik t helemaal niet snap ook. Komt t vaker voor dat valkjes een tic hebben ?

Toen zn moeder leefde (tot aan een maand geleden) werd ie ook constant geplukt (zn kop). Hoewel ie zelf zn koppie steeds aanbood, kan dat nooit echt goed zijn geweest, als is het alleen al omdat ie constant veren aan moet maken dan.

De tik is eigenlijk 1 of 2 weken na overlijden van zn moeder begonnen, toen ie eindelijk geen kaal koppie meer had ..

Geen idee of het er iets mee te maken kan hebben

Ze eten verder goed. Groentes, zaad, kiemzaad, kruiden .. en ze vliegen vrij door de kamer waar zelf een hele javaboom staat. Ik geloof niet dat ze zich vervelen, maar ik ben nu overal aan aan het twijfelen, dus wellicht heb ik dat mis.

Wel jammer dat ze niet gewoon kunnen praten die valkjes ;)

Landiej

Haha je kan ze niet gewoon vragen wat er mis is inderdaad, dat maakt het lastig! Maar begrijp ik goed dat je valkje niet alleen is?
Ik ben niet bekend met tics bij mijn valkjes, maar misschien andere mensen op het forum wel.
Kan je niet proberen hem te corrigeren als hij aan zijn pootje prutst?
En ziet zijn pootje er verder niet geïrriteerd of rood uit?

jorgus

Nee hij is niet alleen. Zn vader Jaapie woont ook hier.

T pootje was twee weken geleden wel erg geirriteerd en oppervlakkig stuk (nog niet heel diep). Ik weet niet of het nu weer zo is, maar die kant gaat t wel op zo ..

Overigens heeft ie nu ook af en toe op zn rug last. Tis meer n soort gefrusteerde manier van poetsen. Hij zit niet eens zo heel veel aan zn pootje te knagen, maar tis meer dat tappen.

Nou ik ga maar weer verder met observeren ..

Cherro

Als het op een bepaalde plek op het pootje is, kun je ook nog laten testen op mijten bij je vogelarts. Het kan best zijn dat je vogel daar last van heeft gekregen op een of andere manier doordat zn weerstand misschien verminderd is.

Je kunt t altijd even aankaarten voor de zekerheid.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Landiej

Klinkt mij inderdaad ook steeds meer als ongedierte in de oren. Ik zou de VA idd nog eens om raad vragen :)

jorgus

Vandaag heb ik beide vogels de hele dag in de kamervoliere gezet, terwijl ze anders altijd vrij zijn. In de hoop dat Wicky dan wat meer tot rust zou komen. Ik kreeg opeens het idee dat Wicky misschien wel gestresst raakt van het altijd vrij door de kamer vliegen. Aangezien er nog wel s tieners hier door het huis lopen en muziek aan en tv aan .. dacht ik dat het misschien beter zou zijn ze wat vaker in de kooi te zetten.

Nou of de gedachte goed was weet ik niet, maar bij thuiskomst vandaag had Wicky helemaal geen last meer van zn pootje .. Dus daar ben ik heel blij om. Ik juich nog maar niet te hard want dan zal je juist zien dat ie weer begint .. maar het lijkt beter te gaan met de kleine meneer.

Hij doet wel af en toe iets drukker dan normaal zn rug poetsen, maar kan nog zijn dat t daar jeukt omdat ie daar twee weken niet bij heeft gekund.

De dierenarts heeft wel al gekeken naar ongedierte en dat leek niet het geval. Evt zou zn bloed nog onderzocht kunnen worden, maar het lijkt nu dus beter te gaan, dus ik hou t in de gaten en hoop dat t wegblijft !