4 mei 2025, 23:40:21

ander gedrag na rui

Gestart door Izzy, 12 april 2011, 09:33:58

« vorige - volgende »

Izzy

Izzy is drie weken erg in de rui geweest. Ze plukte en poetste zich veel en er lag steeds een berg veren in haar kooi. Ze sliep ook meer dan normaal en was chagerijnig, dus normaal ruigedrag  ;) Ik heb haar elke dag eivoer gegeven en veel verse groente en fruit en veel gesproeid.
Ze ziet er nu weer veel beter uit, maar haar gedrag is heel anders dan voor de rui: ze zat altijd de hele avond bij me en wilde steeds knuffelen, nu bijt ze steeds hard in mijn oor als ze op mijn schouder zit. Ik stuur haar naar de stoelleuning, want zodra ik me beweeg bijt ze me weer. Dan gaat ze vanaf de leuning naar me zitten blazen en happen, kuif strak plat naar achteren.
Pas als ik rustig tegen haar praat kalmeert ze, maar ze blijft de hele avond op de leuning zitten en vliegt na een paar uur haar kooi weer in. Zodra ik haar aandacht geef hapt ze weer.
Wat kan dit betekenen?
Ze is van 10 augustus 2008.

Landiej

Vreemd. Misschien broeds gedrag? Heeft ze een maatje of is ze alleen?

Izzy

Ze is alleen. Ze is al eerder dit jaar broeds geweest en heeft toen zelfs 4 eitjes gelegd. Haar gedrag was toen juist heel knuffelig, mij verdedigen en kippetje zitten. Nu valt ze mij juist aan, ze bijt echt hard in mijn oor en schreeuwt daar ook bij. :( 
Ik heb wel eens geprobeerd hoe ver ik kon gaan, maar ik kan haar echt heel boos maken door tegen haar te mopperen, dan vliegt ze met open snavel op mijn gezicht af.
Als ik haar gewoon wegstuur en daarna rustig praat of haar negeer kalmeert ze ook. Ik vind het echt vervelend, omdat ze hiervoor juist zo lief was.

Landiej

Het is natuurlijk ook niet slim om haar agressieve gedrag te voeden door haar nog bozer proberen te maken :P Daardoor fok je haar nog verder op en beloon je haar negatieve gedrag.
Probeer haar agressieve gedrag te negeren, en lief voor haar te zijn als ze normaal doet. Als ze bijt, spreek haar dan streng toe, zonder te schreeuwen. Verder is er helaas weinig wat je zou kunnen doen ben ik bang. Het blijft lastig om te achterhalen waarom een valkparkiet zich misdraagt.

Izzy

Dat heb ik ook maar één keer gedaan hoor, om te kijken of het haar zou afschrikken, maar integendeel dus. Ik vond haar reactie nog wel dapper  :)
Ik negeer haar negatieve gedrag ook en zodra ze aangeeft dat ze wel wil knuffelen gebeurt het ook, maar dan ineens is het weer genoeg geweest en bijt ze me echt keihard in mijn neus.
Laten we het maar op puberteit houden, ik weet het anders ook niet. En dat gaat tenslotte vanzelf weer over  ;D
Ik hou nog evenveel van haar hoor :)

Hermien

Mijn oudste mannetje, Goofy, is ook heel knuffelig en dan af en toe krijg ik ook een knauw in mijn neus. Toch zie ik dit niet als agressief gedrag. Mogelijk ziet hij mijn neus aan voor de snavel van een popje. Wel zeg ik dan altijd even 'foei' en dan is het weer goed. En wat versta je onder een harde knauw? De neus van ons mensen is zacht vlees, net als je oorschelp en een knauw kan dan wel ff aankomen, maar zolang mijn manneke niet doorbijt schrik ik hier niet meer zo van, hoor! Nee, mijn Goofy is de knuffeligste man hier in huis en ik heb er vier! Silvo, zijn broertje, doet precies hetzelfde, maar dan in mijn oor. Dat is zelfs nog iets minder prettig en dat mag hij dus ook niet doen. Bij hem los ik dit op door hem over zijn bolletje te aaien en daar is het hem ook gewoon om te doenm hè?

Zo, nu weet je dit ook weer.

Groeten van mij en mijn 'Vliegtuig'.

Izzy

Ik noem het ook geen agressief gedrag, maar het is heel anders dan dat ik van haar gewend ben. Normaal beet ze nooit en kon ik echt alles met haar. Ze wilde het liefst de hele dag knuffelen en duwde met haar kopje tegen mijn neus om dit duidelijk te maken.Als ze er genoeg van had gaf ze ook wel eens een zacht beetje, maar dat stelde niks voor.
Nu wil ze juist helemaal niet meer, en als ik al een poging onderneem omdat ik denk dat ze wil krijg ik direct een knauw. Mijn neus bloedt soms, dus ik vind dit wel hard. Ze blaast er ook bij.
Ik vind juist die verandering in gedrag vreemd.
Ze zit wel bij me, maar nu op de leuning van de stoel of op mijn knie.
Misschien heeft ze even behoefte aan wat afstand  ;D

Landiej

Dat is wel een grote ommezwaai inderdaad. Is er behalve de rui niets gebeurd waardoor ze het vertrouwen een beetje kwijt zou kunnen zijn?

Izzy

Ik zou het niet weten, of het moet zijn dat ik een dag extra werk, en ze dus iets vaker in haar kooi moet blijven.
Ze kan er nu op maandag, dinsdag en vrijdag 's morgens niet uit, alleen 's avonds. Op woensdag en donderdag gaat ze er 's morgens en 's avonds een paar uur uit.
Misschien is ze uit haar ritme?

Izzy

Ik ben gaan nadenken over dingen die anders zijn gegaan dan normaal en ik denk dat ik het weet: ik heb Izzy rucolasla gegeven om te proberen of ze dat lekker vond, nou ze was er gek op! Je kon de kruidige geur heel goed aan haar ruiken, het leek wel of het uit haar veren kwam!
Iedere keer als ze rucola had gegeten was ze zo bijterig.
Een paar dagen heeft ze het niet gekregen, en het bijten was over.
Weer rucola geprobeert, en ja hoor, ze bijt weer.
Ik denk dat ze op een bepaalde manier op de rucolasla reageert, misschien is het te scherp voor haar darmen of zo. Het is natuurlijk een kruidige sla, ik heb gelezen dat het ook iets met mosterd te maken heeft, dus ik kan me er iets bij voorstellen.......

Landiej

Als dat de oorzaak is is de oplossing vrij makkelijk. Gelukkig maar! Mijn valkjes eten heel weinig groente, dus daar heb ik geen ervaring mee.