tamme parkiet van 8 maand of jonge handtamme parkiet kopen ? ? ? Help

Gestart door vwfriki, 1 maart 2011, 17:43:54

« vorige - volgende »

vwfriki

Help,
Heb jullie ervaren deskundige mening nodig ?

Mijn zoon zijn grasparkietje is gestorven, hij is verdrietig, nu willen we voor hem een valkparkiet kopen.

Ik kan van een hobbykweker een tamme parkiet van 8 maand kopen ( die teruggebracht van de vorige eigenaars wegens allergie ) of zou ik een jonge handtamme parkiet die net uit de nest komt aanschaffen.

Graag massale reacties aub

Patrick

Als ik mijn persoonlijke mening mag geven over een tamme valkparkiet dan zou ik hem zelf verder tam maken als die net uit het blok is en zelfstandig eet. Meeste kwekers kunnen ze al hand tam maken zodat ze handen gewent zijn en de rest zal je verder zelf moeten doen.

Een al wat oudere tamme valkparkiet kan dingen geleerd hebben die jullie misschien zelf niet hadden geleerd. Maak je hem of haar zelf helemaal tam dan kan je er een beetje eigen ding aan geven zoals fluit deuntjes of dergelijke.
Wil je er niet al teveel werk aan besteden dan zou ik die van 8 maanden kiezen maar je weet natuurlijk nooit wat je dan koopt/krijgt/aanschaft.
Vogel die groot is gebracht door handopfok raad ik af maar sommige raden het juist weer aan. Zelf ben ik vel tegen handopfok bij valkparkieten maar daar gaat het nu niet over.

De popjes kunnen wat liever zijn als ze tam zijn en fluiten/schreeuwen minder. De mannen daarin tegen kan je leuke deuntjes leren fluiten (mits ze er aanleg voor hebben en er ook nog zin in hebben, niemand kan daar garantie op geven).

Bij sommige kleuren kan je al direct zien als de ouders en splitten bekend zijn of het een popje is. Echt zekerheid krijg je pas met een DNA test wat 99,99% garantie op geslacht geeft.

De valkparkiet van 8 maanden kan je bv al zien wat het is, man of pop.

Gaat er dus meer om wat je zelf wilt met de valkparkiet en wat je doel is. Hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Larissa

hoi hoi

Persoonlijk zou ik ook gaan voor een valkje wat net zelfstandig is, een valkje van 8 maand is wel leuk maar net wat Patrick zegt misschien heeft die zich dingen aan geleerd wat jullie niet leuk vinden, en misschien is hij niet zo heel tam meer( je weet het niet )

Voor de rest heeft Patrick je al goeie tips gegeven

groetjes Larissa

ManjaV

Ik zou voor de herplaatser gaan. Verdient ook een kansje :D

GRoetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

jan-willem

Hallo als ik het zou mogen beslissen dan kies ik voor de grasparkiet net uit het blok.
Zoadat je hem of haar alles kan en kunt leren wat jij wild en wat betrefd de valk van 8maanden je weet niet wat je koopt. Hij zegd van wege allergie maar misschien is het wel omdat hij bijt of iets anders. En dat mag jij dan kopen of je moet de eigenaar kennen en zeker weten dat hij te vertrouwen is. En dat het dat werkelijk om een allergie ging anders zou ik het niet doen. Maar de beslissing is geheel aan jou wat je neemt maar mijn advies is neem de grasparkiet van 7weken en maak hem tam dat kan al binnen twee weken als je veel aandacht besteed. Succes net het nemen van je besluit en wat je ook neemt veel plezier ermee. gr Jan-Willem 

hilde

bo de valkparkiet van 8 maandjes heeft al een nieuw huisje gevonden .

vwfriki

Dank u Hilde, Bo heeft inderdaad al een huisje gevonden.

Bedankt voor de reacties.

Ik wacht op jongske van bij Hilde en we kijken er heel erg naar uit.