30 mei 2025, 06:00:08

Koppel blijft maar eitjes leggen

Gestart door Lisette, 11 maart 2011, 13:29:42

« vorige - volgende »

Lisette

Hallo allemaal,

Vorige jaar rond deze tijd heeft mijn koppel hun eerste nestje gehad. Dit ging allemaal goed, totdat het vrouwtje de jongen begon te plukken. Ze waren op dat moment nog niet zelfstandig. Later ging het mannetje ook de jongen plukken, omdat alles wat het vrouwtje doet, doet het mannetje ook....
Gelukkig is dit allemaal goed gekomen. Maar sinds die tijd zijn ze steeds bezig met wippen en eitjes leggen. Maar ik heb geen zin in problemen met het plukken van die jongen. Dus ik heb de eitjes vervangen door nepeitjes. Ik laat ze liggen totdat ze er niet meer geïnteresseerd in zijn, dit is meestal een maand. Maar nadat ik ze weggehaald heb, beginnen ze gewoon weer opnieuw. Dit kan nooit goed zijn voor het vrouwtje natuurlijk! In de tussentijd ben ik ook verhuisd, dus je zou zeggen een andere omgeving, dan wachten ze wel een tijdje. Maar nee, ze voelde zich zo thuis, ze gingen gelijk weer wippen....

De indeling van de kooi verander ik ook regelmatig. Ik heb in de kooi ook geen broedblok staan, ze leggen de eitjes in de hoek van de kooi.

Dus mij vraag is, wat kan ik hier aan doen zodat ze geen nestdrang meer hebben?

Bello

Heb je bij de kooi een rooster voor net boven de bodem van de kooi?

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Lisette

Nee, er ligt geen rooster in de kooi!

Rianne

Probeer de voeding wat te 'rantsoeneren' op een verantwoorde manier natuurlijk, en als het kan, de uren daglicht te verkorten. Ook even niet douchen en/of badderen. Dat het werkt, kan ik niet garanderen maar het is het proberen waard.