11 mei 2025, 14:48:55

Vraag over Wilde Valkjes

Gestart door ConkerSquirel, 29 maart 2011, 11:47:01

« vorige - volgende »

ConkerSquirel

Hey Iedereen,

Tijdje geleden dat ik op het forum geweest ben. Heb het heel druk met mijn examen... Maar daar ben ik nu ook hier voor. Ik moet een Praktische Opdracht voor biologie maken voor mijn examen en die gaat over het gedrag van valkjes (wilde en die in gevangenschap (ik moet naar gedragingen kijken die ze in het wild vertonen en of ze die dat ook nog in gevangenschap tonen).

Maar nou moet ik een stukje hebben over hoe ze zich gedragen in het wild (broedgedrag, hoe ze leven in een groep, hoe ze communiceren, zijn ze sociaal, is er een leider in de groep? zulk soort gedragingen) nou kan ik hier niet veel informatie over vinden alleen dat ze in Australië oorspronkelijk wonen en dat ze daar niet specifiek in een gebied blijven maar rond trekken naar voedsel toe tot het op is en dan weer naar de volgende plek (weet niet of dit klopt maar dat las ik :P)

Dus zou ik vriendelijk willen vragen of iemand voor mij goede informatie heeft? of een goede website waar ik veel aan heb?

Alvast bedankt

Groetjes,
Kevin

ConkerSquirel

Inmiddels heb ik een goede website gevonden want het moet snel af dus ben verder gaan zoeken terwijl ik antwoord afwachte :P http://www.parkieten-freaks.nl/index.php/parkietenoverzicht/59-parkietenoverzicht-v/57-valkparkiet dit is de website.

Ik mis nu alleen nog 1 ding: spelen ze in de natuur? zoja wat doen ze dan? en is wassen alleen hun veren langs gaan met hun snavel (is daar een makelijk woord voor?) of ook in het water baden?

Alvast Bedankt,

Groetjes,
Kevin

Sorella

Hier badderen ze in hun badderbak dus zullen ze in het wild ook wel in plasjes badderen of aan de kant van een riviertje o.i.d. waar het ondiep is.
Wat het spelen betreft hier slopen ze de takken en proefen van iets wat ze nog niet kennen om het daarna te slopen dus dan zullen ze dat in het wild ook wel doen.

bobbie

Hoi,

Even gekopieerd voor je van deze site af, informatie van een vogelarts:

Dagindeling van een valkparkiet in de vrije natuur
Als de zon opkomt, begint de valkparkiet krijsen om alle soortgenoten te wekken. Ze slapen in een hele grote groep. Als iedereen wakker is, gaan ze als één grote groep op zoek naar water, waar ze gaan drinken en badderen. Het ritueel van drinken en badderen, kan wel meer dan een uur duren.

Vervolgens gaan ze in kleine groepjes op zoek naar eten. Als ze als één grote groep op zoek zouden gaan naar eten, is het beschikbare snel op, en moeten ze weer verder zoeken. Tegen de middag (ook direct het warmste moment van de dag) gaan de oudere valkparkieten even slapen, terwijl de jongeren lekker gaan spelen. Later op de middag gaan ze weer op zoek naar eten. Tegen de avond gaan ze weer wat drinken en eventueel badderen. Als het dan éénmaal donker begint te worden, zoeken ze elkaar allemaal weer op en gaan ze samen slapen. Het slapen gaat ook weer niet zomaar, ze willen allemaal hoog zitten, daarom zullen ze regelmatig van plaats wisselen. Dit gaat vaak door tot het allang donker is.

De valkparkiet drinkt alleen in de ochtend en in de avond.

Groetjes, Nel :)

bobbie

Ik heb nog even de link gekopieerd, zodat je eventueel het hele stuk kan lezen:

http://www.valkparkiet.com/nl/files/over_meeting2005verslag.htm

Succes, Nel :)

ConkerSquirel

Heel erg bedankt voor al de informatie! hier heb ik wat aan. Ik had al een heel stuk afgewerkt van wat ik kon vinden en wat plekken over gehouden voor de informatie die ik nu heb maar eerst niet kon vinden

Heel erg bedankt!

Groetjes,
Kevin

PS: Het observeren was best grapig :P ze zijn zo saai dat het grapig was :P (normaal zijn ze altijd heel druk, actief en gezellig maar nou ik ze zat te observeren zaten ze me heel de tijd aan te kijken en zichzelf te wassen wat is dat toch met dieren? als je wilt dat ze iets leuks doen dan doen ze het niet en als je er geen zin in heb doen ze allles behalve stil zijn of je met rust laten :P)