8 mei 2025, 01:51:35

Mijn handopfok valkje

Gestart door Rissiejjj, 13 maart 2011, 09:30:58

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Hoi,
Ik ben nieuw hier, ik zou me later even voorstellen, maar ga eerst even met de deur in huis vallen.

Ik heb een handopfok valkje van 5.5 week oud.
Hij eet super goed 3x daags nog altijd.

Sochtends weegt hij 76gram
Smiddags: 81gram
Savonds 79gram.

Dit is zo ongeveer altijd het geval.
Hij komt dus niet aan, maar valt ook zeker niet af.
Ik zit nu nog altijd op 3 voedingen omdat hij niet boven de 80gram komt.
Hoe kan dit en wat kan ik eraan doen?
Hij is verder super gezond, vliegt inmiddels al, knaagt aan de trosgierst en pelt soms al wat zaadjes.
Maar dat gewicht zit ik toch een beetje mee.

Wie geeft tips, adviezen of raad?

Bello

Hij is nog eerrug jong, waarom is het een handopfok valkje?

Laat hem niet te veel vliegen daar verbrand hij te veel energie bij, die hij duidelijk nodig heeft.

Omdat ik geen ervaring heb met  handopfok valkjes, hoop ik dat je van iemand anders advies krijgt.

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

carco

5,5 week is niet erg jong hoor, dit valt best wel mee.
Hoe veel ml geef je per keer?
Want normaal gesproken zou je al best op 2 keer per dag over kunnen gaan.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Rissiejjj

Hij krijgt 8ml per keer.
En hij ziet er super uit, vandaag ook even zijn borstbeentje gevoeld, en hij word wat gevulder, want er zit nu een laagje overheen.
Alleen na het voeden blijft ie piepen, alsof hij niet genoeg heeft gehad. Maja, hier op de site staat dat 7ml de max is, en geef hem al 8ml.

Verder is hij lekker actief.
Zodra ik in de buurt ben gaat ie piepen en voor het deurtje van de kooi zitten en zodra ik het deurtje los doe vliegt ie naar mijn hoofd toe.

Maar smiddags tegen 2 uur heeft hij zijn krop al leeg, en dan moet ie wachten met eten tot 5 uur.
Ik heb hem vanmiddag dus maar wat trosgierst en zaadjes aangeboden om 2 uur, want hij had ook echt honger.

Rianne

Heb je de zaadjes en trosgierst niet de hele dag in de kooi staan dan? Want het is wel beter als hij daar altijd bij kan.

Rissiejjj

Zaadjes en trosgierst staan ook in de kooi.
Maar ik bied het hem soms aan, zodat hij het gaat eten.

Trosgierst eet hij heel veel, hij heeft inmiddels zijn 2de stengel al bijna helemaal leeg. Alleen de zaadjes eet hij nog niet echt, als ik het hem aanbied wel, maar niet uit het bakje. Ik bied het hem overigens wel aan uit een bakje hoor, maar in de kooi eet hij het niet uit het bakje, en op de hand wel.

En nog iets, hij gaat nog steeds niet op stok zitten, is hij gewoon lui of komt het stokzitten nog later? dacht dat hij dat wel al zou moeten doen.

En hij wil niks van mijn andere valkje weten. Ik weet dat dit kon gebeuren, omdat ik alles ben voor hem, maar hij draait letterlijk zijn koppie weg als hij de ander ziet.
Gisteren ze wel samen uit een bakje laten eten, zodat de grote valk hem dat kon leren, maar hij wil verder helemaal niks van dr hebben.
Nou hoeft dat ook niet perse, omdat zij niet tam wil worden ga ik een voliere bouwen voor dr, dat ze samen met wat andere vogels buiten kan zitten. Maar was leuk geweest als hij toch wat van andere vogels zou willen weten, zodat hij in de toekomst wel een vriendje had kunnen hebben.

Lin

ik zou hem dan minder trosgierst geven dat gaat nl goed. Ik zou daarentegen altijd zaadjes neerzetten.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)