2 mei 2025, 23:15:54

Broedblokken waar bestellen ??

Gestart door Ingrid en Mart, 11 maart 2011, 21:08:40

« vorige - volgende »

Ingrid en Mart

Hoi Allemaal,
Ik ben op zoek naar een adres waar ik goede broedblokken voor valkjes kan kopen.
Graag wil ik verticale blokken, met een goede afmeting.
Wie heeft er een adres voor mij.
Bij Agro dier en tuin hebben ze blokken: afmeting 30,5 hoog en 20 x 20.
Deze vind ik eigenlijk te klein, lijkt mij ?
Ik hoor graag van jullie.  :D
Ingrid

Rianne

Ik heb vorig jaar blokken bij Valkcity besteld: www.valkcity.nl

Ingrid en Mart

Hoi Rianne,
Dank je wel voor de reactie.
Ik neem aan dat dit een goede afmeting is.
Weet jij zo de afmeting ?

Rianne

Als ik het goed begrijp (ik ben niet zo wiskundig aangelegd ;D) heb je een verticaal blok gezien. Ik vind zelf horizontale blokken beter, omdat deze een groter vloeroppervlak hebben. Wat weer ideaal is bij nestjes van 4 of meer jongen. Sja, de afmeting, dat blok is zo'n 30-35 cm breed.

Larissa

hey hey

mijn man heeft de blokken zelf gemaakt

De maten luiden als volgt
lengte 32 cm
Breedte 22
Hoog 22

Ik heb liggende blokken,(horizontaal )

groetjes Larissa

Ingrid en Mart

Ik was vanmiddag bij de Welkoop en zag een mooi groot blok staan.
Horizontaal
lengte 34
hoogte 24
breedte 24
Er was er maar eentje meer, ik heb deze mee genomen.
Kijken of het bevalt, anders bestel ik er meer.

Larissa

das een hele mooie, hoop dat ze het bevalt

groetjes Larissa

Erwin

Hoi,

Ik heb ook eindleijk mijn broedblokken besteld. Doordat ik overal verschillende adviezen lees over de juiste maten heeft het wat lang geduurt. Uiteindelijk heb ik gekozen voor verticale blokken in de maat 32,5x21x21.
Inderdaad niet groot maar kreeg ook vaak het advies ze niet te groot te nemen omdat dan juiste de jongen kunnen gaan dwalen en dat de ouders juist heel graag met de staart omhoog liggen tijdens het broeden.

Verder denk ik dat een cm meer of minder ook niet echt uitmaakt.

gr Erwin

Larissa

Hoi Erwin

Dit is inderdaad wat je zelf ook fijn vindt, maar de meeste hebben met verticale blokken toch dat het te gauw te klein wordt als je 4 of meer jongen er in hebt liggen

Het is ff afwachten wat jou koppeltje daar van vindt

groetjes Larissa

Erwin

Hoi,

TJa wat hun ervan vinden, ze moeten het er maar mee doen, ze zijn allemaal hetzelfde.
Te groot geeft ook een grotere kans op nestpootjes is mij verteld.
Ach we zien het wel, eerst maar eens 1 ei voordat we gaan denken aan grote nesten ahahahah

gr Erwin

Rianne

Je bedoelt spreidpootjes? Ik zie die connectie niet echt, spreidpootjes heeft meer te maken met kalkgebrek, vaak icm te weinig grip door verkeerde of te kort bodembedekking.

Erwin

Hoi,

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, wanneer de jongen mooi bijelkaar blijven is de kans op spreidpootjes kleiner.
Maar nogmaals heb geen ervaring al dit soort zaken hoor en leer ik van meer ervaren mensen.
En zo heeft iereeen weer een andere mening en komt het vaak uit op al doende leert men

gr Erwin

Rianne

Ik zal meer op het voeding + bodembedekking verhaal vertrouwen, ook kan het al tijdens de ontwikkeling in het ei misgegaan zijn, waardoor de aanleg groter is.
Een ander nadeel van een verticaal blok vind ik, is dat het sneller smerig wordt waardoor de ontlasting sneller aan de ringen gaat plakken. Bij een horizontaal blok zitten de jongen toch iets verder van de zijkanten vandaan en is enkele keren per week voldoende ipv elke dag schoonmaken.

jeroen

Rianne wat is dan volgens jou het beste om in de blokken te doen ?

groetjes jeroen

Rianne

Houtkrullen, dit wordt door de meeste kwekers hier op het forum gebruikt. Dit wordt doorgaans gebruikt in knaagdierkooien, je kunt het ook gewoon bij de supermarkt halen. Je doet er een goede laag in van zo'n 2-3 cm en dit druk je stevig aan. Dit doe ik er al in als ik de blokken ophang, de oudervogels gaan ermee aan de gang en schuiven alles opzij. Dit laat ik zo, tot er eitjes liggen. Dan schuif ik er voorzichtig weer wat omheen en als er jongen zijn, zorg ik ervoor dat die ook weer in de krullen komen te liggen.