27 april 2024, 18:50:20

Wel of niet eten geven?

Gestart door Rissiejjj, 23 maart 2011, 18:25:45

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Ik weet niet of dit echt spoed is of iets.
Maar ik zit met het volgende.
De 2 valken zitten weer bij elkaar in de kooi.
De grote dus en het handopfokje.
Nu kreeg de kleine vanochtend les in Eten.
En heeft nu zijn kropje vol met zaadjes.
Doordat ik hem nogal verwend had heb ik hem voor 2 dagen terug pas op 2 voedingen gezet, hij is nu 7.5 week oud.
Maar nu heb ik hem dus vanochtend geen voeding gegeven omdat hij toen druk met zaadjes was.
Nu zit ik er dus aan te denken, straks het schema van 1 voeding aanhouden, om 19 uur dus een voeding geven. Of omdat zijn krop ECHT VOL zit hem nu geen voeding geven.
Maar als hij dus geen voeding zou krijgen zou hij dus in 3 dagen tijd van 3 voedingen naar 0 voedingen vallen.
HELP?
Wat is wijsheid?

Rissiejjj

Jammer genoeg heeft niemand gereageerd.
Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat natuurlijk niet iedereen ervaring heeft met handopfok.
Geen probleem, ik heb mijn gevoel gevolgd.

Hij/zij heeft dus vandaag geen handvoeding gehad, alleen heeft hij net eventjes een beetje water via het spuitje gehad omdat ik er niet zeker van ben of hij al zelfstandig drinkt. Dus maar liever het zekere voor het onzekere, een uitgedroogd vogeltje is ook niet goed natuurlijk.

Hij is zwaarder dan anders als ik hem/haar weeg, maar dit komt vermoedelijk doordat hij/zij wat zaadjes in de krop heeft nog.

Vreemd genoeg staat hier beschreven dat ze vanaf 5 weken leeftijd boven de 80gram moeten wegen, mijn vogeltje weegt enkel na een voeding boven de 80 gram. Verder weegt hij rond de 79 รก 80gram met 7.5 week leeftijd, maar hij is super gezond. Dus weet niet of dit kwaad kan, maar lijkt mij niet, heerlijk fit diertje is het, en qua formaat scheelt hij niet veel meer aan mijn cinnamon popje.

Als iemand toch nog tips heeft over de handvoeding (die nu dus eigenlijk gestopt is) hoor ik het graag, als jullie me aanraden om toch nog 1 voeding te blijven geven hoor ik het natuurlijk ook graag.

patty_dordtse valkjes

hallo,

ik zou de kleine gewoon nog 1 voeding aanhouden .

het weegt nog niet echt veel.

ook al heeft de kleine zaadjes snachts word het kropje als het goed is helemaal geleegt.

weeg de kleine sochtends als die nog niks heeft gegeten en weeg hetvoor de tijd van de voeding.

zo kan je het makkelijker in de gaten houden.

je hebt natuurlijk flinke valkjes en kleinere valkjes maar ik zou nog toch die laatste voeding aan bieden tot die zelf niks meer wilt snap je.

en ff wegen in de ochtend en dan voor de voeding zo kan je het gewicht in de gaten houden dat die niet teveel afvalt.
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

Rianne

Hey,

er zijn hier wel mensen met handopfok ervaring, maar in mijn geval, ik ben druk bezig met klussen in ons nieuwe huis dus ben weinig online. En het mooie weertje zal ook wel meespelen dat er minder mensen op het forum zitten :)

Als je valkje het goed doet zonder papvoeding, zou ik me geen zorgen maken. Als hij de nacht maar in gaat met een volle krop.
Probeer ook andere dingen aan te bieden zoals brood, vochtig eivoer en groente/fruit. 80 gram is niet veel maar hij is nog jong. Zolang hij niet afvalt is het goed.

Rissiejjj

Hij valt momenteel niet af, en sochtends wegen voordat hij heeft gegeten lukt niet.
Want zodra ik wakker ben zit hij al flink zaadjes te eten.
Gisteravond heb ik hem water gemengd met nog wat pap gegeven.
6ML. Maar wel dunner papje als normaal.
Maar al sinds dat hij 4.5 week was en dat hij hier dus kwam weegt ie al dat aantal grammen, hij is nu totaal zo'n 3 gram aangekomen hier, hij valt niet af, maar meer gewicht krijg ik er ook niet in.

Nu dus gewoon savonds 23uur die ene voeding geven zoals gisteren, of toch om 19 uur terwijl hij dan zijn kropje nog helemaal vol heeft?

carco

Hoi

Als hij op dit gewicht blijft zal dit zijn normale gewicht zijn en hoef je er geen zorgen om te maken.
Ikzelf zou de pap niet dunner gaan maken, maar bv om de dag met de avond ( en dan om een uur of 19.00) een halve voeding geven om het af te wennen.
Zie je dat hij echt genoeg gegeten heeft zonder pap, lekker niets aanbieden.
Het kan best hoor dat ze ineens van 3 naar 0 voedingen gaan.
En qua leeftijd is dit ook heel goed mogelijk dat hij al zelf eet.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Rissiejjj

Ik heb hem helemaal van de pap af nu, de krop is telkens dusdanig gevuld dat ik hem liever geen pap geef.
Hij eet goed in de zaadjes, heb ik wel een trucje voor moeten doen.
Hij wou eerst namelijk niks van de zaadjes weten, maar trosgierst vond hij wel super lekker, dus heb wat trosgierst van de tros afgehaald en dat door zijn voer gemengd, sindsdien eet hij het.
Ik heb hem gisteren wel het drinkflesje wat in de kooi hangt laten zien. Hem even op de hand gepakt en gezorgd dat hij wat water vanuit het flesje binnen kreeg, zodat hij hopelijk snapt dat daar water te vinden is.
Al met al zou het wel niet zo'n zwaar vogeltje worden gezien zijn lage maar wel gelijkblijvende gewicht, maar dat maakt niks uit, hij blijft even lief etc, haha.